/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Røgnedslag i stålskorsten- Røgsuger ?
Fra : Kofoed_s
Vist : 4118 gange
20 point
Dato : 27-12-02 15:18

Hej
Vi købte hus for knap et år siden. Der var lige installeret ny brændeovn og skorsten da vi overtog det. Det viste sig desværre at når vinden var i øst eller deromkring står røgen lige ind i stuen, næsten lige meget hvor hårdt vi fyrer i den.

Vi vil meget gerne have den til at fungere lige meget hvor vinden kommer fra.
Vi ved man kan forlænge skorstenen, men da vi har hus med førstesal, bliver skorstenen meget høj og med barduner osv. bliver det ikke just kønt.

Så er der elektrisk røgsuger, men den er dyr og er ikke energineutral, den bruger jo strøm.

Så har vi set en mekanisk røgsuger. Den ligner nærmest en forkromet grankogle, og kan monteres på skorstenen meget nemt. Den har skråtsiledde lameller som skulle gøre at den drejer den samme vej uafhængigt af vinden, og skulle derved skabe forøget træk i skorstenen.

Er den nogen der har praktisk erfaring med sådan en ?

Her et link til et billede af den, så vi taler om det samme. :
www.ph-pejse.dk/foto/roegsug.jpg

De bedste hilsner og håber på gode svar........familien Kofoed

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 27-12-02 15:40

"Kofoed_s" <Kofoed_s.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:OhZO9.15002$Hl6.1704566@news010.worldonline.dk...
> Hej
> Vi købte hus for knap et år siden. Der var lige installeret ny brændeovn
> og skorsten da vi overtog det. Det viste sig desværre at når vinden var
> i øst eller deromkring står røgen lige ind i stuen, næsten lige meget
> hvor hårdt vi fyrer i den.
>
> Vi vil meget gerne have den til at fungere lige meget hvor vinden kommer
> fra.
> Vi ved man kan forlænge skorstenen, men da vi har hus med førstesal,
> bliver skorstenen meget høj og med barduner osv. bliver det ikke just
> kønt.
>
> Så er der elektrisk røgsuger, men den er dyr og er ikke energineutral,
> den bruger jo strøm.
>
> Så har vi set en mekanisk røgsuger. Den ligner nærmest en forkromet
> grankogle, og kan monteres på skorstenen meget nemt. Den har
> skråtsiledde lameller som skulle gøre at den drejer den samme vej
> uafhængigt af vinden, og skulle derved skabe forøget træk i skorstenen.
>
> Er den nogen der har praktisk erfaring med sådan en ?
>
> Her et link til et billede af den, så vi taler om det samme. :
> www.ph-pejse.dk/foto/roegsug.jpg
>
> De bedste hilsner og håber på gode svar........familien Kofoed
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Vi har selv haft problemet med røg i stuen, og har sat så'n en snurretop på
skorstenen.
Hos os virker den, og jeg kan tænde op uden problemer, selv om det blæser
kraftigt udenfor.

Jeg ville nok forsøge at købe den med en tilbageleveringsklausul, hvis den
ikke giver træk nok hos jer. Den er jo heller ikke helt billig, så vidt jeg
husker.

mvh
Bendt

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 15:46

Kofoed_s wrote:
>
> Så har vi set en mekanisk røgsuger. Den ligner nærmest en forkromet
> grankogle, og kan monteres på skorstenen meget nemt. Den har
> skråtsiledde lameller som skulle gøre at den drejer den samme vej
> uafhængigt af vinden, og skulle derved skabe forøget træk i
> skorstenen.
>
> Er den nogen der har praktisk erfaring med sådan en ?
>
> Her et link til et billede af den, så vi taler om det samme. :
> www.ph-pejse.dk/foto/roegsug.jpg

Dit link virker ikke, men jeg var inde på hovedsiden og fandt et foto.

Vores nabo har sådan en tingest. I de to år vi har boet her, er den
blevet udskiftet en gang, og har sat sig fast mindst en gang.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Godkendelse af svar
Fra : Kofoed_s

Dato : 28-12-02 10:19

Tak for svaret Bendt Rasmussen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 13:14

Uden at være ekspert på området, vil jeg mene at den mest holdbare løsning
er at ¨få "isoleret" skorstenen. Dvs. hullet i skorstenen bliver mindre.
For mig lyder det nemlig som om at skorstenens "hul" er for stort, i forhold
til den ovn der er sat til.

"Kofoed_s" <Kofoed_s.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:OhZO9.15002$Hl6.1704566@news010.worldonline.dk...
> Hej
> Vi købte hus for knap et år siden. Der var lige installeret ny brændeovn
> og skorsten da vi overtog det. Det viste sig desværre at når vinden var
> i øst eller deromkring står røgen lige ind i stuen, næsten lige meget
> hvor hårdt vi fyrer i den.
>
> Vi vil meget gerne have den til at fungere lige meget hvor vinden kommer
> fra.
> Vi ved man kan forlænge skorstenen, men da vi har hus med førstesal,
> bliver skorstenen meget høj og med barduner osv. bliver det ikke just
> kønt.
>
> Så er der elektrisk røgsuger, men den er dyr og er ikke energineutral,
> den bruger jo strøm.
>
> Så har vi set en mekanisk røgsuger. Den ligner nærmest en forkromet
> grankogle, og kan monteres på skorstenen meget nemt. Den har
> skråtsiledde lameller som skulle gøre at den drejer den samme vej
> uafhængigt af vinden, og skulle derved skabe forøget træk i skorstenen.
>
> Er den nogen der har praktisk erfaring med sådan en ?
>
> Her et link til et billede af den, så vi taler om det samme. :
> www.ph-pejse.dk/foto/roegsug.jpg
>
> De bedste hilsner og håber på gode svar........familien Kofoed
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : superbossen

Dato : 22-07-04 16:45

jeg roder en del med fastbrændsel fyre og stoker fyr og kender til problemmet men de der snurretop som i snakker om virker godt men der findes forskellige modeler af dem og jeg kun til en som er blevet brugt i norpoloen som var fremstillet specielt den var utrolige efektiv og den virker 100% men firma der lave den kan jeg ikke huske men jeg vil gerne prøve at undersøge det nærmer hvis i ikke har fået løst jeres problem med jeres brændeovn.

mvh jacob j jensen