/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
er det acceptabelt......!
Fra : sabroeFlip
Vist : 3269 gange
230 point
Dato : 28-09-06 12:04

Hej
Jeg kunne godt tænke mig,at hører jeres mening om det er gå på jagt og nedlægge andres kæledyr og jeg tænker på katte; er det en yndet sportgren blandt jægere.
jeg spørger, for jeg har fået en kat skudt af en lokal jæger, og det kunne han ikke se noget forkert i ????????????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-06 12:07

Gu fanden er det da ej acceptabelt, men katten har måske ødelagt hans chancer for at ramme det dyr han havde tænkt sig at nedlægge.

Jeg kender selv et par jægere, og de skyder bestemt ikke efter folks kæledyr, så det må ha' været en rigtig morderisk fritidsjæger der har været igang

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 12:09

Det er fordi en del jægere er skydegale skiderikker der fatter nada. De tror kattene i stor stil lever af harekillinger og fasankyllinger. De glemmer lige at den indsats kattene yder for at holde rotter, mus og mosegrise nogenlunde i ave, er vildt meget mere værd end de par fugle og harekillinger der måtte ryge, ifald katten kan fange dem.

Læste faktisk en artikel, skrevet af en jæger der havde fanget budskabet. Han havde talt lidt på hvad katten slæbte hjem. Og hans krystalklare konklussion var, at på hans revir, var katten absolut et gode.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 12:11

...og for liige at citere Susanne Preisler (katte-guru): Sørg for at kattene får noget at spise. En kat der er i god stand, er en meget bedre rottejæger.

Kommentar
Fra : sabroeFlip

Dato : 28-09-06 12:12

tak
hvor er jeg glad for at der findes anstændige jægere
Min mand er selv aktiv jæger og er med i et konsortiom.
hvor de heller ikke synes det er okay, men jeg hører stadig fra andre, at de har mistede deres katte i jagt sæsonen, når den er på det højeste.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 28-09-06 12:12

Helt accepteret.

Alt efter hvor og hvordan.

Man kan jo holde sine kæledyr på sin egen matrikkel, så vi andre ikke skal jogge rundt i deres afføring.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 28-09-06 12:15

Ren provokation...

Selvfølgelig kan en jæger ikke bare rende rundt og plaffe folks kæledyr.

Hvis man har et jagttegn har man vel også lært at der er nogle dyr som man ikke må skyde i forskellige perioder, eller aldrig.

Uden selv at have et jagttegn, er jeg sikker på at man lære at man ikke må skyde på kæledyr.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-09-06 12:30

En bestemmelse som § 14, stk. 1, i mark- og vejfredsloven viser, hvordan lovgiver slet ikke har haft tanke for
dyrets velfærd, men kun for menneskets bekvemmelighed: » Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og
fjerkræ, omstrejfende hunde og katte, har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra
sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer «

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 28-09-06 12:42

Kender en jæger mwd valgsproget "En sød kat er en død kat". det hører så med til historien at han har fået "skældud" på en jagt for ikke at skyde en kat da han havde muligheden og at han selv er katteejer. tror ofte at de har det mere i munden end de reelt render rundt og plaffer tilfældige katte. Er selv vokset op i udkanten af Frijsenborgskoven, hvor der er masser af jagter, og jeg har ikke oplevet større "svind" i i gårdens kattebestand i jagt sæsonen end ellers

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-09-06 12:53

Når man har en "udekat" tager denne ikke hensyn til hvis køkkenhave/sandkasse den skider i, når "naboens" barnebarn sidder i sandkassen og leger er det ret almindeligt at børn putter ting og sager i munden - i dette tilfælde en kattelort, det kan barnet i værste fald dø af.
Har man haft en sådan oplevelse (altså kattelort i sandkassen) vil man være i stand til at dræbe samtlige katte der kommer ind på ens matrikel, om dette er acceptabelt eller ej vil jeg lade hver enkelt selv at tage stilling til, jeg har løst problemet ved anskaffelsen af hunde.

Blot en betragtning!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 12:57

Prøv lige at dokumentere påstanden om at ungerne dør af kattelort modersvilje!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-06 13:04

Tja.... da jeg havde sandkasse i haven, lagde jeg et låg over den når den ikke var i brug.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-06 13:06

Citat
Når man har en "udekat" tager denne ikke hensyn til hvis køkkenhave/sandkasse den skider i, når "naboens" barnebarn sidder i sandkassen og leger er det ret almindeligt at børn putter ting og sager i munden - i dette tilfælde en kattelort, det kan barnet i værste fald dø af.
Har man haft en sådan oplevelse (altså kattelort i sandkassen) vil man være i stand til at dræbe samtlige katte der kommer ind på ens matrikel, om dette er acceptabelt eller ej vil jeg lade hver enkelt selv at tage stilling til, jeg har løst problemet ved anskaffelsen af hunde.

Katten tager ikke hensyn til om den sidder i naboens sandkasse eller ej. Det er jo sjældent at katte skider i naboens sandkasse, hvis der sidder børn og leger. I det tilfælde vil jeg mene at det er forældrenes "pligt" at dække sandkassen til med et net. Så kan hverken katte eller ræve kan sidde der og skide og dermed undgå at deres børn bliver syge.
Forældre skal da også tage hensyn til hvor de placerer deres børn.

Citat
Hej
Jeg kunne godt tænke mig,at hører jeres mening om det er gå på jagt og nedlægge andres kæledyr og jeg tænker på katte; er det en yndet sportgren blandt jægere.
jeg spørger, for jeg har fået en kat skudt af en lokal jæger, og det kunne han ikke se noget forkert i ????????????

Meldte du det politiet eller talte du bare med "jægeren"

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-09-06 13:14

Det er muligvis ulovligt:

Citat
Nedskydning og drab
Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredsloven må nedskydning eller anden form for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i forvejen er blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt, kan en advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et lokalt, udbredt dagblad.

Men katteejere skal også være opmærksom på dette:

Citat
Man har pligt til at holde katten på egen grund
Ifølge lov om mark og vejfred har man pligt til at holde katten på ens eget område.
Dette vil man kunne få problemer med, hvis man lader sin kat gå frit ud og ind. Man skal derfor være klar over, at ens nabo har ret til at indfange og tilbageholde katten, hvis han eller hun snarest muligt og senest inden for 24 timer efter indfangningen, underretter dig om det.
Man kan desuden blive gjort ansvarlig for den skade, som ens kat laver, for eksempel ved at ødelægge andres ting eller angribe husdyr. Har ens kat ødelagt noget, og bliver man dømt ansvarlig, har man økonomisk erstatningspligt.

Egentlig må det vel betyde at man kan lade sandet i sandkassen udskifte for katteejerens regning!!

citaterne er fra denne side:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/kattelovgivning

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-06 13:26

Lade sandet udskifte for katteejerens regning. Så skal man da ha' bevis for hvem der ejer katten, som har skidt i en sandkasse, der ikke var dækket til.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-09-06 13:26

I min verden skyder man ikke andres kæledyr eller dyr generelt som en HOBBY. Hvis man har problemer med naboens kat, så taler man med naboen som må finde en acceptabel løsning på problemet. At katte skider i børns sandkasser er korrekt og det er også korrekt at de virkelig kan blive syge, MEN derfor er det vel også vigtigt at FORÆLDRENE passer på deres guldklumper og dækker sandkassen til så andres kæledyr ELLER ræve o.lign ikke skider i sandkassen.

Har selv et familiemedlem der GERNE skyder og DRÆBER ræve på grunden - og "hvis naboens børn ikke står i vinduet og kigger, ville han også skyde ræveungerne" - citat fra ham selv!

Hvordan pokker kan det overhovedet være en HOBBY at dræbe dyr? -Jeg kan forstå at man dræber dyr fordi man skal have føde, men som HOBBY???

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-06 13:29

den økonomiske erstatningspligt osv her intet med ovenstående at gøre - den skydeliderlige jæger skal meldes til politiet !!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-06 13:34

Jeg tror nu heller ikke det er lovligt, at skyde ræve i en parcelhushave??

Jeg kan nu heller ikke se at der er så meget "storvildt jæger" i mange af de jagte. Jægerne fodre
først dyrene til at blive tamme og fortrolige med folk, for så derefter at skyde dem

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-09-06 13:44

ans: I disse digitalkameratider er det vel ikke umuligt

Jeg kan ikke forestille mig at man på nogen måde lovligt kan skyde katte på almindelige parcelhusgrunde. Loven siger noget om afstand fra bebyggelse og det kan sandsynligvis ikke overholdes. Og så er der jo det med at varsko ejeren / sætte annonce i lokalblad. Hvis man "bare" skyder en kat er det ulovligt og kan meldes til politiet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-06 13:48

Hvorfor kan folk ikke bare sørge for at holde lovene....

En kat hører til på ejerens grund - OG IKKE ANDRE STEDER.

Skal vi så også lade børnene lege på motorvejen (bilerne må jo ikke køre dem ned)

Alle mulige undskyldninger med at man IKKE kan holde katten på grunden osv. - er sagen uvedkommende - DET HAR DU PLIGT TIL - længere er den ikke.

Katte uden for ejerens grundstykke må betragtes som vildkatte...

Kan du ikke holde katten på grunden - MÅ DU HEGNE IND - det kan sku ikke være naboens opgave at lægge jord til DIN kat....

Og lad mig så få på puklen - jeg har en bred ryg - og det får mig næppe til at ændre mening - det har jeg for meget bøvl med til at gøre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 13:50

Nej, det er bestemt ikke acceptabelt og hamrende ulovligt at jægere skyder katte, medmindre, som jeg så i et citat, at GRUNDEJEREN og ikke jægeren, har gjort ejeren af katten opmærksom på, at katten vil blive fjernet såfremt den IGEN kommer på grunden.

Og det kræves, at man kender ejeren på katten....man må altså ikke bare sige, at "katte" vil blive aflivet.....og hvis ikke man kender ejeren, skal der en annonce i et lokalt dagblad med en nøje beskrivelse af katten.

Men der findes tre slags jægere, hvoraf den første er relativt sjælden: dem der ikke kunne finde på, "at gøre en kat fortræd"...så er der dem der skyder katte fordi de ser dem som konkurrenter så der bliver mindre af de dyr de selv kan komme til at slå ihjel....og så er der de skydeliderlige sataner, der skyder på alt der rør sig bare for lystens skyld ....

Jeg kan desværre ikke finde det igen, men for en tid siden sad jeg og fik det temmelig dårligt over at læse i et eller andet forum, hvor den ene mere lystmorderiske, skydeliderlige jæger end den anden, ligefrem sad og pralede med hvor mange af folks kæledyr de havde skudt.....de førte ligefrem interne statistikker og konkurrenser hvem der kunne skyde flest katte

Sådan en afstumpethed mellem folk der vover at kalde sig civiliserede og hævet over stenalderniveau.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-06 13:54

Jeg er ikke Jæger, men dem jeg kender, har aldrig ytret noget i den retning.
Citat
det er gå på jagt og nedlægge andres kæledyr og jeg tænker på katte; er det en yndet sportgren blandt jægere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-06 13:54

Jægere skal ikke gå rundt og plaffe løs så tæt på bebyggelse så der kan ryge husdyr med i forbifarten. En anden gang kan det være et barn, der bliver ramt.

Når DET så er sagt, så ville jeg ønske, at de der katteejere ville styre deres pelsdyr!

Jeg ved ikke af, at vi skulle have rotter og mus og den slags kræ her omkring. Men hele sommeren har vi fugleunger som jævnligt bliver splittet ad til atomer fordi de er så uforsigtige at forlade reden før de er helt sikre i flyvningens kunst. --Eller hele reder, der bliver revet ned og indholdet spredt ud over jorden. De "velfodrede" katte gider ikke engang æde, det de fanger. Nogle gange ligger der nøgne fugleunger tilbage på jorden.

Og hvis man bor et sted med offentlige legepladser, så er det en umulighed at lægge låg på sandkasserne. Vi kan lære vores hunde, at sandkasser ikke er til at skide i. Men kattene har jo HJEMMEFRA lært, at det eneste rigtige sted at skide og urinere er i en lille sandkasse. ---Det er simpelthen SÅ uhumsk at se småbørn sidde og klaske sandkager i det samme sand, som man liige har set en kat skide i. ---Jeg har vindue lige ud til fornøjelighederne.

---Hvis man absolut vil have, at éns kat skal være udekat, så kunne man jo indrette et område tæt på sit hus, med masser af buske og træer og rigtig gode muligheder for redebygning for småfuglene.. Husk også at fodre dem om vinteren. DET er noget, der lokker katte til. Så kan katteejerne SELV følge med i "Naturens Vidunderlige Dramaer".

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-09-06 13:59

Det oprindelige spørgsmål:

Citat
Jeg kunne godt tænke mig,at hører jeres mening om det er gå på jagt og nedlægge andres kæledyr og jeg tænker på katte

Det kan de fleste her vist være enige om er uacceptabelt (og MULIGVIS, men ikke sikkert ulovligt).

Alle I katteelskere: Læs lige refis indlæg meget grundigt. De der ikke lige kan se det charmerende ved at have din kat rendende og skide i deres haver har altså også rettigheder OG JA, de har også ret til at indfange katten. Sådan er loven bare!!!

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-09-06 14:03

Birgitta: Supergodt indlæg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 14:11

Citat
af Fugle og Natur

Naturvejleder Allan Gudio Nielsen fra Fugleværnsfonden har i bladet Fugle og Natur lavet en beregning over, hvor mange småfugle, som ender i kløerne på danske huskatte:

- Der findes ingen danske tal for hvor mange fugle og pattedyr, vores tamkatte hvert år fanger i vores haver og i den fri natur. Men en engelsk undersøgelse viste, at Englands 9,2 millioner tamkatte, i perioden fra april til august, fangede 27 millioner fugle og 55 millioner pattedyr. Det betyder, at hver kat i denne periode gennemsnitligt fangede 3 fugle og 6 pattedyr. Overført til danske forhold svarer det til, at vores cirka 650.000 huskatte fra april til august fanger 2 millioner fugle og næsten 4 millioner pattedyr. Dette tal bliver næsten fordoblet, hvis man regner de vildtlevende herreløse katte med, som anslås til at være nogenlunde det samme antal som huskattene. Selvom det umiddelbart kan lyde som et svimlende højt antal fugle og pattedyr, der må lade livet til vores hjemlige katte, så har katte her til lands sandsynligvis ingen mærkbar betydning for den samlede bestand af vores hjemlige fuglearter.

- Mange katteejere ser kattens jagt som en vigtig del af dyrets velfærd og kunne aldrig drømme om at holde katten inde. Det er dog forholdsvis let at nedbringe antallet af fugle, der bliver spist af katte, uden at man behøver at holde katten indendørs, fortæller Allan Gudio Nielsen

- Man kan bl.a. forsyne husets kat med et halsbånd påsat en lille klokke, inden man lukker den ud i haven. Engelske undersøgelser har vist, at katte, der bærer et sådan halsbånd, fanger 41 % færre fugle og 34 % færre pattedyr end katte, der bærer et almindeligt halsbånd uden klokke.

Hvis alle huskatte herhjemme fik klokker på, så ville det altså redde livet for næsten 1 million småfugle hvert år.

Et halsbånd med klokke koster mindre end 50 kroner hos dyrehandleren. Husk at købe et halsbånd, der er forsynet med en sikkerhedslås, der går op, hvis katten skulle hænge fast i halsbåndet.

Men katteejere kan også tage hensyn til havens fugleliv på andre måder:

- Havens foderbræt er et yndet mål for mange katte. Derfor er det en god idé at placere foderbrættet i pæn afstand fra træer og buske, så katten ikke kan skjule sig, og fuglene kan opdage den i tide. Man bør heller ikke placere fuglefoder på jorden, men sætte foderautomaten så højt, at katten ikke kan springe op og nå fuglene. Dette gælder naturligvis også for fuglekasser. Holder man katten indendørs den første time efter solopgang og den sidste time før solnedgang, sparer man ligeledes mange fugleliv. Dette er især vigtigt om vinteren, hvor en jagende kat betyder, at fuglene får svært ved at indsamle føde nok til at klare sig igennem en lang og kold nat eller dagens første lyse timer.

Fuglene bruger i stedet den kostbare tid på at holde øje med katten, skriver naturvejleder Allan Gudio Nielsen i bladet Fugle og Natur.

Yderligere oplysninger: Naturvejleder Allan Gudio Nielsen 33283816

Meget lidt enig med dig Birgitta

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 14:15

På min ejendom er der bunker af fugle + et par katte (ikke mine) der afpatruljerer. Jeg har i sommerens løb konstateret een rede der var plyndret. En vipstjert havde været så uklog at kygge tæt på jorden. Det fik den en regning for. Til gengæld har jeg tre-fire gange set en stær plyndre gråspurve reder. Og den nuppede lige alle tre kasser på stribe hver gang.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 14:18

Mest plaget er jeg af åndsvage hundeejere, der lufter deres hund uden snor. Disse skvadderhoveder tror at en 1 tdl græsplæne er et hundetoilet til fri afbenyttelse. Og man behøver ikke samle op. Måske skulle jeg skyde køterne, eller deres åndssløve ejere!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-06 14:25

Lad mig lige slå fast at jeg ikke på nogen måde billiger at man skyder "naboens" kat....

Men det er hamrende forkert at diskutere konsekvenserne af hvordan "folk" omgåes problemet - når det er "roden" man skal have fat i - OG DET ER KATTEEJEREN - de må lære at det er deres ansvar og pligt at overholde reglerne/lovene - ellers må de lade være med at holde kat eller andre husdyr

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-06 14:27

Ja, det er da meget festligt med de anvisninger på, hvordan man fodrer fugle. Men det er også noget vrøvl, hvad alle ved, der har prøvet det.
For det kan ikke undgås, at de vilde fugle griser med det korn, man lægger ud på foderbrættet, så en del af det ender på jorden. Og fuglene har også en slags hakkeorden, der gør at nogle af småfuglene holder sig fra brættet når der er større fugle til stede. Men de små fugle er mindst lige så sultne som de store om vinteren. Og de går så efter det, som f.eks. duerne har sprøjtet ned på jorden. --Måske tror de, at de er hurtige nok til at undslippe, hvis der dukker en kat op..... Men det er de jo ikke altid...

Men det ville ABSOLUT være en kæmpeforbedring, hvis kattene dels havde klokke i halsbåndet, og dels blev holdt inde på de tidspunkter, som naturvejlederen foreslår. Jeg har bare indtryk af, at det er de tidspunkter hvor kattene er mest opsatte på at komme ud... af én eller anden grund...

Hvad siger I katteejere til de foreslag??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 14:38

Selvfølgelig snupper kattene en fugl i ny og næ, mus o.s.v....det er deres natur, og naturens orden uanset man kan lide det eller ej.

Og fugleunger der falder ud af reden, er sgu bedre tjent med at blive aflivet hurtigt af en kat, end den er ved at dø af sult.

Men jeg har 5 katte + de løse vildkatte der kommer med jævne mellemrum, samtidig med at der er masser af fugle.

Kattene kan endda tro de er snu og sidde og vente i fuglenes foderhus.........mens de små mejser uforstyrret sidder og spiser af de ophængte foderkugler mindre en ½ meter derfra

Det er heller ikke det primære her.

Jo, loven siger at man har pligt til at holde sin kat hjemme.....der mener jeg så, at der er himmelvid forskel på, om vi taler parcelhuskvarter eller vi er på gårdene langt ude på landet hvor katte til alle tider har fået lov at gå frit.

Men
Citat
Jeg kunne godt tænke mig,at hører jeres mening om det er gå på jagt og nedlægge andres kæledyr og jeg tænker på katte; er det en yndet sportgren blandt jægere

Hvis vi ser bort fra, at katte følger deres natur og spiser dyr der er mindre end de selv, og at samme små dyr ender op som kattelort, der til tider nedgraves på lidt uheldige steder, og at katte burde være hjemme............ja så er det smaskhamrende ulovligt, primitivt og amoralsk at skydeliderlige, afstumpede lystmordere, der aldrig nogensinde burde have fået lov til bare at røre ved et skydevåben, skyder folks katte.

Sådan er det bare.

Og refis indlæg....

bare
Citat
Katte uden for ejerens grundstykke må betragtes som vildkatte

Det er forkert.......såfremt katten er mærket er det ikke at betragte som en vildkat....og selv om det var, må den ikke bare skydes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 14:40

Hvad vi siger til Birgittas forslag:

Det er groft dyrplageri at udstyre en kat med en klokke.

Hvad ville du selv sige til at blive udstyret med en kobjælde der ringlede vildt og inderligt hver gang du tog et skridt.......det ville du hurtigt blive skør i bolden over

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 28-09-06 14:43

Citat
Hvad siger I katteejere til de foreslag??

Jeg siger slå koldt vand i blodet. Nej min kat får bestemt ikke ros når han fanger fugle, men på den anden side så er det altså sådan her i verden at der er noget der hedder fødekæde...... Rovfugle som de smukke falke, høge, ørne, ugler, musvåger osv spiser småfugle og andre smådyr (de holder sig heller ikke for gode til at spise fredede frøer) Katte er nu engang født med samme instinkt til at jage.
Da jeg kun har erfaringer fra én indekat, kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om hvorvidt de er lystmordere, men de fuglerester jeg har fundet efter ham har nu altså været godt fortærede og dermed ikke dræbt for sjov men for at skaffe føde.

Da jeg boede på en gård var kattene stort set selvforsynende og spiste rigtig mange mus og sikkert også en fugl nu og da, men jeg har kun observeret at det er spidsmus de fanger for sjov, da de åbenbart smager grimt. altså er de ikke totalt lystmordere, men dyr der følger deres instinkt.

til det med klokken stiller jeg mig ret skeptisk. Det kan godt ske at det redder et vist antal fugleliv, men tilgengæld får katten en konstant ringen for ørerne og deres hørelse er meget bedre end vores. Forestil dig kontant at have lyden af en kirkeklokke eller lignende direkte ind i dine ører. Ca. sådan må det være at have en klokke i halsbåndet for en kat.

At holde den lukket inde på bestemte tidspunkter. Jo det er da en mulighed, men ikke noget jeg har tænkt mig at praktisere, men jeg vil til gengæld love at fodre fuglene i så svært kattetilgængeligt miljø som muligt.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 14:46

Naturen er jo indrettet sådan at kattene vil spise fugle, ligesom det sker i andre økosystemer. Men så kan man argumenterer for at kattene ikke er en naturlig del af den danske natur og derfor er der tale om en unaturlig predation på fugle og småpattedyr, men hvis undersøgelser viser at det ikke har nogen effekt, kan jeg ikke hidse mig op over at kattene fanger lidt hist og pist. Desuden er det jo også med til at styrke fuglebestanden igennem udvælgelse af de stærkeste.

Problemet med katte er hvis de skider, pisser, kradser eller på anden måde ødelægger ting, og det er til stor gene for mange folk(mig selv inklusiv). At skyde kattene er sidste udvej, men jeg har intet problem med lidt skræmning f.eks. elhegn, skarp lugt, høj lyd eller hvad man nu kan finde på, bare dyret ikke tager skade. Og enig: en klokke er synd for katten.

Kommentar
Fra : sabroeFlip

Dato : 28-09-06 14:47

hej
jeg anmeldte ikke episoden til politiet, men fik den lokale landbetjent til at tage en snak med ham, da han skød efter den ud mod vejen og brugte blyhagl,som var ulovligt gjordt.
min mand var nervøs for at der blev represalier, da det var vores nabo,der gjorde det.
Men nu efter flere stridigheder med ham, har vi da fortrudt, ikke at anmelde ham,så havde han fået taget sit jagttegn, for vi har mistede katte efterfølgende,men kan intet bevise.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 14:48

Hvad jeg derimod ikke vil have noget imod at skyde er en hund der gentagne gange ikke holdes i snor, selvfølgelig inde for lovens rammer med at informerer ejeren osv. Hunde kan være farlige både for mennesker og dyr, og man er desuden utryk overfor hunde man ikke kender, specielt hvis de render løse rundt.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 14:51

sabroeFlip>> jeg ville hævne mig!

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 28-09-06 14:53

Der er ingen tvivl om at jægere der skyder så tæt på beboelse gør noget ulovligt, og den slags jægere har jeg ingen respekt for. Men jeg kan sagtens forene mig med tanken om at folk går på jagt for at skaffe delikatesser/gode oplevelser i naturen. Det er jo sådan set det samme kattene gør. Men nej, det at dræbe for fornøjelsens skyld og altså ikke få et brugbart bytte ud af det, det kan jeg simpelthen ikke fatte. Den jæger der havde jagetn på vores marker nænnede aldrig/ meget meget sjældent at skyde de rådyr der gik der, men han nød at følge deres liv lige som vi andre gjorde. derimod havde han tit et par fasener og harer med når han kom fra jagt, men kun til eget forbrug. Se det er jagt som jeg kan forstå

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 14:53

Jeg er ikke katte-ejer, men de generer ikke mig. Det hundene derimod!

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 14:54

Det er ærgeligt at der sådan polarisering mellem jagtinteresserede og jagtmodstandere, der er ligesom DF og muslimer; mudderkastning og grov generalisering.
Se f.eks her: http://www.jagtmodstand.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-06 14:58

Nabostidigheder er noget så kedeligt, at naboen så oveni købet har skudt ens kat, godt jeg ikke har ham som nabo..

Godt flertallet af jægere/naboer ikke er som ham.

Min far skyder også naboernes katte....... med en vandpistol

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 28-09-06 14:58

Er der slet ingen jægere der vil kommentere denne tråd?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-09-06 14:58

Birgitta - det er jo ikke kun tamme dyr der vælger sandkasser til at skide i, der er jo også fx. ræve der gør det og derfor bør forældre sørge for at sandkasser på hjemmefronten er overdækket når de ikke anvendes. I daginstititioner er der som regel hegn rundt om for børnenes sikkerhed, men det afhjælper også problemet med dyreafføring i deres sandkasser (hvis hegnet da ikke har huller).

Til de øvrige indlæg - jeg er af den opfattelse af dyrejere har ansvaret for deres dyr, men bryder mig ikke om at folk bare skyder løs efter godt befindende. Er der problemer må man rette henvendelse til dyrejeren først og ikke komme bagefter og sige at man har skudt katten. Udover at katte jager - hviket er deres natur - er der også andre gener som fx. ridsede lak på biler når kattene skal ligge på den dejlige varme kølerhjelm, besøg i andres huse når man lufter ud osv. Når man vælger at holde dyr, vælger man også at påtage sig det ansvar der følger med herunder hensyn til sine medmennesker og naboer. Jeg er selv hundeejer og er også en af dem der lufter uden snor (lovligt i vores kommune), MEN ser jeg børn på afstand tager jeg den altid i snor da mange forældre/dagplejere mv. ellers bliver nervøse - det falder mig HELT naturligt at respektere at ikke alle kan lide min hund, uanset at jeg selv ved at han er en dejlig én. Han har også lært at besørge i buske o.lign, så der ikke er lort på fortorve (meget praktisk hvis maven er i udu), men ikke ensbetydende med at der ikke skal samles op - kunne ikke drømme om ikke at samle op efter min hund og slet ikke i parken hvor børn leger og folk slikker sol - sådan en omgang dyreafføring stinker jo især om sommeren. Bliver selv vred og forarget når hundeejere ikke samler op efter deres hunde...

Ampere

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 28-09-06 15:03

Citat
Min far skyder også naboernes katte....... med en vandpistol

Har overvejet at udlevere vandpistoler til mine naboer, sågar tilbudt dem det, så de kan skyde min kat hvis han ikke opfører sig ordentligt. De har dog indtil videre afslået, for deres børnebørn synes jo det er så hyggeligt når han kommer på besøg. Ja, jeg har vundet i nabolotteriet, og guderne skal vide at jeg sætter pris på mit/vores held.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 15:13

ampere>> Du lyder som en fornuftig hundeejer, bare flere holdt hund som dig.
Dog: Hundelovens § 3 påbyder at hunde skal holdes i snor, eller være i følge med en person der har fuldt herredømme over den. Har du det, når hunden ser den kat der drillede den dagen før, eller en tæve i løbetid? Det tror jeg ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 15:38

Naboen og hans søn er jægere (og bønder). De skyder iøvrigt ikke katte. De er så fornuftige, at de foretrækker rotter og mus minimeres i antal, istedet for at frelse en enkelt harekilling.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-06 15:46

Det er jo generelt IKKE katte på gårde og større ejendomme der er problemet (måske for jægerne)

Det er der hvor ejendomme ligger indenfor max 100-200 meter fra hinanden.

Det er meget begrænset hvor langt en "tamkat" strejfer omkring - sjældent over 200 meter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-06 15:47

Og der er der vej ingen der går og skyder i haven

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 16:24
Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-09-06 16:26

jtlaursen - Ja den er under kontrol når den ser en kat eller en ræv for dens sags skyld, idet den måske nok løber til at starte med, men stopper op lige så snart jeg giver kommando - meget kan tages i opløbet hvis man kender hundens kropssprog -og skal siges at den ikke er løs i nærheden af trafik og cykelstier eller enge o.lign hvor der er risiko for at dyr ligger skjult i græsset - han er bange for undulater i bur og fuglenes vinger, men tør alligevel ikke tage chancen. Med hensyn til hunner der er i løbetid, er det klart at han ikke gider lystre om så jeg har godbidder på mig, men derfor er han heller ikke løs når der er hunner i løbetid - kan faktisk mærke det på ham, så han bliver simpelthen ikke sluppet. Når det er sagt er der faktisk nogle af "hundevennerne" der har 100% kontrol over hunden selv når der er hunner i løbetid.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-06 16:33

"3773"

I tætbefolkede områder er det betydelig mindre, og indekatte har naturligvis et meget lille strejfområde

Citat fra dit eget link

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-06 16:36

Bortset fra det er der da katte der nok går lidt længere...

Formange år siden, da vores datter var lille, gik vores/hendes kat med hende i skole - der sad den troeligt og ventede til hun skulle med hjem igen.

Og nej, den var ikke i snor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 16:37

Jægercitater

Citat
Vilde tamkatte skal skydes væk. Det mener jeg man er pligtig som jæger at gøre

Citat
helt i orden at skyde katte, bare de er langt fra bebyggelse

Citat
Min hund er alle ræves skræk.......og harers og kattes også for den sags skyld

Citat
Hvis du ikke er i stand til at skyde en kat bør du ikke gå på jagt!
Hvis du ikke kan skyde en kat, kan du vel heller ikke skyde en ræv eller rådyr

Citat
De skal skydes i en 90 graders vinkel midt på pandebrasken over øjnene. Selv en kat med ni liv vil herved se sin kvote opbrugt på et splitsekundt. Haha

Citat
Jeg har selv haft en af de gode gamle US karabiner ( inden dem på "Borgen" fik den latterlige ide med deres halvautomatiske våben ) og brugte den på krager, skader, katte og ræve

Citat
I øvrigt skydes katte hvor jeg går på jagt .

Dog ikke bondemandens lille Garfieldstribede "møgdyr", den er fredet i klasse "heltvildballadehvisdenfårskrammer".

Citat
der hvor jeg har lov at skyde, vil katte blive skudt på stedet... sådan er det bare...

det kan ingen forhindre... ligegyldigt hvor meget der bliver hylet op om dyremishandling

Citat
Jeg har engang set en kat ramt perfekt i hoved med en .22lr og løb
videre og lagde sig et længere et stykke nede af marken!! DE ER SEJE!!!!!
At skyde dem med et KRAFTIGT luftgevær kan nok lade sig gøre
men fanden er løs hvis en kat bliver fundet med et hagl i sig!! politikkerne på tværs af alle skel vil stå i kø for at forbyde luftvåben.

Citat
Jeg skal lige ud og skyde lidt her i eftermiddag så pas på derude
( "Warning" katte, mosegrise, mus og andet skravl be aware )

Citat
Der er ikke noget der er bedre end at se en kat synke sammen for en velplaceret kugle, og den fatter ingenting

Fra bl.a. gunpowder.dk og NVF.dk

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 16:49

Citat
ampere>> Du lyder som en fornuftig hundeejer, bare flere holdt hund som dig

Det mener jeg så nu i endnu højere grad

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 17:05

Netop dem du har fundet der Dova, er netop sådan nogle skydegale skiderikker der kan få en til at hade jægere.

-> Refi. Læs igen 150 ha er sindsygt meget. "Meget mindre" end det lyder stadig noget stort. Men whatever. De katte vi havde da jeg var dreng, kom langt omkring. De katte der besøger mig kommer også temmelig langt fra. Men nevermind.

Jeg bryder mig ikke om skydeliderlige jægere. Heller ikke hundeejere der lader deres hunde skide alle steder. Katte har jeg intet imod!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-06 17:24

Waaahhh.. mit indlæg forswundt...

Prøver igen...

Hvis man bor på en gård eller i en skov, så kan det være fint nok, at katten render ud og ind efter behov.
Men hvis man bor i tæt bebyggelse, i rækkehuse, villakvarterer eller højhusbebyggelse, så er der altså ikke så meget natur så det gør noget. Og kattene render jo ikke de to kilometer hen til den nærmeste skov før de begynder at nappe af fuglene. Næ, de tømmer rederne i naboens hæk og skider dem ud igen i den fælles småbørns-sandkasse. De nedskærer ikke bestanden i den danske natur. Nej, de udrydder næsten bestanden af de fugle, der lever tæt på vores huse.

Her, hvor jeg bor er der ca. 800 boliger i lav, tæt bebyggelse uden så meget som et gram "natur" imellem. Jeg tipper på, at der bor mindst 100 katte. -Sikkert flere. Og de første 10-15 stk hilser jeg personligt på lige omkring hvor jeg bor. Men jeg ved ikke, hvor de bor, eller hvad de hedder. Jeg ser bare, hvad de laver.

Her er også mange hunde.
Hundene har navn og ejer. Er der en hund, der er uden ejer, så kan jeg kalde på den og følge den hjem. Det er bare aldrig sket endnu... selv om jeg har en tæve, der kommer i løbetid hver 8. måned.
Kattene er uden navn, uden synlig ejer, -de er ikke til at indfange, de skider åbentlyst i sandkassen udenfor mit vindue. -Tager åbenlyst af fuglene, både i min have og udenfor.

Selv om der er hundeejere, der lader deres hunde rende uden kontrol -og selv om der er hundeejere, der lader deres hunde skide midt på stierne, så betyder DET da ikke, at det er ok at lade kattene rende og genere og skide. Det svarer da til at sige, at fordi der er nogen, der røver banker, så er det ok at være indbrudstyv!

Katteejerne her omkring har den samme holdning som på kandu: Det er kattens natur, og vé den, der vover at foreslå begrænsninger for en kat.
Måske hører katte så slet ikke til i tæt bebyggelse...

Jeg går IKKE ind for tilfældig nedplafning af kattene her omkring. Egentlig tror jeg ikke, at det er det værste, der kan ske for en kat. Det er nok værre for ejeren.
Men i bymæssig bebyggelse ville det være alt for risikabelt for børn og andre mennesker.
Og længere ude på landet er kattene næppe til større gene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 17:29

Birgitta - venligst underbyg bare een af påstandene istedet for alle de der latterlige gætterier. Og gerne dem alle. Du slynger om dig med ubehæftede påstande om at katte udrydder fuglene. Der lort haft en giftighed nær plutoniums osv osv. Underbyg dem nu!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 17:33

Hvis i ingen fugle har i et villakvarter, er det det eneste villakvarter i DK hvor der ingen fugle er. Mangler i fugle, skal årsagen nok nærmere søges andre steder. F. eks i haveejernes sprøjtning osv. Katte tager faktisk ikke særlig mange fugle. Fuglene er der egen væste fjende. De plyndrer hver andres reder. Stære, krager skader osv plyndrer stygt løs uden at det går ud over bestanden. Læs lige linksene igen inden du plaprer løs.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 17:36

Citat
Undersøgelser har vist, at over 90% af alle fuglejagter er resultatløse. Mus er lettere at få fat på, og kun hver fjerde musejagt mislykkes.
Katten er en organiseret jæger. Hvis den har haft succes et bestemt sted, gemmer den tid og sted i hukommelsen og vender tilbage til stedet flere gange. Det er smart, for hvor der er én mus, er der næsten altid flere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-06 17:40

Hopper af her inden der sker et vådeskud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 17:46

[CITATI gennemsnit findes der rester af pattedyr i ca. 70 % af analyserne, mens rester af fugle kun findes i ca. 20 % af prøverne,r[/CITAT]

herfra

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/kemi/04032600.htm

spændende læsning faktisk, men desværre er kattene ikke det ultimative våben mod rotter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 17:48

Hopper ligeledes af. Det her svarer til: "Ingen Jylland, ingen bistand" diskussionerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 17:53

Citat
Og kattene render jo ikke de to kilometer hen til den nærmeste skov før de begynder at nappe af fuglene. Næ, de tømmer rederne i naboens hæk og skider dem ud igen i den fælles småbørns-sandkasse. De nedskærer ikke bestanden i den danske natur. Nej, de udrydder næsten bestanden af de fugle, der lever tæt på vores huse.

Næ, men nu er der så også det ved den sag, at menneskets fodring af fuglene i de tættere bebyggede områder, skaber en unaturlig stor bestand af småfugle, endda med en noget anderledes adfærd end de der selv skal finde føden....de bliver halvtamme, og dermed lettere bytte.

Så på den måde er mennesker jo med til at opdrætte fuglevildt til kattene at tage for sig af.

Som Jørgen Ryg så smukt fremførte i en af sine monologer:

Jet går hen i parken og fodrer duerne...og når de så er tykke og mætte lukker jeg mine katte ud....de skal jo også have deres mad.....og jeg kan ikke tåle at se dyr sulte

Citat
Netop dem du har fundet der Dova, er netop sådan nogle skydegale skiderikker der kan få en til at hade jægere

Ja, og jeg beklager at jeg ikke kan finde den side jeg faldt over engang, hvor der rigtigt var gang i beskrivelserne af hvor mange katte der blev skudt, og hvor sjovt det så ud når de løb afsted med det halve af hjerneskallen skudt af o.s.v.

Flere siders debat med indlæg hvoraf det ene var mere ulækkert og frastødende end det andet.

Folk tror desværre ofte, at jægere altid er samvittighedsfulde i deres omgang med våben og m.h.t. hvad de skyder og hvornår, om dyrene render skamskudte rundt o.s.v..
det er jo ikke bare katte det går ud over, men der skides også højt og flot på diverse fredninger og fredningstider ved andre dyr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-06 17:54

Går samme vej

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 18:09

Citat
De nedskærer ikke bestanden i den danske natur. Nej, de udrydder næsten bestanden af de fugle, der lever tæt på vores huse.
SLUDDER
Villakvarterer er faktisk det sted hvor der er flest småfugle, det skyldes bl.a. det høje koncentration af føde pga. frugttræer o.l. samt selvfølgelig fodring. Når det er sagt er kattene selvfølgelig en trussel mod fuglene. Fodring af kattene opretholder nemlig en unaturlig stor bestand, set i forhold til hvis de passede sig selv. Men man kan nok ikke tale om naturlig tilstand med kattene alligevel, da de "kun" har været i landet i 1000-1500 år. I relation til dette har fasanen kun været her i et par hundrede år og de bliver også i stor udstrækning fodret, for at blive skudt senere. Det er et komplext emne med mange facetter, som vi kan diskuterer til bevidstløshed.

Citat
Folk tror desværre ofte, at jægere altid er samvittighedsfulde i deres omgang med våben og m.h.t. hvad de skyder og hvornår, om dyrene render skamskudte rundt o.s.v..
det er jo ikke bare katte det går ud over, men der skides også højt og flot på diverse fredninger og fredningstider ved andre dyr.

Pas nu på med den generalisering Pia K.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 18:18

Citat
Parker og haver er noget af den mest fuglerige natur", vi har i Danmark. Her kan der yngle op mod 2.000 par småfugle pr. km². I mange fuglerige løvskove yngler der 1.000-1.500 par småfugle pr. km².
Herfra: http://www.dof.dk/sider/index.php?option=com_content&task=view&id=143&Itemid=172

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 18:22

Og fra samme link:
Citat
Det er især de åbne fuglereder, der er udsat for redetyve - f.eks. rederne hos solsort, sangdrossel, grønirisk og duer. Mejser, stære og andre fugle, der yngler i kasser og huller i træerne, er meget mindre udsatte. Ud af 100 åbent-liggende fuglereder i haver og parker, vil de 15 blive røvet af skader, 20 af andre rovdyr, f.eks. naboens kat. De øvrige 65 reder vil blive ladt i fred.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-06 18:50

Og så er der dem, der skyder papegøjen, ehm..... må man det???

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 19:18

Citat
Og så er der dem, der skyder papegøjen, ehm..... må man det???
Nej, jf. "lov om tropiske fuglearter", § 12 .....er det ikke tilladt at dræbe eller på andre måder skade disse.... Følg nu med Nordsted1

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-06 19:27

Citat
Nordsted1

Dato : 28-09-06 18:50

--------------------------------------------------------------------------------

Og så er der dem, der skyder papegøjen, ehm..... må man det???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-06 19:40

Nu følger du med Nordsted1

Citat
Nej, jf. "lov om tropiske fuglearter", § 12 .....er det ikke tilladt at dræbe eller på andre måder skade disse.... Følg nu med Nordsted1

LOL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-06 19:56

ups.... loven om torpiske fuglearter kendte jeg ikke - undskyld - skal nok følge bedre med en anden gang

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 20:02

jtlaursen

Citat
Pas nu på med den generalisering Pia K.

hva' fanden mener du med det

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 28-09-06 20:02

Som "mor" til to udekatte kan jeg ikke helt lade være med at blande mig lidt - og undskyld, at jeg er kommet lidt sent ind i snakken, så jeg kommenterer på noget lidt halvgammelt .

Jeg bor i et rækkehuskvarter med et villakvarter på den ene side, så jeg bor bestemt et sted, hvor der både er mange huse og hvor det ville være sindssygt at skyde katte.

Mine katte er meget forskellige, hvad angår jagt.

De er nøjagtigt lige gamle, men den ene har jaget, lige siden jeg flyttede i hus og han blev udekat. Han tager en hel del mus og enkelte fugle, specielt om foråret. Forskellen i mængde er meget stor og hænger måske sammen med, at han ikke frivilligt klatrer i træer og derfor kun kan tage dem, der er faldet ud af reden, mens mus har han adgang til i overflod. På den anden side af bebyggelsen ligger der nemlig et større moseområde, der er et yndet tilholdssted for ham.

Den anden kat derimod er - trods en alder af nu 5½ år - netop avanceret fra at fange natsværmere (og det kan folk vel ikke klage over?) til at have fået en enkelt frø med hjem. Jeg ved godt, frøer er fredede, men med de mængder, vi har dem i her, kan der nok godt undværes en enkelt til ham - og han slog den for øvrigt ikke ihjel eller beskadigede den på nogen måde.

Der er ingen af dem, der er nemme at "skjule i mængden", eftersom de er burmesere og alle andre udekatte i området er huskatte, men jeg har meget svært ved at se, at deres jagtmønster skulle genere naturen synderligt og dermed berettige (efter nogens mening), at de blev skudt.

Slambert

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-09-06 21:04

fjeldsbo spørger, om der slet ikke er nogle jægere, der vil kommentere disse indlæg.
Det er der sikkert nok, men mon det ville være klogt? med alle de "jagteksperter" der pludselig er i denne katagori

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-09-06 21:10

Så vidt jeg kan se stod spørgeren af kl 14:47

Det her går da helt i selvsving.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 28-09-06 23:08

Gad vide hvem får pointene for det korrekte svar...

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-09-06 23:16

Spørgsmålet bliver nok lukket som ubesvaret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-09-06 03:11

Her er en enkelt jæger som kommenterer dit spørgsmål, jeg skyder ikke katte og før vi går på jagt, bliver de andre deltagere orienteret om hvad der må skydes og hvad der ikke må, jeg ved godt der findes mange kattehadere bladt jægere, og så siger jagtloven at er katten 200 meter fra beboelse er den at betragte som vildkat og må skydes, så hold missen indenfor afstanden, der må den ikke skydes (jeg er ikke helt sikker på at det er 200 meter)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-06 03:27

Pirt

Citat
er det en yndet sportgren blandt jægere

Hvem skulle også sandfærdigt kunne besvare dette sp.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 29-09-06 08:52

Jægere må faktisk godt skyde katte. De kravler ikke ligefrem ind i folks baghaver og ligger på lur efter dem.

O.v.n. Jeg tror det er 300 meter, men er som du heller ikke helt sikker på tallet.
Jeg har selv gået på jagt i snart 24 år, og indtil nu har jeg ikke haft lyst til at skyde en kat. Har heller ikke været på en jagt hvor der lå katte på paraden.
Det var selvfølgelig heller ikke spørgsmålet. Hvilken slags mennesker skyder anderes kæledyr ??
Jeg tror det er mennesker der enten er af den ALT for gamle skole, eller også bare ikke tænker sig om. Dette siger jeg i visheden om, at vi her i nabolaget havde probelmer med meget bestialsk aflivning af katte. Hvem var synderen?? Det var såmænd nogle møgunger i alderen 9-14 år. Jeg kan levende forestille mig at de måske engang skyder katte for sjovt. Det er nemlig langt fra kun jægerne der er efter lille mis.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 29-09-06 09:06

Det jeg ikke forstår, er hvorfor man som jæger skyder katte. Altså selvfølgelig kan det være man ser et sygt/underærneret dyr, og så går jeg helt og aldeles ind for at ind kugle i panden kan være lige så godt som en sprøjte hos dyrlægen. Det er i mine øjne en human aflivningsmetode af syge dyr, men hvorfor skyder man et dyr som man ikke kan bruge til noget? De fleste dyr der jages, jages for deres kød og enkelte for deres pels (ræve). noget andet kan være regulering af en bestand (skarv, måger, store vilde flokke af katte) hvor det også kan være på sin plads at skyde et dyr. MEN det er jo sjældent der hvor der jages, at kattene skaber problemer, og derfor kan jeg ikke se meningen med at skyde dem. Og der hvor vildkatte kan skabe problemer, i de tætbebyggede områder, må man jo ikke skyde....

Til det med at kattene skræmmer alle småfuglene væk i haverne, vil jeg lige påpege at selv om jeg/vi havde 5-10 katte på gården, så var der masser af småfugle også. Til gengæld kunne vi mærke et stort svind i bestanden hver gang der flytetde en husskade ind i vores store elmetræ, så derfor fik min mor en jæger (min onkel) til at skyde skaderne, men ikke kattene.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 29-09-06 09:22

Dova>>
Citat
Folk tror desværre ofte, at jægere altid er samvittighedsfulde i deres omgang med våben og m.h.t. hvad de skyder og hvornår, om dyrene render skamskudte rundt o.s.v..
det er jo ikke bare katte det går ud over, men der skides også højt og flot på diverse fredninger og fredningstider ved andre dyr.

Jeg mener bare at man skal passe på at man ikke skærer alle jægere over en kam, selvom der findes dumme svin derude, der er mange fronuftige jægere. Den slags "ståen i to lejre" kommer man ikke videre med. Jeg beklager dog den grove sammenligning med Pia Piknæse, så var jeg nok egentlig også blevet sur

Accepteret svar
Fra : jtlaursen

Modtaget 115 point
Dato : 29-09-06 09:29

Citat
De fleste dyr der jages, jages for deres kød og enkelte for deres pels (ræve).

Jeg tror desværre det er et forsvindende lille antal jægere der bruger pelsen fra den nedlagte mikkel. Næææ rævene skydes for at lette presset fra det andet jagtbare vildt, specielt de udsatte fasaner skal beskyttes, de koster jo penge at fede op

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-06 16:44

Citat
så siger jagtloven at er katten 200 meter fra beboelse er den at betragte som vildkat og må skydes, så hold missen indenfor afstanden, der må den ikke skydes (jeg er ikke helt sikker på at det er 200 meter)

Og denne her er der flere der henviser til........forhåbentligt er de ikke jægere, for det er mange mange år siden den regel er forsvundet ud af jagtloven, så særligt opdaterede kan de jægere ikke være

Det gjorde den, dengang kattene kom ind under mark og vejfredningsloven (mener jeg det er) , den regel med, at man skal holde sine dyr på egen grund.

Godkendelse af svar
Fra : sabroeFlip

Dato : 03-10-06 10:15

Tak for svaret jtlaursen.

Kommentar
Fra : sabroeFlip

Dato : 03-10-06 10:20

tak alle for jeres uforbeholden mening.
Jeg blev lige så klog som jeg var før, på om det var iorden, men jeg ved en ting nu, er det er forbudt i følge den nye jagtlov. SLUT.

Kommentar
Fra : UnDeadHunter

Dato : 23-03-08 12:06

Hør! Efter jagt og vildt rådgivning an det være lovligt i visse tilfælde at skyde en omstrejfene kat. hvis katten har været på jærgerns jord. for mange gange. har han ret til at skyde, da ejer manden skal kunne tage vare for hans egen kat.

Kommentar
Fra : csblach

Dato : 03-05-08 16:00

Det er jo skik og brug, især på landet, at katte strejfer frit omkring, og uden helt at forstå, hvorfor de af alle kæledyr skulle have særlig ret til det,er det stort set umuligt at ændre katteejeres opfattelse.
I min have er de årsag til en del gener, jeg har udendørsvoliere med fugle, som generes og af og til dræbes af naboernes katte(naboerne er iøvrigt bedøvende ligeglade).
Jeg kan imidlertid faktisk godt forstå, hvorfor folk er fristet til at lade katten løbe, det er jo et dyr med en vidunderlig jagtlyst, jeg har haft både huskat og siameserkatte, og jeg lod dem strejfe.
MEN gør man det, må man også acceptere at dyret kan dø, evt for en jægers kugler eller ved overkørsel.
Ved at lade den strejfe, har man frivilligt givet den tilbage til naturen.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 24-04-09 18:42

jeg kunne sku godt finde på at nakke en kat på løbetur..
som sagt " en sød kat er en død kat"

det kan være at katten har været skyld i at fuglen fløj, så kunne det jo ske at jægeren havde tænkt, "så skidt da" skyd kræet..

Kommentar
Fra : csblach

Dato : 24-04-09 21:00

Som sagt løber man en risiko ved at slippe katten løs, det er jo ikke ensbetydende med, at jægerne absolut skal skyde dem, det er ikke tilladt, medmindre katten angriber ens husdyr.
Men jeg kan ikke understrege nok, at man bør holde sine husdyr incl katte hos sig selv.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 24-04-09 21:01

præcis

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-09 21:06

Jeg kunne godt undvære de løse katte.............
Især de næste måneder, hvor fuglene har unger, der hopper fra reden før de kan flyve rigtigt...