/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Instalere XP på en SATA HD
Fra : andersdaugaard
Vist : 343 gange
20 point
Dato : 21-09-06 14:28

Hej
Jeg har et ASUS P4XP-X som ikke har en SATA indgang til harddisken. Derofr regner jeg med at købe et SATA indstikskort. Jeg har et nuværende Xp kørende men dog på en rimelig gammel IDE HD(ca 5-6 år). Jeg vil gerne tilslutte min SATA som en ekstra disk og så kopiere hele mit C-drev over på den. Derefter vil jeg så ta mit IDE drev ud og bare bruge SATA disken som startdisk. Men kan man det i teorien. Jeg har Norton Ghost som kan lave en nøjagtig kopi af det aktive systemdrev, så egentlig skulle den kunne kopiere alle systemfiler også selv om de er i brug åbenbart.

Nogle der kender til problematikken

Jeg køber et indstikskort der understøtter RAID 0 så jeg senere hen måske kan købe en ekstra HD og opsætte en RAIS arbejdsstation - har hørt de skulel sparke røv. Det skal bruges til Photoshop og billedbehandling osv.

Skal SATA harddiskene være lige store for at man kan opsætte dem som RAID

Jeg har desværre ikke flere point ellers havde I fået dem :) er netop logget ind som bruger her.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-09-06 14:40
Kommentar
Fra : andersdaugaard

Dato : 21-09-06 14:58

Hej Peet49
Ja denne link har jeg også selv fundet herinde på kandu.dk - men der står ik så meget om problematikken om at kopiere mit aktive c drev over på min ekstra sata harddisk og derefter omdanne den til systemdisk på en eller anden måde. -Evt tager jeg bare C idedisken helt af hvis det er nemmere efterfølgende.
-Synes heller ik lige at kunne se info omkring det med om RAID harddiske skal være lige store

Hyg

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-09-06 09:34

"Skal SATA harddiskene være lige store for at man kan opsætte dem som RAID"

Nej.....men et RAID 1 f.eks. kan ikke blive større end den mindste ad diskene.
RAID 0 er blot to harddiske.

Du kan læse mere om RAID her:
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#RAID_0

Kommentar
Fra : andersdaugaard

Dato : 22-09-06 10:14

Ok fedt nok .. har lige læst wikipedia guiden igennem. -Nogle der ved om man vil kunne mærke en betydelig hastighedsstigning når man arbejder i eks. Photoshop.. opstart af Xp osv. -Det er jo data den skal læse fra disken kan man sige. Ved bare ikke om det er overkill at lave sådan et RAID system istedet for bare at køre med den SATA harddisk jeg har i tankerne. -Den skulle jo være hurtig iforhold til min gamle IDE HD.

Omkring kopiering af C: Nogle der kender til problematikken ved at kopiere et aktivt drev over til en SaTA og dernæst at brude SATA disken som styresystem ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-09-06 10:30

Jeg kører RAID 0 på min arbejdsstation - med XP Prof. 64 bit edition - og har derfor 2 harddiske.
Oppstarten er lynende hurtig - fra jeg tænder dyret, til jeg er logget ind og desktoppen stråler mig i møde - går der ca. 35 sek.

Jeg har ikke gode erfaringer med at kopiere OS over på en anden disk - derfor ingen kommentarer hvad det angår - jeg ville lade være, og så bare tage den helt forfra.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-10-06 14:11

Du kan ikke kopiere dit styresystem over fra en IDE HD til en SATA HD.

Når du indstallerer et styresystem på en SATA HD skal du lige i starten (tryk F6) indstallere driveren til din SATA, og denne driver er nu indbygget i eks. XP
Du kan ikke føje den ind i et allerede indstalleret styresystem.
Men SATA kan indstalleres som slave.
Jeg kan ikke huske om Ghost kan hente programmer over fra din IDE HD.
Men du kan som regel flytte styresystemer over fra en IDE til en anden IDE.
Jeg er heller ikke sikker på at din comp (med indstikskort) kan få så meget ud af en SATA HD.