/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Filodej (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 1420 gange
200 point
Dato : 30-12-02 00:11

Jeg har endelig fået fat i en opskrift på filodej, men så er den selvfølgelig på engelsk, er der et venligt meneske der har lyst til at oversætte.

per

5 cups of plain white flour
5 spoonful of oil
2-1/2 cups of water
A little of salt
2 spoonfuls of vinegar

Keep back part of the flour for flouring the pastry board on which the pastry will be rolled out and with the rest of the flour combine the oil and add the salt along with the vinegar and water. Knead well and form dough into a ball. Allow the dough to stand for about 1 hour in a cool place. On a very well floured surface roll out the dough into a flat sheet as thin as desired.

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 210 point
Dato : 30-12-02 00:19

5 dl hvedemel
5 spiseskeer olie(madolie)
2½ dl vand
en smule salt
2 spiseskeer eddike

gem lidt af melen, til at rulle dejen ud på og bland resten sammen, ælt grundig og form dejen til en kugle, lad dejen stå koldt i en time. på en overflade godt med mel, rulle du dejen ud, til en så flad tykkelse som ønsket..

Kommentar
Fra : netper

Dato : 30-12-02 00:21

tak skal du have melander, det var sørmer hurtigt *SS*

Per

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 30-12-02 00:21

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 30-12-02 00:26

Hej Per

5 kopper hvedemel
5 spskf. olie
2 1/2 kop vand
en smule salt
2 spskf. eddike

(en kop ca. 250 ml)

Gem noget af melet til bordet hvor du skal rulle dejen ud. Bland de resterende ingredienser sammen - olie og melet først. Ælt godt og lav en bolle af dejen. Lad dejen hvile ca en time, et køligt sted. Rul dejen ud på et bord med resten af melet Så tynd som du ønsker den.

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 30-12-02 00:31

Vær lige opmærksompå dette:
Cup = 250 ML.

Bare så du for nok mel med

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-12-02 00:39

har lige tjekket 4 kopper mel er lig med 500 gram mel..

Bager-kim omregner sådan.. se her....http://www.bager-kim.dk/

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 30-12-02 00:44

En cup er ikke en kop i den forstand, men et engelsk mål:
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/tip/tip002.htm

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : netper

Dato : 30-12-02 10:32

Jeg er godt klar over at en cup er 250 ml. og har flere gange undret mig over nogle af de ting der kan måles i cup, bla. smør.

Jeg har gjort det at jeg har ganget med de antalet af cup med 2½ og på den måde regnet det om til dl.

Det må da være rigtigt på den måde

Per

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 30-12-02 14:30

Dette er taget fra Bagerkims side: (må konstatere at Melander har fat i noget)
Den tager jeg på min kappe, selvom det undrer mig noget at 4 "cups" mel = 500 gr. mens 4 "cups" melis = 1000 gr. ?!

[citat]

Engelske Mål:

Mælk & Vand

1 liter = ca. 4 cups. 1 liter = ca. 2 pints.
1 liter = ca. 1 quart. 1 liter = ca. 1/4 gallon.
1/2 liter = ca. 2 cups. 1/2 liter = ca. 1 pint.
1/2 liter = ca. 1/2 quart. 1/2 liter = ca. 1/8 gallon.
1/4 liter = ca. 1 cup. 1/4 liter = ca. 1/2 pint.
1/8 liter = ca. 1/2 cup. 1/8 liter = ca. 1/4 pint.
1/10 liter = ca. 1/5 pint.

Mel, smør & sukker

500 g. mel = ca. 4 cups 500 g. melis = ca. 2½ cups
250 g. melis = ca. 1 cup. + 2 tablespoons 225 g. smør = ca. 1 cup.

[/code]

Godt nytår & Velbekomme...

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-12-02 16:07

rkl>>

forskellen mellem mel og sukker, er fordi at mel fylder mere end sukker.