/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
internet adgang
Fra : superwatt
Vist : 573 gange
50 point
Dato : 07-10-06 15:40

Hi

Jeg har problemer med at faa internettet forbindelse til min computer. Jeg har faaet internet forbindelse til mit vaerelse paa et universitet campus, men problemet er at min computer ikke registrer nogen forbindelse. Den koerer paa operativsystemet win98 SE.
Universitet har en server baseret paa Novell serversystemet.
Jeg kan faa internettet op at kore fra mit vaerelse ved brug af computer med win xp, da forbindelsen bliver registreret omgaaende. Men win98 se, opfanger intet.

JEg har gennemgaaet lanforbindelsen flere gange, og geninstalleret win98 se, men intet hjalp.
JEg har forsogt at gaa igennem setup for internetadgang( som er den normale metode) men det hjalp ikke.
Er der nogen der kan hjaelpe mig??
Findes der evt. software som kan faa win98 til at opfange forbindelsen, paa samme maade som xp?

Superwatt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-10-06 15:52

Dit problem er nok lige som på andre universiteter og andre læreanstalter med netværk, at du skal have registreret din PC's MAC adresse fra netkortet. Det er et sikkerhedssystem i universitetes netværk. Så hvis du har trådløs på din PC, så få registreret både den MAC på den trådløse og på det direkte netkort, så du kan benytte begge dele.
Snak med universitetes administrator!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 08:45

Har du installeret den rette driver til dit netkort?
Win98 SE finder næppe selv driverne som XP gør i de fleste tilfælde. Så du skal finde netkortets producent, samt produktions- og serienummer. (Dette kan du læse på selve kortet eller hvis netdelen er integreret med bundkortet kan du finde det i BIOS) Derefter kan du selv finde en driver på nettet eller vi kan hjælpe dig med det.

NB: Husk driveren skal være til Win98.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 08-10-06 20:40

jeg har installeret rette driver, saa dette er ikke problemet. Netkortet er testet paa en anden computer, saa det virker.

jeg har snakket med uni. administrator, og de siger at win98 ikke er compatible med deres server hvilket ikke er sandt. Paa forrige universitet, hvor jeg studerede, havde de samme system (novell) og da virkede win98 uden problemer.

Jeg tror at asandheden er, at de ikke kan forklare det, og for at goere deres arbejde lettere, siger de, at det ikke er compatible. Jeg har set og brugt win98 paa samme system, derfor ved jeg at det ikke er sandt. Jeg aner bare ikke hvordan opsaetningen skal vaere for at win98 kan opfange netvaerket.
Er der virkelig ingen netvaerk-software der kan klare dette?

Superwatt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-06 01:05

Det burde være fuldstændigt ligegyldigt om du bruger Win95 eller XP-pro, eller en variant der imellem. Det er spørgsmålet om din browser og dit netkort, som skal kommunikere med netværket.
Hvad siger din administrator til/om din forbindelse ???
Får du en fast IP-adresse eller en DHCP adresse ???
Kender admin din MAC-adresse på netkortet, og er den så indskrevet i deres system ???
Du vil sikkert få en adgangskode og et password, som du også skal bruge i systemet.
Kan du PING'e systemet og se om der kommer en IP-adresse ???

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 25 point
Dato : 09-10-06 08:02

Hvis du sætter en tilfældig maskine (evt. bærbar) med XP til på dit værelse, så kan du på denne aflæse hvilken IP du bliver tildelt ved:

Start->Kør... skriv; cmd

I command vinduet skriver du så: ipconfig /all

Nu kan du læse alle oplysninger om forbindelsen

Jeg har ikke den store ekspertice på dette område, men det har severino, så han vil sikkert kunne hjælpe dig videre herfra.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-06 08:04

Ps. Har du prøvet at tilslutte din maskine hos en kammerat der bebor et andet værelse på campus?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-10-06 20:30

Hej Superwatt, har du helt mistet strømmen ???

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 18-11-06 18:00

hmm..jeg faar ingen ting...har nu faaet fat i xp, og forbiundelsen er oprettet....
Ingen er jeres besvarelser hjalp mig igennem, dog det var et forsog.
Anyway, - THX guys

Godkendelse af svar
Fra : superwatt

Dato : 18-11-06 18:01

Tak for svaret molokyle.