/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Trådløst driver mig til vanvid
Fra : Fijala
Vist : 1615 gange
200 point
Dato : 21-09-06 21:16

Jeg fik god hjælp herinde til indkøb af trådløst udstyr til opsætning i en lejlighed i Århus

http://www.kandu.dk/Spg91886.aspx

Problemet er nu at der ikke er forbindelse heletiden. Det har med at falde ud i perioder og er så slet ikke synligt

Internet forbindelsen er fra Cybercity og er en 4MBit og kommer ind i huset via denne router
http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/routertilslutning_og_indstillinger/zyxel_650r/index.aspx
Jeg har kørt guiden og der er hul igennem med lan kabel

Derefter har jeg sat en trådløs router op i gangen
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=205212
og den har jeg også sat op i menuen og der er også hul igennem. Da jeg så tog kablerne af og kørte trådløst var de 2 pcer på og det virkede fint. Jeg tog hjem til Frederikshavn igen og nu er problemet så der allerede dagen efter.
Det ser ud til at det er Zyxels ip adresse de kører på da det ihvertfald ikke er Ipadresser fra 192.168.1.100 -200 som menuen i Linksys er sat op til. De kan nemlig til tider logge ind og der er ipen 10-0-0-1 såvidt jeg har forstået.

Hjæølp mig lige lidt her please.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-09-06 21:32

Noget tyder på at den vælger at konekte til andre netværk i nærheden.
Du kan sætte PC op så den ikke søger andre netværk under netværksindstillinger.
Der er noget der tyder på at du ikke har sat sikkerhedsnøgle på(min intuition).
Det er godt at få lavet sikker forbindelse med sikkerhedsnøgle.
Det er andet ligger ude til venstre når du sætter dit netværk til.
Jeg har ikke trådløst netværk så jeg kan ikke lige give dit stien til at ændre måden som der søges netværk på...
Men nu har da da en idee om hvad du skal lede efter..
IP 10.0.0.1 er da en anden router den har forbindelse til (som jeg ser det...).....

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 21:48

Det er godt nok det netværk som jeg har valgt den konekter til. Men routeren fra Cybercity bruger ipadressen 10.0.0.1 og den trådløse fra Linksys bruger 192.168.1.1, hvor jeg så har valgt ar den må bruge numre fra 100 og til 200.
Det er som om at det er den anden routers ipadresse der bliver brugt

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-09-06 21:52

jeg og min famile har rigtg meget udstyr fra Linksys
de forskelligere forhandlere er stort set umulige med hensyn til support

jeg har så henvendt til LINKSYS

E-mail-adresser:
support.dk@linksys.com
det er nogle meget hjælpsomme og flinke unge mennesker
så vidt jeg ved kan man henvende sig til Dlink på samme måde, og måske også andre fimaer
jeg talt med linksys flere gange pr tel. de giver sig god tid hver gang
de ringer ikke ud af huset, så det er mig der ringer op, men med min fri telefon fra Cybercity betyder ikke noget

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 22:04

Problemet er jo at jeg bor i Frederikshavn og min søn i Århus og når jeg kan være i Århus har alle jo fri fra arbejde også nok Linksys

Når jeg har et kabel i Linksyssen er alt ok. Når jeg så vil køre trådløst virker det ind imellem og det er der jeg står af. Hvordan kan det nu lade sig gøre.

Der er mange trådløse netværk der er synlige men de er jo også alle krypterede og ikke mulige at logge på. Til gængæld har jeg endnu ikke krypteret dette netværk da jeg først vil have det til at fungere. Og når de så endelig lykkedes at komme på brager det igennem med fuld hastighed og det er det rigtige netværk de er på.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-09-06 22:21

linksys support har åben man-fredag 09,00 til 19,00
du kan prøve deres tel svarer nu

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 22:31

det vil jeg lige afprøve ferik, mendet er ikkelet at rine til supportog så ikke være i nærheden af netværket

Det er selvfølgelig heller ikke let at give et godt svar på hvad det er der driller, men jeg famler vel i blinde efter et vink der kan lede mig ind på rette spor.

Måske det er fordi der er 2 routere på, så de modarbejder hinanden

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-09-06 22:44

mit eget netværk består af følgende
Cybercity 2MB opkobling med et combineret ADSL modem/alm router
tilslutet en Dlink switsch, derefter et stk Trendnet AP med en retnings bestemt antenne
den var rettet mod en Linksys Repeater, som der været en del bøvl med(Repeater nedtaget nu)
en ca 4 år gl Linksys router er tilsluttet over netkabel og er plac. et andet sted
nogle computere er opkoblet over netkabel
3 stk opkoblet over Linksys WUSB11 og Linksys Wet11 Bridge
det kører prima nu

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-09-06 23:00

jeg ved ikke om du har en Repeater
min Repeater blev fra starten sat op til kun at fange Trendnet AP`s adresse
jeg kan ikke se nøjagtig hvilket udstyr du har

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-09-06 23:24

jeg ved ikke konkret, hvad der har været mine problemer,
men jeg er efterhånden af den overbevisning, at det var noget med, at jeg har noget vældig godt sendeudstyr fra AP og router
hvorimod udstyret på den enkelte computer, har været for dårlig til afstanden, og sende tilbage
det er så løst nu, ved at den gamle router er flyttet ca. 40 meter og kabel forbunden

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-09-06 23:50

Hej Fijala

Lige en indskydelse, mener Linksys skal renames til andet netværks navn, for at det trådløse virker "en sikkerheds foranstaltning" har selv fået skiftet mit linksys ud med nyt fra fullrate, men mener det var det der skulle til for at jeg fik det til at køre uden problem på den trådløse, og andre jeg har sat op er osse renamet, og kører fint på trådløst og web sikret.

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 22-09-06 06:30

Hej
Ip adressen 10.0.0.1 er ikke en net adresse.
Jeg ville mene at det der sker her er router der frigiver adressen efter et vist stykke tid.
En måde at komme på nettet er at højreklikke på netikonet i højre side forneden og trykke repair
så skulle forbindelsen virke igen.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 22-09-06 06:33

Undskyld så ikke at det var Cybercity, så skulle jeg mene at 10.0.0.1 er deres interne adresse.
Men det gør som sådan ingen forskél. Tryk repair så er den på igen.'
Plejer i hvert fald at virke her.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-09-06 06:58

Hvis du kan se mange trådløse netværk, så kan der opstå problemer med interferens mellem de forskellige sendere. På én radio forbindelse kan der til enhver tid kun være én sender. Trådløse netværk benytter nogle algoritmer til at forsøge at kompensere for interferens problemer, men ikke desto mindre så er der ofte en mulighed for manuelt (via fysisk switch eller software afkrydsning) at vælge mellem 2-6 grund frekvens grupper (har forskellige navne).

Så det kan være at problemt opstår når en beboer i en nabo opgang tænder sin trådløse router, og problemet forsvinder når han slukker sin trådløse router. Det kan således også være at selv om alle de netværk du kunne se da du var Århus var beskyttede, så kan dette netværk risikere at være åbent, og derfor tildelder fra en anden IP gruppe.

Prøv evt. at skifte til en anden grund frekvens gruppe.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-06 16:26

Da denne forbindelse skulle deles med 5 lejligheder købte jeg i første omgang også en repeater men det har slet ikke været nødvendigt da denne Linksys har 3 antenner hvoraf den ene kan retningsbestemmes. Samtidig kan den også benytte den nye N standard hvis det er den de vil til at bruge. Det har så ikke noget at gøre med at det ikke virker.
Netværks navnet er ændret fra første færd og hedder slet ikke noget med Linksys. Det hedder faktisk Lyseblå da huset de bor i er den farve.
Det er korrekt som jeg også startede med at skrive at ipadressen 10.0.0.1 er Cybercitys adresse og det er den der kører igennem Linksys routeren. Hvordan får jeg den til at vælge Linksys ipadresse som jo er 192.168.1.100-200 som den default er sat op til ?
Hvordan kan jeg vælge kun at skulle se fx. det ene "LYSEBLÅ" netværk og ikke de andre. Jeg kan jo ikke bede de andre om at slukke for deres eller kan jeg
De sender jo alle på 2,4GHZ båndet så hvordan kan jeg gøre noget der?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-06 20:24

N-typen af netværk, vil vise sig, at være spild af penge i øjeblikket. Det skyldes at der er kommet så mange ønsker til rettelse af denne standard, at når den endelige udgave bliver godkendt, vil den være helt anderledes, og ikke særlig kompatibel med den nuværende beta-version.

Når du sætter den trådløse op, så skal du indstille hastigheden på fx. 54Mbps, og sætte den påauto.
Det skal du fordi, at routeren så tilpasser hastigheden efter behov. D.v.s. at hvis en maskine har en dårlig forbindelse, og fx. går helt ned på 5 Mbps, så vil dette være gældende for alle maskiner på netværket, indtil den med den dårlige forbindelse logger af. Herefter vil hastigheden igen stige.
Hvis du ikke har sat den til auto så vil den maskine der forsøger at sænke hastigheden for at få et stabilt signal, falde ud og miste forbindelsen, da routeren nægter at følge denne anmodning.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-06 23:31

det står allerede til Auto.

Jeg har talt med min søn og på søndag laver vi lige telefonisk en ny opsætning. Vi reesetter begge routere og så helt forfra.
Severino hvis du læser i manualen til begge er der så noget jeg kan være i tvivl om, da jeg selv har stirret mig blind. Det er sgu ikke let når man selv sidder i Frederikshavn og netværket er i Århus.

Hvis der er nogle faldgruber vil jeg da gerne have et vink.

N standarden er jeg godt klar over måske ikke bliver den nye standard men det må tiden jo vise.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-06 23:52

Den IP adresse du referere til 10.0.0.1 kunne tyde på at det stammer fra et virusprogram, som har en "stirre" på den trafik der kører. Jeg har den selv fra mit virusprogram AVAST.

Nu kender jeg ikke lige menubilledet fra denne router, men få ham til at se ind i routerens log, om der står noget om unøjaagtighederne.
Alle i netværket skal køre DHCP, eller alle skal have tildelt en fast adresse, for at undgå konflikt.
Man kan dog godt blande statiske og dynamiske adresser, hvor de statiske skal placeres i den øverste ende, da DHCP uddeles fra den lave ende (100).

Husk at alle maskiner skal vælge det SSID som routeren har, som det fortrukne, hver gang den starter. Ellers er der jo muligheden for, at den får øje på et andet netværk, som den forsøger at koble sig op på, men måske bliver afvist på grund af sikkerhedsindstillingerne i det fremmede netværk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-09-06 17:11
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 23-09-06 17:34

forslag:
fijala skulle du invitere severino på telefon linien i morgen, så i kunne være 3 på linien,
et ekstra klog hoved kan vel aldrig skade

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-09-06 17:35

For at få det hele fra begyndelsen.

Cybercity lægger adsl linien ind og sætter router på og melder at det hele er ok og den modtager og sender.

Jeg tar til Århus og sætter resten op.

Lan kabel i Cybercitys router og der er fint forbindelse

Sætter den trådløse Linksys i og lan kabel i den istedet og der er fin forbindelse.

Derefter skal jeg til at lege me det trådløse og jeg opretter som sagt LYSEBLÅ og der er lynhurtigt hul igennem. Men da jeg skal afprøve pc nr. 3 er der ingen forbindelse. Det kan ikke lade sig gøre at logge på Lyseblå selv om det er synligt. Roder frem og tilbage og opgiver med den pc da det nok er den der er i udu da 2 andre kan logge på og er ok.

Fint nok jeg tar hjem igen og dagen efter falder det så ud og de kan ikke logge på. Jeg får ham til at afprøve adskillige ting men der er ingen ting der hjælper. Vi opgiver lige for den dag. Dagen efter afprøver jhan så lige for at se om der er hul igennem og den logger på med det samme.
Sådan går det frem og tilbage, pludselig er der hul igennem ohg pludselig er der ikke. Det er lidt forskelligt hvem der afprøver men der er 5 personer med 5 forskellige bærbare der fra tid til anden har kunnet logge på.
Og de har alle lov til at kunne det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-09-06 17:41

Severino ferik er inde på noget.

Han ringer til mig i morgen ved middags tid så vil jeg reesette og tage det hele fra en start af for ikke at der sa være noget der ligger og driller.

Sidder du ved skærmen på det tidspunkt og du kunne jo være den livline jeg kunne få brug for hvis det spidser til. Jeg vil bare have 2 pcer tændt og den ende vil være logget på kandu og den anden vil jeg rode med samtidig med at jeg har ham i telefonen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-09-06 18:28

Måske kan dette hjælpe dig>

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/networking/expert/russel_diagnostics.mspx

Læs under f.e.k.s. nede på siden>>>
What the Network Diagnostics tool does

http://support.microsoft.com/kb/914440/en-us

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-09-06 18:29

What the Network Diagnostics tool does
So what sorts of tests does the new Network Diagnostics tool run and what kinds of problems can it solve? The basic tests are as follows:

• Verify HTTP, HTTPS, and FTP connectivity against Microsoft.com.

• Check for network adapter issues.

• Verify wireless functionality.

• Validate IP configuration.

• Check DNS and gateway settings and functionality.

The Network Diagnostics tool uses four levels of repair automation to solve problems.

• Automatic repair automation is only used when the repair is both easily automated and safe to perform automatically. An example is flushing the Address Resolution (ARP) cache.

• Approval repair automation is used when the repair can be automated but where it could cause configuration issues. You’re prompted for approval before the repair is performed. An example is changing from static IP addresses to automatic DHCP generated addresses.

• Manual repair automation is used whenever the steps can’t be automated, usually because external hardware is involved. An example is restarting your router or modem.

• Contact Support repair automation is used when the tool can’t easily identify the issue or point directly to the correction. In these cases, the generated log file will help support personnel identify the issue.

The Network Diagnostics tool can correct many common network issues, but its real strength is in wireless networking, an area that still causes more network problems than any other. The tool builds on the underlying Wireless Zero Configuration architecture to detect and repair many of the most common wireless problems. Some of the most common tests include:

• Wireless ad hoc check. The Network Diagnostics tool checks that the wireless connection is linking to an access point and not to another wireless computer.

• Wireless available networks. The Network Diagnostics tool checks both novice and advanced views of available networks.

• Wireless compatibility check. The Network Diagnostics tool verifies that the access point is using a security method that Windows XP supports; the tool will provide instructions on how to download the WPA2 update for Windows XP if needed.

• Wireless hardware issue help. The Network Diagnostics tool identifies hardware issues with the router or adapter and provides help.

• Wireless out of range check. The Network Diagnostics tool identifies a weak signal.

• Wireless security config check. The Network Diagnostics tool displays the wireless security settings, including authentication settings so the user can verify that the router or access point matches the adapter settings.

• Wireless security key help. The Network Diagnostics tool identifies mismatched keys and provides help to match them.

• Wireless service status check. The Network Diagnostics tool identifies whether the Wireless Zero Configuration service is running or not and starts the service if necessary. (If third-party configuration software is running, the Network Diagnostics tool will not attempt to troubleshoot the connection—another reason to not use third-party tools for wireless configuration.)

• Wireless setup help. The Network Diagnostics tool provides links to Windows Help topics on how to setup a wireless network.

• Wireless signal strength check. The Network Diagnostics tool identifies a weak signal and suggests you move closer to the access point or router.

• Wireless SSID check. The Network Diagnostics tool provides help on setting the priorities of preferred wireless networks.

• Wireless turned off check. The Network Diagnostics tool provides help when turning on any hardware wireless switch on the computer. Many newer laptops have a switch to enable you to turn off the wireless completely to save battery and comply with airline regulations.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-09-06 22:24

Jeg tror ikke at der er udkommet en ny router, som benytter en tilpasset firmware, der har kørt fejlfrit fra starten.
Så check lige hvilken version der sidder i routeren, og hvilken der er den nyeste hos fabrikanten.

Min router blev først stabil i AP'en efter et par opdateringer!
Den seneste opdatering forhindrede mig i at stille kalender og uret i routeren, så jeg måtte ud på en NTP server og hente dato og tiden. Så nu fungere det.

Fordi man laver en ny opdateret firmware, er det ikke ensbetydende med at den er 100% fejlfri

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-09-06 13:42

severino er du med på kandu for nu er vi igang

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-09-06 17:54

Ja med fare for at gøre mig selv til grin vil jeg nu komme med svaret på hvad der var galt.

Efter at have reesat Cybercity Routeren og lavet opsætningen igen ville den intet. Det hjalp med en ganstart af routeren og den bragede igennem.

Op til Linksyssen og i med kablet der er sat i til en anden god gang skyld og der var net igennem.
Men han kunne ikke få kontakt med routerens opsætning. Vi reesatte den og ville gøre det hele forfra.
Nu forholder det sig sådan at routeren sidder helt oppe under loftet hvor antennerne lige stikker ud i opgangen for på den måde at fordele signalet optimalt. Han fik besked på at tjekke kablernes placering og til det måtte han ned i kælderen efter en stige for at kunne nå op og kigge.

Tror i så ikke at kablet fra Cybercity routeren var sat i Lan istedet for Wan. Det hjalp da helt vildt og han fik opsætningen lavet og det trådløse bragede igennem.
Derefter krypterede han det og der var efterfølgende stadig forbindelse.

Så det viste sig faktisk at det var gamle jeg der havde, i mangel på en stige, sat kablet forkert i.

Af skade bliver man klog

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-09-06 17:58

Hvem skal nu have point.

Kom med et vink for jeg er principielt imod at annullere et spørgsmål

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-09-06 17:59

det er rart at høre at det kører nu

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-09-06 18:01

jeg samler ikke

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-09-06 18:02

Jamen hvor klodset kan man være. Det var sgu nok rigtigt at jeg sagde jeg havde stirret mig blind.
Der er selvfølgelig ikke let når man sidder i Frederikshavn og netværket er i Århus

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 24-09-06 19:23

Det må siges at være det sidste stik der vandt!
Det er da godt at høre, at det nu fungere for de stakkels beboere.
Og så slipper du jo for at valgfarte fra Fr.Havn til Århus og tilbage igen!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-09-06 19:40

Jeg er faktisk lamslået over at man kan klodse sådan idet som jeg her har gjort.

Det er jo derfor at den fik tildelt den forkerte IP adresse. Den kørte simpelthen lige igennem.

Havde man da bare hentet den stige fra starten af

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 24-09-06 19:46

Tak for svaret severino. Du har vist hevet det sidste stik i land.

Tak til alle i andre der også kom med indlæg til en stakkels pc nørd der plejer at ordne andres pc problemer men som end ikke kan finde ud af at sætte kabler i en router

PS: Kablet på ca 30 m har jeg endog selv lavet så lidt kan jeg da finde ud af.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-09-06 19:53

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-09-06 18:05

For lige at fuldende dene tråd, så virker netværket ikke idag

Jeg tror sgu nu at det er routeren fra Cybercity der skal opdateres med ny firmware.

Jeg vender tilbage med en status i en anden tråd.