/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
flere ftp"domæner" ?
Fra : nimmer
Vist : 386 gange
100 point
Dato : 28-12-02 00:39

Jeg har en Windows 2000 Adv. Server kørende med hosting af flere domæner sat op med Host Headers - dette kører fremragende. Hvad jeg nu også ønsker er flere ftp-"domæner", så hvis ejeren af www.domæne1.dk logger ind på ftp.domæne1.dk kommer han direkte ind i f.eks. www-rooten for domæne1, og hvis ejeren af www.domæne2.dk logger ind på ftp.domæne2.dk kommer han også ind i www-rooten for domæne2. Men jeg kan ikke finde ud af at sætte ftp'en op. Jeg har prøvet med Win2K's indbyggede samt med Serv-U 4.0, men uden held. Er der en der kan guide mig igennem hvordan jeg nemmest sætter dette op?

nimmer

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 28-12-02 00:55

du skal bare sætte stien til rent fysisk, at pege på det bibliotek, som domænet peger på ....
Hvis :
ftp.domæne1.dk peger på : c:\domæne1\
ftp.domæne2.dk peger på : c:\domæne2\
Så åbner du simpelthen for port 21 på det domæne, som det drejer sig om, og når en bestemte bruger logger på ftp-serveren, vil du i forvejen have defineret hvilke biblioteker, er der adgang til... SÅ er du kørende

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-12-02 03:20

"nimmer" <nimmer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Ov5P9.15283$Hl6.1754979@news010.worldonline.dk...
> Serv-U 4.0, men uden held. Er der en der kan guide mig igennem hvordan
> jeg nemmest sætter dette op?
Tror du finder bedre kvalificerede folk i en windows gruppe... (dit ?
har ikke noget at gøre med et netværk)

Thomas

--
404 file not found

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-12-02 04:15

Thomas Jensen wrote:

> > Serv-U 4.0, men uden held. Er der en der kan guide mig igennem hvordan
> > jeg nemmest sætter dette op?
> Tror du finder bedre kvalificerede folk i en windows gruppe... (dit ?
> har ikke noget at gøre med et netværk)

Det har vel noget at gøre med opsætning af en lokal DNS der kan
skille tingene fra hinanden? Jeg synes ikke spørgsmålet er særligt
windowsspecifikt..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-02 04:12

nimmer wrote:

> Jeg har en Windows 2000 Adv. Server kørende med hosting af flere domæner
> sat op med Host Headers - dette kører fremragende. Hvad jeg nu også
> ønsker er flere ftp-"domæner", så hvis ejeren af www.domæne1.dk logger
> ind på ftp.domæne1.dk kommer han direkte ind i f.eks. www-rooten for
> domæne1, og hvis ejeren af www.domæne2.dk logger ind på ftp.domæne2.dk
> kommer han også ind i www-rooten for domæne2. Men jeg kan ikke finde ud
> af at sætte ftp'en op. Jeg har prøvet med Win2K's indbyggede samt med
> Serv-U 4.0, men uden held. Er der en der kan guide mig igennem hvordan
> jeg nemmest sætter dette op?

Det er ikke noget jeg er ret hård til, men jeg mener du kan sætte
en lokal DNS op og lade den lave omstillingen.

Nu nævner du Serv-U, jeg ved den kan lave forskellige root dir til
forskellige users. Jeg har et forslag til en lidt fusket løsning:

Du sætter domæne1.dk, domæne2.dk og domæne3.dk op så de alle peger
på ipnummeret på serveren. Så laver du en konto til hver af de tre
personer der hoster hos dig, hver konto med virtuel root i det dir
der hører til vedkommendes domæne.

Ejeren af domæne1.dk logger på ftp://domæne1.dk med det
user/password han nu har, ejeren af domæne2.dk logger på
ftp://domæne2.dk osv. Hver især ender de i deres individuelle root
dir og for dem ser det ud som om de har egen ftp-server tilknyttet
deres domæne. At det så i virkelighedens verden er hamrende om de
skriver ftp://domæne1.dk, ftp://domæne2.dk eller ftp://domæne3.dk
inden de taster username og password behøver du jo ikke at
fortælle dem..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Godkendelse af svar
Fra : nimmer

Dato : 28-12-02 08:24

Ok så virker det jo helt perfekt. Tak for det og godt nytår!

nimmer