/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Fly-transport af katte
Fra : magnusmis
Vist : 2001 gange
300 point
Dato : 09-09-06 11:44

Vi står for at skulle flytte fra Kreta til Danmark.
Vi er også de lykkelige ejere af 3 kretanske gadekatte, som selvfølgelig skal med hjem.
Mit spørgsmål drejer sig IKKE om vac. eller dyrepas eller lign.
Det har vi tjek på.
Men hvilken måde er den bedste for kattene, rent transport mæssigt.
Vi har tænkt os at hyre en kattevenlig person, der så får en gratis flyrejse til og fra Dk.Vi er så tre personer, der hver kan have en kat på skødet( i transportkasse selvfølgelig ).
Det er en flyvetur på ca.4 timer, derefter kommer en rejse fra
kbh. til nordjylland. Hvad med toiletbesøg ??
Vil det være bedre med transport i transportrummet??
Det skal lige nævnes at alle tre katte er meget tillidsfulde,
men kun over for os som de kender.De har alle haft en kummerlig start på tilværelsen.
Magnusmis.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 09-09-06 12:51

Jeg vil helt sikkert foretrække transportrummet; hvis der er sådan et i jeres fly.
Katte er jo forskellige og måske synes de alle, at det er rart at rejse; men det er langtfra sikkert.
4 timer med en jamrende kat på skødet lyder forfærdeligt.
Måske vil de også holde koncert i transportrummet; men det vigtigste er jo at de ikke tager skade.
vær bare indstillet på at der går lidt tid inden tilliden er genoprettet efter ankomst til bestemmelsesstedet; men det må I tage med godt humør.
Er der forresten ikke nogen karantæneregler for sådan nogle fyre, der kommer fra et fjernt land?
Under alle omstændigheder - tillykke med projektet!
Venlig hilsen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-09-06 13:11

Da vi skulle have vores hunkat hjem fra Belgien havde vi en sportstaske lign. transport-taske med mulighed for at kigge ind i, der er beregnet til dyretransport mht. div. mål på tasken. Den kunne gå som håndbagage, således at katten var i kabinen under hele transporten.

Lastrummene hvor dyrene normalt opholder sig under transport jo opvarmet. Og da de er tre kan de jo holde hinanden med selskab.

Du kan jo købe/låne en transportkasse beregnet til hunde. Der vil så være plads til bakke og mad/vand. Dog er mine erfaringer at de ikke besørger, spiser eller andet under transporten, men muligheden skal selvfølgelig være til stede. Kontakt evt. flyselskabet for at høre hvordan de plejer at gøre.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-09-06 13:15

Er I tre personer og er der tre katte er løsningen med at atge dem med som håndbagage den idelle løsning efter min mening. Bare spørg hos flyselskabet. Vi har også skulle hente en kat i US, på samme måde. Så det kan snildt lade sig gøre.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 09-09-06 17:38

Løsningen med at have katte som håndbagage er ideel - HVIS kattene ikke lider af angst, transportsyge eller lignende......

Min tidligere kat kunne slet ikke klare at blive transporteret, hvilket resulterede i klagen, opkast og tynd mave HVER GANG. Mine nuværende er fuldstændigt bedøvende ligeglade - de lægger sig til at sove og reagerer først, når vi er kommet frem til bestemmelsesstedet.

Så katte er meget forskellige og jeg kan da forestille mig, at en flytur med tre katte, der måske lider af angst og/eller transportsyge vil være en meget blandet fornøjelse også for jeres medpassagerer, der jo også er tvunget til at sidde i lyden/lugten i fire timer.

Hvis transportrummet er opvarmet, vil jeg derfor helt klart anbefale den løsning for alle parters skyld.

Slambert

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 09-09-06 17:55

Jeg ville kontakte "flyselskabet"

Som jeg læser dit spørgsmål, så vil et af problemerne være afføring fra kattene. Det problem vil/kan jo være der om det er under den ene eller anden form for transport.
Hvordan kan det så afhjælpes når du kommer til København?
I flyet vil du ikke få mulighed for at "skifte" i transportkassen, spørgsmålet er så om du vil kunne få mulighedhed for det i lufthavnen før du tager videre til Nordjylland.
Kontakt det flyselskab, som du skal rejse hjem med. Jeg tror de vil kunne give dig en besvarelse på dit spørgsmål.