/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Jodkvælstof
Fra : Gizmo1226
Vist : 2095 gange
40 point
Dato : 05-09-06 09:00

Jeg ved ikke hvad den kemiske formel for jodkvælstof er ?
Nogle der kan hjælpe mig ?

Jeg ved det ikke er en ion-forbindelse.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-09-06 09:18

NI3
Se: Poul Bergsøe: KEMI på en anden måde. I syvende, atter fornyede udgave, kandu læse om klorkvælstof og Iodkvælstof på side 279 og 280. Bogen er fra 1964, men er stadigt rigtig god

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-06 12:29

Nu har jeg ikke Bergsøe lige ved hånden (er på job), men jeg tror du skal passe på stoffet. Der er vist noget med, at det eksploderer, hvis man slår på det med et svanedun! c

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 40 point
Dato : 05-09-06 15:49

Korekt, og også under vand. Du kan fælde spritopløst jod i amoniak, og filtrere et sort bundfald fra, og...........................BaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaNG

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-06 16:08

Pas nu på, du ikke kommer på PETs liste. Efter 11. sept. for 5 år siden er de blevet ret kristiske overfor sådan noget

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-06 16:21

Hvis bare terroristerne alle ville gå over til det stof i stor stil, så var vi snart af med dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-06 10:48

>transor: Jeg tror du har ret. Måske skal vi osse udbrede en opskrift på nitroclycerin og på nitrocellulose, hvor vi fjerner det sidste med at vaske produktet før opbevaring.

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo1226

Dato : 11-09-06 09:38

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-09-06 12:20

Husk at oprense det med sprit, og vær YYYYYYYYYYYYYYyderst Foooooooooooorsigtig!!!!!, og kun små portioner!!!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-09-06 12:26

For rigtigt mange år siden, ville nogle fra et gymnasium lave balade ved afslutningen, og havde lavet en portion Jodkvælstof, og anbragt det på talerstolen. Da rektor trådte op på talerstoren, begyndte det at eksplodere under hans føder, hver gang han flyttede dem. Næste dag fortsatte det med at eksplodereda rengøringskonen vaskede gulv.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-09-06 12:26

For rigtigt mange år siden, ville nogle fra et gymnasium lave balade ved afslutningen, og havde lavet en portion Jodkvælstof, og anbragt det på talerstolen. Da rektor trådte op på talerstoren, begyndte det at eksplodere under hans føder, hver gang han flyttede dem. Næste dag fortsatte det med at eksplodereda rengøringskonen vaskede gulv.

Kommentar
Fra : JHNormand

Dato : 04-05-10 23:05

Det ER meget explosivt, men sjovt at lave. Iod 0g ammoniakvand 3-dobb. blandes og reagere i
nogle minutter. Hældes på filter, vaskes med ren alkohol og overhældes med æter for at opnå
en hurtigere tørring. Husk at fjerne filterpapir FØR det er helt tørt eller exploderer det spontant !!