/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
seksual moral
Fra : janni_s
Vist : 963 gange
100 point
Dato : 01-10-06 14:53

Jeg sidder og skriver en redegørelse for de centrale synspunkter i sædelighedsfejden.
Nu er jeg så kommet til diskussionsdelen, hvor jeg skal besvare: er nutidens seksuelmoral end for begge køn i 2006?
og her sidder jeg virkelig fast. har prøvet at skrive lidt men der er bare ikke noget hold i det, Så ville blive glad for at høre andres synspunkter, som inspiration til diskussionen.
på forhånd tak
Janni_S

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 01-10-06 14:55

hov. der skulle stå: er nutidens seksuelmoral ens for begge køn i 2006?

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 01-10-06 15:29

Det tror jeg sørme kommer meget an på, hvem du spørger....
Spørger du en muslimsk familie, har mændene større sexuel frihed end kvinderne. Det er således stadigvæk iorden ifølge muslimsk skik (blandt en del af muslimerne ihvertfald) at banke eller dræbe en ung kvinde, der har "kastet skam" over familien ved at have haft sexuel omkvem med en person efter eget valg. Også hvis familien kun mistænker det.
Samme regler gælder dog ikke for mændene. En kvinde i et muslimsk land skal også kunne bevise det, hvis hun er blevet voldtaget! Hun skal have mindst 2 vidner til voldtægten, for at kunne anklage en mand, hvorimod manden ikke skal kunne bevise, at han ikke har voldtaget kvinden.

Jeg tror at vi i de vestlige lande er ved at NÆRME os en sexual moral, der er nogenlunde ens for begge køn. Men igen, - det afhænger af hvilken aldersgruppe du spørger og muligvis også hvilken social gruppe.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-10-06 15:47

næ, det kan den vel ikke være...

F.eks. er der jo mange flere prostituerede piger end mænd. Og jeg tror slet ikke, jeg har hørt om "massageklinikker", der betjenes af mænd. Det er i hvert fald ikke noget, der reklameres med.

Det skyldes jo muligvis, at det er flovere for mænd at være prostituerede end det er for kvinder..

Det skyldes sikkert også, at de fleste kvinder egentlig slet ikke har behov for uforpligtende sex. Og derfor er det hovedsagelig mænd, der betjener mænd, man tænker på, når man taler om mandlige prostituerede.

Og netop det, at de fleste kvinder helst vil have sex i et gensidigt forpligtende forhold mens mange mænd gerne vil have uforpligtende sex , det gør jo at manden går på jagt og kvinden fisker.

Men selvfølgelig er der undtagelser indenfor begge køn.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-10-06 15:48

Sexualmoralen er ikke ens. For.eks. er det når en pige har haft mange sexualpartnere så er hun billig. Er det en fyr der har haft mange, så er han en Don Juan.
alimak

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 01-10-06 15:53

men de vælger jo selv at prostituere sig(ihvertfald de fleste) så hvorfor er det så ikke ligestilling?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-10-06 16:24

Citat
Og jeg tror slet ikke, jeg har hørt om "massageklinikker", der betjenes af mænd.

LOOOL Du fisker Birgitta

Hvilken fejde forresten???

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 01-10-06 16:51

Nej, det er den bestemt ikke,

f.eks. i sædelighedsfejden ( jeg læser Tøndersagen ) hvor Moderen muligvis var involveret, men alle de kønslige overgreb blev begået af mænd. Ligeledes i næsten alle andre overgreb på mindreårige, er de begået af mænd.

Det er, for en stor del, også mænd der står bag ulovlig prostitution af kvinder.

Hvor kvinder er blevet mere ligeberettiget er nok i BDSM-universet, hvorflere og flere kvinder (skønt endnu få) bekender sig til sadistrollen ( læs Herskerinde/Domina) over for deres partner. I samme univers er submessive mænd til gængæld nærmest eksploderet de senere år.

Desuden har jeg et klart indtryk af, at der er mange flere mænd, der ikke tør fortælle om deres "afvigende" sexuelle lyster til kvinden, end omvendt.

Hvad jeg også har lagt mærke til: Kvinder er meget mere opfindsomme, omhyggelige og precise til at give en lille løgn til at dække over et sidespring end mænd er det.

Det var lige de forskelligheder jeg pt kom til at tænke på.

God vind med redegørelse
fra
ypsi Q

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 01-10-06 20:44

ok.
Det er bare det der seksuelmoral. altså moral. har lidt svært ved betydning af det ord. er det ikke hvad der er forkert og hvad der er rigtigt?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-10-06 23:30

Hvem er moralens vogter?
alimak

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-06 05:03

NEJ den er absolut ikke ens for kønnene. Nogle af forskellene er så store at de fleste slet ikke kan få øje på dem og ikke vil anerkende dem.
På nogle områder kan mændene stadig ifølge almindelig moralopfattelse tillade sig mere. Det er mest i forhold til skiftende voksne sekspartere.

Men der er også områder hvor det er omvendt. Mænd skal passe meget på i deres omgang med børn, medens kvinder derimod gerne må udstille en overdreven også fysisk kærlighed til børn. Der bruger man sjældens begrebet pædofili. Hvis en mand kæler på samme måde med børn bliver han omgående fordømt.

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 02-10-06 22:23

Tak for svaret transor.