/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Job i dk men snakker ik dansk
Fra : maldi
Vist : 515 gange
100 point
Dato : 08-09-06 18:30

Jeg er en dansk pige som har boet i udlandet i snart mange år med min sydamerikanske mand. Og nu vil jeg gerne snart tilbage til dk, men er der nogen der kan gi mig lidt råd og vejledning om hvordan det vil være for min mand at finde job i dk, når han ikke snakker dansk?

Han har en rigtig solid bagrund i design af specielt møbler, men har også erfaring med indretning og webdesign. Han er blevet indstillet til nogle priser for noget af hans design og har også været i designblade i England.

Er der nogen som har erfaring med at få deres mand eller kone til Danmark, og hvordan har det været at finde faglært arbejde? Jeg vil bare ha det så dårligt med at byde ham at arbejde som avisomdeler...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-09-06 19:19

Det bør ikke være det store problem med sproget i designerverdenen.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-09-06 20:28

jeg forstår godt dit problem.....Jeg er selv "udvandrer" fra Danmark til Norge ....Så kan man godt sige at dette ikke skulle være noget større problem -men alligevel så er det ikke alle jobs i Norge jeg kan gøre som jeg kunne gøre i DK feks skrive norsk (der er to skriftsprog i Norge)
Men som håndværker er der ikke noget problem at finde jobs da det meste går på tegning og mundligt.
Jeg arbejder for tiden som formand og dette går meget fint da jeg ikke er afhængig af at skrive til kunder m m .
Det jeg vil foreslå dig er at du går sammen med din mand på AF og tager det derfra .Det kunne jo være at det ville være en fordel om han tog nogle dansk kurser om aftenen.
Jeg ved at der er flere fra udlandet som arbejder som tolke ved kommunen her,men da må de jo også kunne delvis godt norsk..
Men dette var nok ikke til meget hjælp men måske kunne det få dine tanker ind på et andet spor,,,,
Held og lykke

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-09-06 22:50

Tjeck med http://www.greensquare.com/
De handler og resturere møbler fra hele verden.
Åbningstider:
Mandag og tirsdag kl. 9-17,
onsdag, torsdag og fredag kl. 9-17.30
og lørdag kl. 10-15.

Adresse er Strandlodsvej 11 B, 2300 København S.

+45 32 57 59 59

Held og lykke.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-06 23:31

Ja, nu er det ikke for at gøre dig helt forskrækket...men har du i det hele taget undersøgt mulighederne for, om du bare sådan lige kan flytte tilbage til DK medbringende en udenlandsk mand ??

Vielsesattesten er skam ingen garanti for at han bare kan få arbejds- og opholdstilladelse i DK når han kommer fra et ikke-EUland.

Så til sproget.

For nogen faggrupper er det et krav, at den ansatte skal kunne tale og forstå dansk, men nu tror jeg så ikke det vil være det største problem inden for et kreativt fag som design.....hvis altså han taler engelsk.

mvh dova

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 11-09-06 11:59

Min svigerinde er også fra sydamerika (Paraguay for at være helt præcis) Hun lærte dansk i løbet af no-time da hun kom hertil, men er da også noget af et sprog-geni. jeg vil helt klart anbefale at din mand lærer dansk, det er jo ikke kun på arbejdet der er behov for at kommunikere, men også i resten af hverdagen, og jeg tror det er vigtigt at han ikke altid er afhængig af dig til at tolke, for jeres begges skyld.

Til det med jobbet er der en del større virksomheder der har engelsk eller tysk som koncernsprog, alt efter hvilken nationalitet der ejer dem og hvor globalt orienterede de er. hvordan det er inden for designbranchen ved jeg ikke, men uanset, så sørg for at han lærer dansk hurtigst muligt, for mit bud er at al den ikke-officielle- men eksempelvis sociale kommunikation foregår på det sprog flertallet taler, altså dansk. Så der er, efter min mening, ingen vej udenom dansk hvis han skal kunne begå sig udover den faglige del af hverdagen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-11-06 15:34

Jeg forstår ikke at folk ikke selv deltager i deres egne tråde,
maldi Seneste login : 08-09-2006 altså samme dag som dette spørgsmål er oprettet !

God jul