/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af momsafregning
Fra : 2100
Vist : 4597 gange
50 point
Dato : 10-09-06 11:51

Som nybegynder i bogføring har jeg 2 spørgsmål.
1. For april kvartal fik jeg moms tilbage, hvor skal jeg bogføre dette.
2. For juli kvartal skal jeg af med moms, hvor skal jeg bogføre dette.

Jeg har uploadet min kontoplan på dette link, da det så er nemmere at se hvor jeg skal bogføre mine 2 spørgsmål.

http://www.duo2.dk/test/

Kommentar
Fra : kisser.nielsen

Dato : 10-09-06 12:38

du skal bogføre således:
1 - april - moms tilbage: Debitere på "penge"kontoen (enten giro eller bank) og kreditere konto 66900 (momsafregning).
2 - juli kvartal - moms betalt: Kreditere på "penge"kontoen (enten giro eller bank) og debitere konto 66900 (momsafregning).

Jeg går ud fra, at du 31/3 og 30/6 har "tømt" konto 66100, 66150, 66200 og 66300- forstået på den måde, at disse konti skal være nulstillet pr. 1/4 og 1/7: fx skal du debitere saldoen på konto 66100 (salgsmoms) og kreditere på konto 66900 pr. 31/3. Alle konti vedr. moms skal tømmes, når kvartale er slut, så du på kontoen for momsafregning har en saldo, der svarer til det beløb, du indberetter til "Skat" - bortset fra ørerne, da ørerne bliver stående på konto 66900 til næste momsafregning.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-09-06 12:41

Du har da en konto der hedder "MOMSAFREGNING".
Denne konto bruges når du betaler moms eller får moms tilbage. Det er derfor den hedder momsafregning.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-09-06 13:12

Hej kisser.nielsen

Nej jeg har ikke tømt nogle af disse konto som du beskriver. Under rapporter momsafgivelse står der for hvert kvartal købsmoms / salgsmoms og beregner selv om jeg skal af med moms eller havde tilbage.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-09-06 13:27

Hej kisser.nielsen

Da jeg kun endnu har haft en kvartal med regnskab, kan jeg vel godt nå at tømme konto for april kvartal. Du kan se april kvartal på linket og så fortælle hvad jeg skal gøre.

http://www.duo2.dk/test/

Kommentar
Fra : kisser.nielsen

Dato : 10-09-06 13:39

April skal bogføres således (dato: 31/3):
kr. 182,80 skal debiteres konto 66100 (tekst: overføres til momsafregning)
kr. 182,80 skal krediteres konto 66900 (tekst: salgsmoms)
kr. 234,63 skal krediteres konto 66200 (tekst: overføres til momsafregning)
kr. 234,63 skal debiteres konto 66900 (tekst: købsmoms)

Du har derefter en saldo på konto 66900 på kr. 51,83 - som er den moms, der skal afregnes.

Du bogfører så momsafregningen (den dato, hvor du betaler pengene) kr. 51 således:
krediter din "penge"konto (den konto, hvor du betaler pengene fra - enten bank, giro eller kasse) og du debiterer konto 66900 momsafregning. Der står nu kr. 0,83 tilbage på momsafregningskontoen, som du tager med når du skal lave momsafregning for juli kvartal.

Du skriver, at du fik penge tilbage for januar kvartal - det skal du også have bogført pr. 31/3. Skriv hvis du vil have hjælp med den bogføring også.

Kommentar
Fra : kisser.nielsen

Dato : 10-09-06 13:44

UPS- OPDAGER LIGE, AT DU JO HAR FÅET PENGE TILBAGE FOR APRIL KVARTAL.

bogføringsdatoen er således IKKE 31/3 - men 30/6

og du skal bogføre momsafregning således:
kr. 51 har du jo fået retur, så de skal selvfølgelig DEBITERES din "penge"konto og KREDITERES momsafregningskontoen.

juli kvartal er jo ikke slut endnu - så du skal vente til du har fået alle regninger ind vedr. september, før du bogfører momsafregningen for juli kvartal.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-09-06 15:17

kisser.nielsen
Har lige opdaget en fejl hvor jeg har posteret forkert. Fik en kreditfaktura af Metro men har posteret det som køksmoms. For ikke at lave for mange fejl, hvordan retter jeg dette nemmest.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-09-06 15:17

PS: Du kan se det på linken.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-09-06 16:57

hawaii7 : Blev noget forvirret ved kisser.nielsen første svar, da mit regnskabsprogram selv opretter hvert kvartal med salgs og købsmoms til afregning. Konto 66900 momsafregning skal man her taste - kr når man får moms tilbage eller bare taste beløbet. Mit program er Summa Summarum Prof.

Accepteret svar
Fra : kisser.nielsen

Modtaget 25 point
Dato : 11-09-06 00:54

Hej igen,

kan ikke se det på linken - hvis du mener, det link, du skrev i dit oprindelige spørgsmål.

Hvis du har fået en kreditnota fra Metro, skal den bogføres således:

krediteres konto 2400 - varekøb Metro (du formindsker dit varekøb hos Metro)
debiteres Metros konto - jeg går ud fra, du bruger konto 65100 til alle dine kreditorer?

Du skriver, at du har bogført den forkert, så du har sikkert bogført den som et varekøb?

Hvis det er tilfældet, skal du rette fejlen ved at bogføre lige modsat - og i teksten skriver du "tilbageføres". På den måde, nulstilles der på de konti, du har bogført forkert, hvis du forstår, hvad jeg mener?

Godkendelse af svar
Fra : 2100

Dato : 13-09-06 16:44

Tak for svaret kisser.nielsen. Fik det ikke 100% afklaret kommer senere med en ny spørgsmål, så jeg ikke bliver forvirret af svarene.