/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
hvad er opdragelse
Fra : nesren
Vist : 3601 gange
60 point
Dato : 14-09-06 08:37

Hej
Jeg har fået en opgave omkring opdragelse - og så blev jeg lidt i tvivl om hvad opdragelse egentlig er? Kan I hjælpe??

mvh
nesren

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 14-09-06 08:59

opdragelse er din egen opfattelse af social adfærd som stammer ud fra en kollektiv overenskomst og forståelsesadfærd

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-06 09:20

Opdragelse er "dannelsen" gode manerer.

Tal ordentligt, spis pænt, vær mod andre som du vil have andre skal være mod dig osv

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 14-09-06 09:34

Hej.
Jeg mener det samme som Nordsted1.

Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-09-06 10:07

Opdragelse skal danne grundlaget for voksenlivet, dvs "undervise" barnet i socialadfærd, værdigrundlaget, økonomi, kost, ansvar mv så barnet kan begå sig som barn, så ung og til sidst som voksen.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : nesren

Dato : 14-09-06 10:27

tak for det - det forstår jeg godt - men så hvis barnet ikke er motiveret/interesseret iden undrevisning -hvad går opdragelse så ud på??

nesren

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-09-06 10:34

Hold da op med opgaver du får nesren... Blev du færdig med den om fri leg?

Vaxen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-09-06 10:36

Så må forældrene finde ud af hvordan de kan få barnet på rette spor, fx. hvis der er tale om at barnet får alt serveret, så skal barnet lære at "arbejde"/gøre sig fortjent til tingene istedet.

Fx. hvis barnet går til diverse fritidsaktiviteter eller SFO og "skal" have penge med, så kan barnet få et fast beløb i lommepenge fx på ugebasis som barnet selv skal lære at administrere - herved lærer barnet pengenes værdi at kende samt at prioritere sine ønsker og måske ovenikøbet spare op til en lidt større/dyrere ting.

Ved opdragelse er det vigtigt at huske på, at et NEJ også er kærlighed....

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-09-06 10:44

Nesren, som pædagogstuderende må du have adgang til Pædagogisk/psykologisk ordbog - der står ganske gode definitioner...

Vaxen

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 14-09-06 10:52

Hej.
På dette link kan du hente en bog om børneopdragelse gratis.
http://onlibri.dk/e-books/familie/11.aspx

Blev selv færdig som Pædagog for 2 år siden. Der have vi en bog som hed børneopdragelse i Danmark, den kunne du prøve at læse. Der er helt sikert noget du kan bruge.

Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-06 10:56

nesren... du spørger om hvis barnet ikke er interesseret i undervisning.... nu er det jo sådan, at allerede når barnet er helt lille, starter "uddannelsen" i at blive ordentlig opdraget. Vi har utrolig
mange regler omkring det at sidde ved bordet og spise maden, jeg personligt bryder mig bestemt
ikke om at sidde til bords med nogle der bare propper munden, snakker højlydt imens, så man kan
se hvordan maden "vælter" rundt eller flyver ud af munden, smasker mm.

Så lige meget om barnet vil eller ikke vil, så har jeg altså mine principper og de skal dælme overholdes, andre kan der så måske slækkes på, men opdragelse er en meget nødvendig ting for at kunne fungerer i samfundet, ellers kan vi få en flok egoister, hvor alle vil være i centrum.

Så nu får jeg nok på puklen??

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 14-09-06 11:15

De findes allerede i børnehaverne i dag.
Men det er jo ikke deres skyld, men forældrenes skyld, de giver jo børnene lov til at sætte dagsorden. Så er de også fri for at tage en konflikt med barnet, når de kommer trætte hjem fra arbejde.

Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-09-06 11:17

Ingenting på puklen Nordsted - for du har jo ret..

Formålet med opdragelsen er jo, at barnet lærer at indgå i det samfund, det skal leve i. Derfor er opdragelse jo også så forskellige fra kultur til kultur.

Opdragelsen starter i øvrigt i det sekund, man ser barnet for første gang. Der startes en socialisering, som barnet i øvrigt altid - med mindre det er stærkt hjerneskadet - er motiveret for. Det er ganske enkelt instinktivt. Og sådan bliver det i øvrigt ved med at være. Mennesket er skabt til til at lære - og vil altid være motiveret herfor. Så er det spørgsmålet, hvordan omgivelserne benytter sig af denne motivation. - Om den bliver stimuleret eller undertrykt... Det interessante er så, hvordan man stimulere et barn til at lade sig påvirke af læring og socialisering. Her er der så næsten lige så mange teorier, som der er pædagogisk interesserede - og forældre
Derfor er formålet med pædagoguddannelsen, at man ikke tilegner sig andres mening - ej eller dygtige forskeres, men at man læser, reflekterer over det læste, lytter, reflekterer over dette - og derigennem skaber sin egen pædagogiske identitet....

Vaxen - som også er pædagog

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 14-09-06 11:20

Til Nordsted1

Alle de ting du beskriver, lære vi pædagoger børnene, når de starter i børnehaven. Der er desværre ikke mange børn som kan de ting.

Men jeg har samme holdning som dig, Jeg har også mine regler som de skal overholde.
Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-06 11:30

Mange forældre lader også børnen "slippe" for at lave noget i hjemmet, det er i mine øjne simpelthen at gøre dem en bjørnetjeneste, hvordan skal de så få lært de helt almindelig ting som at lave mad, rydde op efter sig osv. I "gamle dage" skulle alle altid være med til at lave ting i hjemmet, det var simpelthen en nødvendighed, men også en måde for børnene at føle at de havde et ansvar for at familien kunne fungerer, samtidig styrkede det også sammenholdet. Nu er mange af de pligter fra gamle dage heldigivs afskaffet, men alligevel vil jeg påstå at det ikke skader at børnene lærer at ikke alt bliver serveret, både for deres egen skyd men stadig kan det også være med til at de kan se de gør nytte og det giver også et sammenhold i familien

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-06 11:36

Det er da dejligt at se vi er flere der er eninge. Dumbo2... opdragelsen starter heldigvis også før børnehavealderen, jeg har selv været dagplejer med børn i alderen 0-3 og der "lærer" vi også poderne en del

Jeg er af den overbevisning at den der frie opdragelse må have møj fustrerende for børnene, de vil jo gerne have rammer, ikke den der kæft trit og retning, men kommer man med nogle velbegrundede regler, så kan de jo godt se fornuften i det.

Nordsted/mor og tidl. dagplejer

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-09-06 11:43

Nordsted, jeg tror det er fordi mange misforstår den frie opdragelse - Jeg kan se noget meget fornuftigt i, at opdrage børn til at reflektere over deres verden og de regler, de bliver sat for. Og også at de lærer at forhandle sig frem til regler, der kan tilfredstille både barn/forældre - eller andre relevante personer. Det er i mine øjne netop at forberede dem til voksenlivet.

Men voksne skal være deres vejvisere. Vi skal guide dem igennen og anvise dem acceptabel og uacceptabel adfærd. Og de skal lære at genkende signaler for, når andre menneskers grænser er overskredet. Vi skal jo huske, at lærer vi børn firkantede regler, så gør vi dem også en bjørnetjeneste, for vi har alle forskellige grænser - jeg kan ikke holde støj ud, så jeg beder ofte børn om at tale lidt mindre højt. Andre har det slet ikke som jeg, og vil derfor ikke korrigere denne adfærd - og det er ok. Derfor skal børnene lære, at respektere andre mennesker og deres individuelle og personlige grænsesætning. Kun på den måde kan barnet lære at begå sig blandt alle typer mennesker.

Vaxen

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 14-09-06 13:43

Jeg synes at der er meget rigtig i det i alle sammen skriver, men opdragelse er jo ikke kun de regler vi som forældre/pædagoger/samfund sætter. Opdragelse er også det at forestå som et godt eksempel.

Min storebror er uddannet sergent og råber tit, ofte og meget af sine børn, og det er da så tydeligt at børnene bruger lige præcis det samme tonefald som ham, selv om der er en "regel" om at børnene ikke må råbe. så et afsmittende adfærdsmønster er i mine øjne også en meget vigtig del af opdragelsen.

Vh en kommende mor, der indtil april kan gøre sig klog på andres børn, der som bekendt er de letteste at opdrage

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 14-09-06 13:51

Ja vi skal være et godt forbillede for vores børn. De spejler sig jo i os.
Hilsen Dumbo2

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 14-09-06 13:54

fjensbo... hvor har du ret, vi skal fremstå som et godt eksempel for vore unger, de kopierer jo vores opførsel.

Din storebros børn er vel blevet arbejdsskadede Det kan jeg så godt forstå, meen jeg syntes nu det er værrer at opleve børn der råber og skriger bare for at blive hørt, fordi det lige præcis er det barn der har det vigtigste at skulle have sagt, når jeg oplever sådan nogle børn, farer der en djævel i mig, og så bliver det barn altså hørt til sidst.

Hvis/når dit barn bliver umuligt, så tænk på hvad du ville have sagt/gjort HVIS det var naboens barn, for som du selv siger, så er man så fandens klog... Stort tillykke med den kommende baby, der starter et helt nyt kapitel i dit liv

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 14-09-06 14:21

Citat
Din storebros børn er vel blevet arbejdsskadede Det kan jeg så godt forstå, meen jeg syntes nu det er værrer at opleve børn der råber og skriger bare for at blive hørt

Jeg er nu heller ikke bekymret for dem, for det er nogle skønne unger, der i mine øjne er ganske godt opdraget og er i stand til at stå ved deres egne holdninger og værdier. Det var bare for at tage et hverdagseksempel fremfor noget ekstremt såsom alkoholproblemer eller lignende. og så fordi jeg tit og ofte morer mig over at min storebror skælder ungerne ud over noget der for os andre helt tydeligt er en tro kopi af hans egen opførsel.

Jeg glæder mig meget til det bliver min/vores tur til at opdrage/opleve vores børn, men samtidig er jeg også meget spændt på at skulle finde frem til hvordan vi som forældre skal opdrage vores børn, da vi har meget forskellige opdragelser med i bagagen og derfor har hvert vores billede af hvad der er godt og skidt. Ikke at vi skal være ens, men et ja fra far må ikke blive et nej fra mor og omvendt. Men vi finder nok ud af det hen ad vejen, det er da lykkedes for så mange andre før os

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-09-06 15:36

Opdragelse drejer sig vel om at give poderne det sæt regler,normer og værdier som man selv synes er de rigtige. Uanset om det drejer sig om hvordan vi spiser eller taler til hinanden -eller om det drejer sig om ting som accept af og omsorg for andre mennesker og verden omkring os.

Kommentar
Fra : Tarp-pigen

Dato : 09-11-06 12:38

Hvis du skal skrive om opdragelse findes der 3 former...

Den autoritære, lazifere (kan ikke huske hvordan det staves) og demokratiske... Ved ikke om du kender til dem!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 13:35

Det er godt nok gammel teori, tarp-pigen... Men skal man nævne dem, så er det vigtigt ikke at glemme den autoritative, som nok er den, der kulturelt set er mest fremme i dagens danmark - ihvertfald værdimæssigt set.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-06 14:13

Hvor hører "positiv forstærkning" til henne?

Godkendelse af svar
Fra : nesren

Dato : 08-01-07 21:38

Tak for dit inspirerende svar Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-07 22:16

Det var da dejligt at hører... Selv tak