/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
fyrrum
Fra : frankthomsen64
Vist : 3500 gange
100 point
Dato : 01-10-06 10:49

Har lige fået installeret et koksfyr i min garage/nedlagt lade.

Da jeg gerne vil have indkapslet mit fyr således, at det bliver et rum for sig, vil jeg gerne vide om der er nogle regler/materialevalg man skal overholde mht. brandsikring.
Kan jeg evt bare bruge alm. gipsplader? Må der være en dør?? Eller skal der være en fri passage???

Frank

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 11:03

Det allerbedste du kan gøre er at komtakte din lokale skorstensfejer og han vil guide dig igennem alle de regler der er mht fyrrum.
Det gjorde jeg selv da det var mig der stod der hvor du står idag og det blev lavet lige efter bogen og der har aldrig været noget bøvl siden. Det skal dog siges at jeg har Stoker fyr.

Mine vægge er lavet i mursten. (rummet var der i forvejen) Loftet er i cementbehandlede troltex plader og en branddør i. Selv skorstenen fik jeg gode råd til om størrelse og materialevalg.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 11:04

Glemte lige at sige at det er gratis at få hjælp af skorstensfejeren

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 01-10-06 11:48

Jeg har lavet mit fyrrum med dobbelt alm. gipsplade og brandsikker dør, og brugt stållægter. Loftet som var træloft har jeg isoleret med 200mm rockwool over gipsen, som ekstra sikring.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 01-10-06 22:54

Mokof-> Hvis det var min skorstensfejer, så var det ikke blevet godkendt. Loftet skal være BD60 (eller 90, kan ikke huske det), men mindst 3 lag gips, heraf de to skal være brandgips, 100 mm rockwoll og 15 mm plader øverst. Max 30 cm c-c på lægterne.

Kontakt skorstensfejeren. Det er ham der skal godkende det, og det er gratis.

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 05-11-06 00:15

der er INGEN regler, når det er gørdetselv. Meen skal du gøre det ordentligt, vil jeg anbefale at du laver dine vægge af min,45mm stålreglar, beklædt med fermacellgips,eet lag og rockwool, brandbatts imellem.(hårdt presset) Så lever din væg op til offentlige krav,Og maria... Bd6o er en betegnelse for en brandkamserstatning,og en massebetegnelse for brandtid ved isolering.Dit loft skal være, som mokof siger minimum, 200 mm.ROCKWOOL. du må ikke bruge glasuld, det har et lavere smeltepunkt, og beklædt med eet lag fermacellgips. Det erikke fordi at jeg er vild med fermacell, men til gørdetselv, er det nemere, da der kun er et lag at håndtere. Husk at følg anvisninger meget nøje

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 05-11-06 00:24

Nå jo. Maria... jeg tror din skorstensfejer er lidt ude over hans område, 100 mm er alt for lidt idag.(1 april i år) Og jeg glemte at sige at, der skal være en min 2mm ståltråd klammet fast på spærene per 300mm afstand og lbm, før du opsætter dine gipsplader(og jo du kan godt bruge alm gips, men det kræver 2 lag 15mm.elle 2 lag vådrumspl istedet for fermacell.=)