/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræning og tætning af betongul
Fra : FerdinandEc
Vist : 2193 gange
100 point
Dato : 07-10-06 00:10

Hejsa.
Vi er de lykkelige nye ejere af et hus som er lidt af et GørDetSelv projekt.
Under ekstreme vejt situationer strømmer der meget vand fra den tilsødende mark ned på vores grund. Dette kan i yderste tilfælde give problemer med opstigende fugt i de invendige beton gulve. Gulvene er hævet over niveau, men grundvandet står meget højt i vores område, og der er tale om meget lerholdigt jord. Nu ville jeg meget gerne ligge trægulv på disse gulve, men skal jo lige komme af med fugt problemet først. Her kommer spørgsmålene i en lind strøm.
1. Hvad er bedst til at fugtspærre et beton gulv med? Kemisk eller med plastik måtter?
2. Dræning, ville det være en god ide at etablere dræning hele vejen rundt om huset, og i så fald hvor dybt skal sådan et dræn ned og i hvor stor afstand fra soklen? Der er et kampestens sokkel.
3. Der skal inden udgangen af 2008 etableres siveanlæg på ejendommen, så nu ledes spildevand hen i en nærliggende å, her fører også overflade vandet hen.
4. Er der andre nemmere måder at kommer af med problemet på? Det er jo meget sjældent det sker, men een gang er jo en for meget.

Mvh

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 07-10-06 03:13

1: fugtspæren under gulvet SKAL være af plast når det er trægulv , du må ikke smørre det med andet først , så får du bare være problemer

2: dræn vil være en meget god ide , det skal ligge i 60 - 80 cm dybte , og 20 cm fra soklen
men det hjælper ikke hvis der kommer så meget vand at det render ned til huset på overfladen , hertil kommer du nok til at grave en grøft ell lign for at fange det

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 07-10-06 09:34

Først og fremmest skal i da have fat i naboen. Det er ikke tilladt at overfladet vandet løber ind på jeres grunden. Se om i ikke kan finde en løsning med ham i mindelighed. Hvis det kikser, så henvend jer til kommunen om problemet.
Dræning kan være en udmærket ide, men nu skriver du at det er en kampestenssokkel. Det er vigtigt at du først undersøger hvor langt det fundament går ned. Man må aldrig, aldrig dræne under fundamentsniveau, for så er der stor fare for at huset sætter sig og slår revner.
Siveanlæg? Det kan da blive helt spændende projekt. Hvis du har ret i at grundvandet står højt, hvor skal vandet så sive hen???????

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-10-06 09:44

Du skal lægge 15-20 cm nøddesten eller grovere, så vil fugtigheden ikke komme op under gulvbrædderne.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-10-06 09:52

Er huset bygget på en kampestens sokkel er det bedste du /i kan gøre at grave rundt huset og støbe en sokkel udvendig i beton .Men det er lidt tricky for man kan ikke grave og støbe mere end ca 2 -3 meter ad gangen og støbe da der er risiko for at sokkelen "giver sig" du må ca 80 cm ned .Stenene må vaskes før det støbes så der ikke er for meget ler på disse.Når der så er støbt rundt hele huset kan du lægge et rigtigt og godt dræn ned før du fylder op igen med grus -dug og jord (eller hvad du nu vil have øverst) Så er det vigtigt at der ikke plantes noget helt ind mod huset som kan sende rødder ned til drænet og tætte det.
Så er det selve gulvet.Da i sikkert ikke ved hvordan dette er lavet ville det bedste være at banke det op og få det isoleret med leca som er fugt brydende og ca 150 mm flamingo oven på dette og så støbe igen.Det kunne være smart at lægge slanger ned før der støbes så der er forberedt for gulvvarme .
Nu tænker du sikkert at dette er alt for meget arbejde og dyrt ,men det kan hurtigt blive dyrere skulle rive nyt gulv som er ødelagt og prøve noget andet før man må tage hele arbejdet alligevel.
Håber at det løser sig
mvh sverola

Kommentar
Fra : FerdinandEc

Dato : 07-10-06 11:55

Til Bredker:
Hmmmmm, der er ellers en del kemiske væsker der siges at trænge ind i betonen og at de derinde krystalliserer sig og lukker betonen så tæt af at det blandt andet bruges til at lave svimmingpools med læs her http://www.dolenco.dk/files/Xypex_.pdf#search=%22fugtsp%C3%A6rre%20krystallisering%22
. Dvs en totalt fugt lukket beton der ikke lader noget komme igennem. Derudover så jeg at man kunne købe et skumplastprodukt med damspærre, Læs her http://www.johanolsen.dk/presse/080604.htm
Grunden til at jeg lidt tænkte på at bruge begge ideer, er jo at hvis man lukker fugten helt ud af betonen må der da heller ikke kunne danne sig skimmel og deslignende mellem dampspærre og beton.
Dit Nr 2 forslag er faktisk det samme som jeg har gået og fumlet med inde i hovedet , og heldigvis er det knapt så dyrt, så det vil blive gjort, det var rart lige at få tal på drænet. Det skal tilføjes at det nuværende afløb til å, er lavet af de gamle 80 mm betonrør, og der har jeg allerede en kloakmester på til at skifte det hele ud med 200mm pvc, så burde jeg kunne bortlede meget mere overflade vand.
Men vil meget gerne høre dine meninger om de to ovennævnte links.
Mvh FerdinandEc

Kommentar
Fra : FerdinandEc

Dato : 07-10-06 11:58

Til Jorgen_Ros:
Hmmmm, mumle mumle.
Er det noget du er helt sikker på? Syntes at have læst et eller andet sted på nettet at det faktisk er den brund der er lavestliggende der sidder med sorteper. Eventuelle dokumentationer ville dæleme være dejligt. Men som du selv skriver er det bedst at løse det i al mindelighed, men det ville være rart hvis man havde noget tungt skyts i baghånden såfremt at vedkommende stejler.
Mvh FerdinandEc

Kommentar
Fra : FerdinandEc

Dato : 07-10-06 11:59

Til Mokof:
Can't do, så slår jeg hovedet , desuden er gulvet allerede støbt ovenpå lecanødder.

Mvh
FerdinandEc

Kommentar
Fra : FerdinandEc

Dato : 07-10-06 12:01

Til Sverola:
Holdaop en omgang, det kan godt være det er det helt korrekte at gøre, men så kan jeg prismæssigt ligesåvel rive hele huset ned og starte forfra. Og da vi er førstegangskøbere samt at vi aldrig har haft en opsparing, så er det simpelthen ikke et alternativ.

Mvh FerdinandEc

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-10-06 15:21

OK ferdinand................

jeg ser godt problemet men jeg synes bare at det er synd at ofre en masse penge på gulvet nu og så skal til at smide det hele væk senere.
Nu kunne man jo evt starte med at grave den sokkel som jeg beskrev og støbe dette samt at drænere -det er ikke den store udgift bare en masse arbejde .Du kan gøre det hele selv med ganske få midler og en hel del sved
Så har du da i det mindste et tørt hus -og det er jo det du vil have .At jeg nævner udskiftning af gulv er jo for at spare de dyre varme kroner men ikke noget must.

Så vent lige med at rive huset helt

mvh sverola

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-10-06 16:30

Hvis betongulvet er fuldstændig lige, så du vil lægge brædderne direkte ovenpå, er skagenløsningen rigtig god, da du undgår knirkelyde, som rigtig mange har problemer med.
Banerne skal selvfølgelig samles efter fabrikantens anvisning, så der ikke kommer fugt op imellem dem.
Du er selvfølgelig nødt til at dræne, og skal sørge for at renden ikke får forbindelse ind til muren.
Det der er vigtigt er, at der fyldes ovenpå drænledningen med et kapilarbrydende lag, der går helt op, eller næsten helt op til overfladen.
Desuden må du sikkert forsætte med at lede regn og overfladevand til åen, men pas på ikke at tilslutte evnt. tagnedløb for tæt til dit dræn, da det så kan stoppe eller opstemme i din drænledning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-10-06 17:17

Der skal selvfølgelig graves af til stenene, gulvet skal da ligge i det niveau det har gjort hele tiden.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 08-10-06 03:34

problemet med at gøre betonen vandtæt , er at der altid vil komme lidt fugt under dampspæren , så kan den fygt ikke komme ud igen , så kommer der nemt et problem

det underlag du linker til , er fint nok , er den samme type som jeg selv bruger til dagligt , bare et andet fabrikat der er lidt billigere , og som jeg har bedst erfaring med , men ellers plejer tingene at være iorden fra johanolsen , har lagt flere hundrede m2 af gulv fra ham

teori er en ting , erfaring noget andet ,jeg snakker kun udfra min egen erfaring med de ting jeg selv har haft med at gøre , og har efterhånden set de fleste ting på dette område , da jeg lægger over 10000 m2 trægulv om året

Kommentar
Fra : FerdinandEc

Dato : 08-10-06 10:56

Til Bredker:
Kan jeg lokke fabrikat og salgssted ud af dig? Vil jo selvfølgelig gerne spare hvor der spares kan.
Hvordan med relativ fugtighed i betonen, kan jeg købe et fugtmåler og så checke om den beton er tør nok? Jeg vil jo så undlade at bruge den kemiske spærre, eftersom du syntes det er en meget dårlig ide.
Derudover vil jeg lave almindeligt dræn rundt om huset, og få lavet en speciel rende som kan tage overflade vandet fra den mark og lede det direkte uden om huset hen til brænden. Så må jeg krydse fingre for at det er nok.