/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
hvilket program (helts billig)
Fra : steenmarkussen
Vist : 520 gange
300 point
Dato : 24-09-06 15:43

Hej vi er en ejendom der deler en 8 bit pro@sses forbindelse og nu vil jeg gerne sætte en sever på forbindelsen.
vores probleme er nemlig at tdc kan se at der en en eller flere brugere der downloader fra p2p steder.
og det får vores net til og gå ned for os andre da de bruger både alt download og upload.

så mit grav til serveren er

1. Jeg skal tildele ip adressen og gerne kunne låse den til folks mac adresse.
2.jeg skal kunne ase i en logfil hvad folk har af trafik

Jeg ved godt det kan virke som overvågning af flolks privatliv
men jeg vil selvfølgelig gøre opmærksom på det og folk kan så m,elde sig fra hvis de er
er bange for min mulighed.

så kort og godt hvad findes der af programmer
pt er der 50 brugere.
hilsen steen

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 15:58

Det kan du vist godt lade være med at bruge mere krudt på. Brugerne vil under ingen omstændigheder acceptere at du skal sidde og "snage" i deres surfen.
Jeg tvivler i øvrigt på at det er lovligt

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 24-09-06 16:08

nu vil jeg ikke betegne det som og snage da forbindelsen er min og folk betaler til mig
og lovligt selvfølgelig er det undersøgt
og hvis fokk bare skriver under på vilkårene så er det lovligt

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 16:31

Jeg er da ikke i tvivl om at du IKKE vil sidde og rode i folks surfen, men muligheden er der jo, ... alene det!
Jeg undrer mig over at det er lovligt, men det ved du jo bedst.
Ja ok, det at "forbindelsen er din" er vel ikke i sig selv et argument.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-09-06 20:47

Du kan bruge denne side til at tjekke hvilken IP på netværket som er tilsluttet en server:

http://www.spidynamics.com/spilabs/js-port-scan/

Decideret netværksovervågning skal/kan du bruge et af disse programmer til:

1.) http://www.angryziber.com/ipscan/
2.) http://www.draware.dk/?id=22

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-09-06 21:38

Prøv, at se om du kan bruge denne: http://www.netlimiter.com/

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 24-09-06 22:44

problemet er jo jeg ikke ved hvilke personer der har de hvilke ip-adresser da de jo fordeles automatisk af vores router.
så jeg vil lave en server og vil høre om i kender nogle programmer jeg har hørt en del om server 2003 fra microsoft men mener jeg har hørt der findes et linux derer også skule være godt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-09-06 23:11

Prøv:

Start->Kør... skriv; cmd

I vinduet skriver du: ipconfig

Så får du oplysninger om din egen IP. Ud fra dette bør du kunne gætte en 'range' af IP numre, da du vel har en ide om, hvor mange som får tildelt adresser på jeres lokalnetværk?

Standardgateway er som regel routerens IP og så er det bare at tælle op i fortløbende IP numre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 24-09-06 23:47

ha ha er der ikke bare nogle der kan fortælle mig hvad serverprogram i kan anbefale

jeg ved da godt vi har ca 250 ip adresser til rådighed men jeg har da ikke en chance for at vide hvad for en beboer der har fået hvilke adresse for da routeren uddeler dynamisk IP-adresse

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 24-09-06 23:51

Det optimale må jo være at din server kommer lige efter routeren, således at DU deler nettet ud tiil de andre.. På den måde har DU kontrol over nettet... Alt andet ville være tosset. det findes tons vis af programmer der kan hjælpe med at styre og logge din delte forbindelse.. Det er bare at tage en hurtig google søgning. Men med windows swlv, kan du også definere hvilke bruger der har adgang til den delte forbindelse... Bare kig i "help" filen, eller på : http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/hnw_dc_control_ics_client.mspx?mfr=true

Held og lykke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-09-06 08:59
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 03:59

Den gratis Linux/SME server kan anbefales til formålet.
Her kan du læse lidt om serveren.
http://contribs.org/

Ps. Alle Routere/servere fører log over hvad der sker på intranettet og ud.
Det er ikke lovligt at tage betaling for deling af en opkobling, med mindre det er aftalt med udbyderen.
Så det er ikke altid klogt at lave skriftlige aftaler.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 04:03

Jeg glemte lige at den kan køre på en gammel IBM 166 Mhz og ca. 196 Mb ram og 10 - 20 Mb HD
Det bør være på en selvstartende comp, så den selv ruller på plads efter strømafbrydelse.

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 26-09-06 13:43

ok vil lige tjekke din linux ting inden jeg giver dig point
og selvfølgelig har jeg fået lov til af *TDC og dele opkoblingen det eneste de forlangte var at de kun sendte den fulde regning til en person og at vi lavede en erhvervs aftale

´steen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 14:37

Citat
fået lov til af *TDC og dele opkoblingen det eneste de forlangte var at de kun sendte den fulde regning til en person og at vi lavede en erhvervs aftale

Hov det lyder interresant - jeg troede det var sådan lidt lusket. Så vi har gået lidt stille med dørene, her i vores lille netværk. Dog bruger vi ikke SME serveren men en router til delingen, da der kun er fem brugere med ca. 10 - 12 comp.
Vores hjemmeside og mailsystem håndteres nu ude på et webhotel for 9 kr. om måneden.

Mail-systemet på SME låses af bruger med eget pasword som dog kan annuleres af admin.