/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
mareridt
Fra : HenrikBo
Vist : 2802 gange
10 point
Dato : 17-09-06 23:17

Hej Min søde tennagerdatter har mareridt næsten hver nat, sover så ikke nok, er der nogen der har erfaring med dette. Er er noget der kan afhjælpe dette ?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 17-09-06 23:25

HEJ
HVIS HUN ER MEGET STRESSET, OG IKKE KAN SLAPPE AF, KAN DET VÆRE FORDI HENDES MUSKLER KRÆVER MAGNESIUM FOR AT SLAPPE AF, PRØV AT TAGE ET PAR STYKKER AF BERTELSENS INDEN SENGETID, DET ER IKKE NOGET SOM SKADER, MEN OFTE FÅR VI FOR LIDT MAGNESIUM, TIL AT MUSKLERNE KAN SLAPPE AF.

DESUDEN SKAL HUN PRØVE AT LADE VÆRE MED AT SPISE NOGET SÆRLIGT EFTER AFTENSMADEN, OG SLET IKKE SLIK ELLER SNAKS.

DET VIL OGSÅ HJÆLPE TIL EN ROLIGERE SØVN.

HELD OG LYKKE MED DET.

MVH AG112

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 20 point
Dato : 17-09-06 23:37

Hej HenrikBo.

Der skal stabilitet til, det er jo ikke ligefrem vore teenageres største livret - men det er dén vej man skal gå for at komme det til livs.

Vi fik hjælp og får det endnu, til vores søn, det vigtigste er stabilitet, hvilket vil sige at passe sin søvn, sove i ordentlig tid om aftenen og stå op i god tid om morgenen. Desuden skal man sørge for at 'lukke huller' - hvilket så vil sige at man skal afslutte det man evt. har der er uafsluttet, det kan være breve man skal svare på, opringninger der skal foretages, et møde der skal aftales, lektier man er bagud med osv. osv. - alt dette giver ro.

Desuden kan man forsøge sig med stille og rolig musik mens man sover, det skal være rolige rytmer og på svag styrke, musikken skulle så bevirke at man ikke falder i den dybe søvn som jo altså er dén søvn disse mareridt kommer i. At man ikke får den dybeste søvn, skulle ikke betyde at man ikke får en god søvn - tværtimod.

Nogle har så slemme mareridt (terrorsøvn) at man må stille vækkeuret til at ringe flere gange om natten, for at undgå den dybeste søvn. Det er disse store mareridt, kaldet terrorsøvn, som vores dreng får, de er heldigvis ikke så almindelige så jeg håber ikke at det er dem, din datter har men at det "bare" er almindelige mareridt (som bestemt kan være slemme nok).

Vi har haft glæde af at læse på dette link - måske du også kan bruge det:

http://www.scansleep.dk/

Held og lykke med at komme din datters urolige søvn til livs.

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-09-06 23:39

ag112.......... magnesium til børn er så vidt jeg husker noget børn i vækst kan komme ud for at mangle - mareridt kan derimod være noget der plager barnet pga oplevelser - psykisk pres af en art - samt ualmindelig meget mere.

henrikbo - har du talt med din datter - kan du nå ind til hende for måske at finde frem til hvad der skaber de mareridt ??? (tænk på at hvad du ikke synes er vigtigt måske er meget vigtigt for hende og måske synes hun det er flovt at tale om)

I det hele taget ville jeg nu sørge for at barnet kom til kompetent læge - alternativt burde kunne tale med en der har hendes fortrolighed og ikke vil gøre hende til grin ( eller at hun føler det)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-09-06 23:42

ps.. teenagere oplever mange voldsomme ting -og tænker på mange ting der kan fremkalde mareridt - ting de ikke kan forestille sig voksne kan forstå og dermed afværge - fantasierne omkring angstprægede situationer kan skabe mareridt over lange perioder.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 18-09-06 11:35

en baldrian pille eller en kop
"sleepytime" te (højt kamilleindhold)
-før sengetid skader nok heller ikke.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 18-09-06 11:35

en baldrian pille eller en kop
"sleepytime" te (højt kamilleindhold)
-før sengetid skader nok heller ikke.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-09-06 13:34

Nu skriver du i kategorien "alternativ.." og så vil jeg da forslå drømmetydning. der findes et utal af drømmetydningsbøger, men man kan faktisk klare sig med meget lidt forgrundsviden og et opslagsværk. Mareridt er naturligt når man er igang med en transformation og det der kan hjælpe er få indsigt i hvad det betyder. meget ofte vil en tilbagevendende drøm ændre sig når man begynder at arbejde med den, for drømme er det ubevistes måde at bearbejde livet og faktisk også signaler til vores bevidsthed om hvad der skal ændres ved.
Noget lidt spøjst er at drømmene ændrer sig så de tilpasses den måde man arbejder med dem på - dette underbygger for mig at se teorien om at de skal forstås som signaler til os selv.
Måske er hun gammel nok til at gøre det selv, eller måske vil hun gerne gøre det sammen med dig - men under alle omstendigheder gælder det for mig at se om at give hende den største følelse af at du/i stadig passer på hende og elsker hende.

rigtig god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 18-09-06 23:14

indtil nu tusinde tak for de mange råd, vi arbejder med dem og ser hvad der fungerer, jeg vender tilbage så snart der noget nyt.

Hun er iøvrigt 17 år, har rigtigt meget at lave i gynmasiet, lidt for meget, måske er det noget der kan have indflydelse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-06 00:11

gymnasie - stress - venner og uvenner og selvtillid eller mangel derpå - tanker der fordrejes og vrides - meget kan give mareridt

jomfruanes råd - tjah - jeg synes nok det er lidt tidligt at indgå i noget der kan ende med at være sindsoprivende alt efter dit og dat - så nej !

Håber hun har tillid til jer som forældre eller til andre hvor der kan snakkes og snakkes

Godkendelse af svar
Fra : HenrikBo

Dato : 20-09-06 19:45

Tak for svaret, det hjalp med ikke at spise sent, og så spiller vi lidt musik om natten.

Hun har det ikke så tit nu, så det er alle tiders. Hun har stadig noget kærste bævl og en skole der kræver virkeligt meget, så her hjælper jeg hende med lektierne så meget jeg kan.

Men jeg tror vi er på vej til at få styr på det.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-09-06 20:28

Selvtak HenrikBo - jeg håber nogle af de mange råd du her har fået, vil afhjælpe det og at hun så vil 'vokse sig fra det' som rigtig mange heldigvis gør...i forbindelse med at pubertet og alt hvad den med fører, bliver overstået

Jeg kan ikke lade være med at skrive at HVIS din piges mareridt skulle gå hen og udvikle sig i retning af noget voldsommere - noget med at det måske kan knibe med at finde ud af søvn/vågen tilstand, således at mareridtene går hen og bliver mere skræmmende for både hende selv og Jer forældre - så tøv ikke med at søge læge!

Men, heldigvis er denne udvikling, ifgl. fagkundskabens ord, meget sjælden.

Held og lykke med det!
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-09-06 22:50

ja jeg var da lige nysgerrig nok til at købe mig ind og er glad for at der så hurtigt sker forandringer - det er hammervigtigt jo - held og lykke fremover

Kommentar
Fra : Lærke93

Dato : 28-05-08 01:33

Prøv at købe det der Baldrian tror jeg det hedder - Kan fås i matas. Skulle være godt mod uro og soveproblemer. Smil