/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Rapport
Fra : MiniSutten
Vist : 351 gange
20 point
Dato : 14-09-06 22:30

Hej !

Jeg sidder her og skal aflevere rapport om Ohms Lov !
I denne hersens rapport skal indgå noget om "funktioner", parallelforbindelser og modstandsafvigelser. Men jeg skal skrive den så mennesker der ikke har kendskab til det i forvejen, kan forstå det! Men så er problemet, hvad er funktion ? Hvordan beskriver man dette ?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-09-06 22:43

funktion er matematisk og har at gøre med regnereglerne i ohms lov.

Beskrivelse af begrebet funktion:
http://da.wikipedia.org/wiki/Funktion_(matematik)

Kommentar
Fra : MiniSutten

Dato : 14-09-06 22:45

Tak

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 15-09-06 00:15

I matematikken ses oftest funktioner som fx

y = ½x +2
y = 2x^2 +3x +5

Som beskrevet i JensTs link beskriver en funktion hvilken værdu y får når x har en given værdi.

Ohms lov U = R*I kan skrives I = U/R beskriver også en sammenhæng mellem to størrelser nemlig spændingsforskel (U) og strømstyrke (I). Den siger fx at hvis man i et kredsløb med uændret modstand fordobler spændingen så fordobles strømstyrken.

Kommentar
Fra : MiniSutten

Dato : 16-09-06 16:36

>pirt03

Alt det med ohms lov ved jeg godt. Og jeg har osse skrevet en masse sider om det. Det er kun funktionerne jeg skal skrive om. Problemet er bar .. Enhver idiot skal kunne forstå det ! - Også bliver det sku svært.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-09-06 18:41

Så må det jo blive noget med at ".. hvis spændingesforskellen gøres dobbelt så stor så bliver strømstyrken dobbelt så stor" - altså med ord. Hvis "enhver idiot" (dit udtryk) skal kunne forstå det kan du nok ikke inddrage bogstaver.