/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
livmoderhalskræft under vejs?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 1158 gange
100 point
Dato : 05-09-06 22:09

d.d. har jeg fået at vide af min datter på 18 år, at hun har fået konstateret celleforandringer.
http://www.eccce-cervical-cancer.org/contents/C1_AbnormalPapSmearTest/index.asp?lang=dk
Hun har d.d. også fået foretaget en vævsprøve og udskrab fralivmoderhalskanalen.

Som det første vi tænker er celleforandring = risiko for kræft. Den tanke har vi det meget dårlig med men fornemmer dog via ovenstående link at vi ikke umiddelbart behøver at male fanden på væggen, og ønsker derfor at høre af, om der findes nogle debatforums hvor man kan diskutere og stille spørgsmål til specialister på området og ikke mindst til personer som selv har samme type probllem. Dette for at få et så realistisk syn på situationen som muligt.

Evt. kommentarer ønskes venligst af personer som selv er "tæt på" sygdommen.

PS. Tråden er et 1000 points spørgsmål, men desværre har jeg kun 100.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-09-06 22:18

Her er der et dabatforum

http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/debat+og+kontakt/debat+og+kontakt1.asp

Jeg kan godt forstå jeres bekymring, men alderen taget i betragtning, er det yders sjældent, at
det er kræft.

Jeg håber for jer, at i ikke skal vente for længe med at få resultatet af prøven, ventetiden er noget af det værste

Pøj pøj

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-06 23:13

Der er noget jeg ikke rigtigt forstår.

Din datter kan søreme ikke allerede i dag have fået besked om celleforandringer når hun først i dag har fået foretaget prøverne

Der går et stykke tid inden resultatet foreligger.
Celleforandringer er ikke sådan til at se med det blotte øje.
men ofte kan der ses nogen forandringer på sliminden som kan indikere, at der muligvis er tale om celleforandringer (men kan også skyldes andre ting) , som der så tages prøver til nærmere undersøgelse af.

Og celleforandringer behøver ikke være noget farligt, altså forstadier til cancer.

Og ofte konstateres celleforandringer, som så er forsvundet igen ved senere tests.
Det er kun et lille fåtal der udvikler livmoderhalskræft ud af de der får konstateret celleforandringer.
Og hvis man har den mindste mistanke om noget sådant, foretages der som regel en kegleoperation hvor det angrebne område skæres bort, og det anses ikke for en kompliceret operation, og der kan leves et helt normalt liv bagefter, det er således heller ikke en hindring, såfremt din datter planlægger at få børn.

mvh dova

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-09-06 08:29

Jeg håber også det bedste for din datter.
To af mine søstre fik for en del år siden fået konstateret celleforandringer på livmoderhalsen og fik foretaget kegleoperation. Ingen af dem udviklede kræft og begge kunne få børn efterfølgende.
Med den smule, jeg kender til sygdommen, er der vist rigtig gode prognoser.

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 06-09-06 16:11

Altså...
Da jeg var 20 år fik jeg også afvide at jeg havde celle ændringer...
Min læge sagde at man ikke skulle gå og være bekymret for det, da det er sjældent at unge under 25 år får det, og hvis man ingen børn har fået endnu, så er risikoen mindre..
Jeg går årligt til kontrol, så kan de se hvor fremskreden det er... Jeg er idag 25 år, og har stadig ikke hørt at jeg har kræft...
Som regel vil der gå 10-14 dage før man får svaret da det skal analyseres, osv...

Mit råd er: ikk tænk på det, lev livet, nyd at i er raske... Hvis man konstant går og tænker på at man er syg, så bliver man altså syg tilsidst....

Hun er 18 år, slå koldt vand i blodet... ro på...

Håber det bedste for dig og din datter..

Hilsen Chrispigen

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 10-09-06 12:10

livmoderhalskræft under vejs?
Kære "denevigeuheldige".

Nogle mennesker føler at de er evig uheldige, ligesom du tilsyneladende gør,
da du betegner dig selv sådan, og der er et godt gammelt ordsprog der siger, at:

Du får hvad du ønsker!

Og det er et af de ordsprog der ligger temmelig meget sandhed i !

Årsagen er, at Tro kan flytte bjerge! - Nå - det tror du måske ikke på, men så se dig om i verden, og få øje på alt det der sker p.g.a. TRO!

Se fx. hvad Muhammedbillederne medførte. - Se på alle de religionsrelaterede krige der har været gennem de seneste mange tusind år, så kan du dårligt undgå at få øje på, hvor meget tro kan gøre.

Og ligesom Tro kan bevirke - og faktisk bevirker - mange negative ting, så kan Tro også bevirke positive ting.

Jeg håber for dig, at jeg med dette, har givet dig en indsigt i livet, som kan medvirke til at du får et mere positivt livssyn.

de bedste hilsner
DkwM327

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-09-06 12:56

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-09-06 12:57

Først vil jeg (vi) sige tak for jeres indlæg der har gjort indtryk på os - og noget tyder klart på at min datter ikke behøver at fryfte det værste. Så hun (og os som forældre) er blevet ret så beroliget.

Kære dkwM327.
Jeg er faktisk 49 år og har prøvet meget mere end hvad de fleste nogen sinde kommer til her i live. For det første er jeg slet ikke medlem af folkekirken eller lignende. Jeg er slet ikke typen der TROR på noget. Jeg foretrækker at vide og hvis ikke jeg ved noget forsøger jeg at tilegne mig viden.
Jeg plejer at sige til mine omgivelser at man i princippet kun skal tro på sig selv - det er jo det der med selvtilliden ikke! - Tro og ikke mindst magt er roden til alt ondskab og krig her i verden.
Netop med hensyn til sygdom er jeg en af de første som siger at man ikke kun skal tro på sundhedssystemet her i Danmark (for det er bestemt ikke troværdigt) men at man skal åbne øjnene for de muligheder der findes for alternative behandlingsmuligheder.
Men det er altså en tung meddelelse en lige at få smidt i hovedet som min datter og jeg fik den 05.09.2006, netop fordi vi var uvidende. Det rettede indlæggene og mit link som jeg lagde i mit spørgsmål da bestemt op på.
Når jeg benytter mit brugernavn "denevigeuheldige" er det fordi jeg i mit liv indtil nu, har oplevet mange barske ting både i relation til mine omgivelser og mig selv.
Min grundholdning er at man skal tro på sig selv, man skal være åbne for argumenter fra omgivelserne og man skal være meget glad for at kunne stå op om morgenen og gå på arbejde eller i skole.
Mange andre har et svært liv, både i Danmark og ikke mindst i udlandet, så vi skal da ikke klage.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 10-09-06 14:06

Kære denevigeuheldige

Tak for din hurtige og meget positive reaktion.

Det lyder meget interessant hvad du skriver, og jeg vil da gerne høre nærmere om alle dine genvordigheder, så dem er du velkommen til at fortælle om, og hvis du ønsker at holde lav profil her på siden, kan du nøjes med at sende dem til imi @-adr., som du kan få, hvis du er interesseret

Så vil jeg lige fortælle, at jeg også er udmeldt af folkekirken ( ca. i 1950) og har absolut ingen tilknytning til nogen som helst religioner, med mindre det at tro på, at Naturen har skabt os mennesker, er en religion. - Men derfor tror jeg da alligevel på, at "Tro kan flytte bjerge", altså at Tro har meget at sige i mit og ethvert andet menneskes eller dyrs liv.

Så i realiteten er vi tilsyneladende ret enige. Også med at jeg tilegne mig mest mulig viden, af alt af interesse, samt blander mig i en masse. - Derfor har jeg faktisk også for lidt tid til dette interessante "kandu-forum"!

Du skriver:
- Tro og ikke mindst magt er roden til alt ondskab og krig her i verden.
Det mener jeg du har ret i, men samtidig har disse faktore også en masse godt på "samvittigheden"

Du skriver også:
Netop med hensyn til sygdom er jeg en af de første som siger at man ikke kun skal tro på sundhedssystemet her i Danmark (for det er bestemt ikke troværdigt) men at man skal åbne øjnene for de muligheder der findes for alternative behandlingsmuligheder.
Det er jeg også enig med dig i, men husk så også at være skeptisk og realistisk m.h.t. alternativ behandling, for meget af det bygger også på Tro, og derfor er der også meget af det der virker, p.g.a. at: "Tro kan flytte bjerge" og dermed også medvirke til helbredelse.

Du skriver også:
Men det er altså en tung meddelelse en lige at få smidt i hovedet som min datter og jeg fik den 05.09.2006, netop fordi vi var uvidende. Det rettede indlæggene og mit link som jeg lagde i mit spørgsmål da bestemt op på.

Jeg forstår godt, at dette påvirker dig meget, men hvad vil du så gøre, for at hjælpe din datter?

Hvis du ønsker det, vil jeg gerne diskutere det med dig under private former, som jeg nævnte tidligere.

Du skriver også:
Din grundholdning er at man skal tro på sig selv, man skal være åbne for argumenter fra omgivelserne og man skal være meget glad for at kunne stå op om morgenen og gå på arbejde eller i skole.

Ja, det er jeg også enig med dig i, men der kan altså godt være forskel på hvad man skal og hvad man i realiteten gør.
Men det med at man ikke skal klage - bare fordi andre har det dårligere, synes jeg er en dårlig begrundelse. - Jeg mener at da man skal lade være med at klage, p.g.a. at det intet hjælper i positiv retning, hvorimod der er større chancer for at det "trækker" i negativ retning, samt hvorfor skal man i det hele taget stille sig tilfreds med noget der er dårligere end det bedste?

Jeg håber du: denevigeuheldige, kan bruge noget af dette, og i øvrigt bliver jeg nødt til at holde en pause nu, for at tage mig af en hel masse andet, så der går sikkert nogle dage eller uger, før jeg vender tilbage.

Så hermed de bedste hilsner.
DkwM327

Kommentar
Fra : vims40

Dato : 20-10-06 09:57

hejsa
Jeg har selv haft celleforændringer 2 gange og fik fortaget en kegle opration og i dag har jeg ikke celleforandring mere så slå koldt vand i blodet..
jeg kan sagtens forstå jeres bekymring for kan godt huske min egen tanker da jeg fik beskeden og jeg er alene med 4 børn...
men jeg er sikker på at den unge alder hun har udvikler det sig ikke til kræft..
prøv at spørge jeres læge om han ikke har nogle gode links i kan gå ind og læse om det på eller prøv på www.netdoktoren.dk ...
kærlig hilsen vims