/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Gensidig fuldmagt mellem ægtef
Fra : vagn2901
Vist : 5540 gange
100 point
Dato : 03-09-06 21:23

Er der nogen der kendet en formular til dette brug?
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-09-06 21:29

I hvilken forbindelse vil du bruge den?

Du kan ikke udstede en generel fuldmagt.

En fuldmagt skal indeholde et specifikt formål.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 03-09-06 21:36

Formålet skal være, at den ene af os kan hæve på vore konti og på anden måde disponere, såfremt en af os ikke længere kan træffe egne valg/ikke er ved sine fulde fem.
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-09-06 21:40

Det skal du klare med banken, og ikke med Told & Skat.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 03-09-06 21:46

Nej, det har ikke meget med "told & skat" at gøre.

Men jeg fandt dette til dig hos familieadvokaten:

http://www.familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/breve-200/b200-11.html&val=dement

Man skal bare huske, at hvis man dør, bliver ens konti lukket indtil der foreligger en skifteretsattest, uanset eventuel fuldmagt. Så begge ægtefæller bør have adgang til nogle midler (bare til nogle dage) i dette tilfælde, så man slipper for at skulle låne sig frem indtil mødet i skifteretten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-06 21:55

Kan du bruge en af disse???

http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 03-09-06 22:28

Citat
Formålet skal være, at den ene af os kan hæve på vore konti og på anden måde disponere, såfremt en af os ikke længere kan træffe egne valg/ikke er ved sine fulde fem.

I sådan et tilfælde er det ikke nok med en fuldmagt.

Såfremt en af jer kommer ud for noget, så vedkommende ikke mere er ved sine "fulde fem", skal der beskikkes en værge

Det kan selvfølgelig være ægtefællen, men det er altså ikke nok med en fuldmagt til at kunne hæve penge på kontoen.

Og værre endnu ved dødsfald.
Der er det sådan, at hvis kontoen f.eks. står i mandens navn og han så dør .....så kan konen ikke hæve, heller ikke med fuldmagt, for så bliver kontoen spærret indtil skifteretten har frigivet boet og det er klarlagt hvem der har ret til pengene på kontoen.

Derfor bør man ALTID have hver sine konti, hvor ens egne penge går ind på sådan at man ikke pludselig står uden muligheder for at hæve sine penge.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-06 22:34

Rammes du senere af senilitet eller på anden måde mister din forstand, kan den udleverede generalfuldmagt bevirke, at dine slægtninge slipper for at anmode om at få dig sat under værgemål. Den person, du har givet fuldmagten til, vil nemlig kunne træffe enhver beslutning på dine vegne

fra dette link http://www.familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/breve-200/b200-11.html&val=dement

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-06 23:05

Jeg har læst Nordsted1 link.
Men jeg mener at der skal være vitterlighedsvidner, der også underskriver.

Citat
--------------------------------------------------------------------------------

Rammes du senere af senilitet eller på anden måde mister din forstand, kan den udleverede generalfuldmagt bevirke, at dine slægtninge slipper for at anmode om at få dig sat under værgemål. Den person, du har givet fuldmagten til, vil nemlig kunne træffe enhver beslutning på dine vegne

Hvem ville dog skrive under på det med sine "fulde fem" i behold.

Tal begge med en advokat, så der senere hen ikke bliver problemer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-06 23:13

Hvis der skulle være vitterlighedsvidner, havde advokaten vel skrevet det på sin hjemmeside.

Jeg ville nu ikke have skrupler ved at lave sådan en aftale med min mand, og jeg vil da mene
at jeg er ved mine "fulde fem"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-06 23:28

Nordsted1

Har du selv bestilt en sådan fuldmagt.

Der skal vitterlighedsvidner til, der er jeg overbevist om i sådan en sag.

Men kan du bevise at det er muligt at gøre det uden vitterlighedsvidner, så tager jeg hatten af for dig.
At henvise til siden betyder at man skal betale 200 kr. for at få dokumentet tilsendt.

Først når man har dokumentet, så kan man se, hvad der står.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-06 23:34

For mig at se drejer dette spørgsmål sig om at omgås arveafgidt. Måske skjule noget

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-06 07:15

til en generalfuldmagt kræves der enten vitterlighedsvidner eller påtegning af notar - i modsætning til en almindelig fuldmagt.

her er for i øvrigt et eks:
http://www.aeldresagen.dk/indexinformationpage.asp?id=02AFAD17-1241-40D4-B67C-DE2723056FC2&showlastmodified=1&indexpage=7492911F-B6CD-440E-BC6D-E23790D87ADE&exportmode=0

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-06 07:19

BTW - så er det noget underligt noget med vitterlighedsvidner - i det store og hele kan man jo faktisk hente to helt fremmede mennesker ind fra gaden - de hæfter jo på ingen anden måde end at de bliver bekendt med indholdet (der for fremmede overhovedet ingen betydning har) og skriver under på netop det - det gør notaren også for den sags skyld , hvis han ikke har mere indgående kendskab til opretterne (der skal oprettes gensidig fuldmagt - altså begge parter skal lave en generalfuldmagt)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-09-06 09:47

ans..... hvorfor så mistænksom???

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 04-09-06 21:03

Et vitterlighedsvidne skriver under til vitterlighed om underskriftens ægthed (dvs. de skal have set pennen blive ført), dateringens rigtighed (det skal foregå samtidigt) og underskriverens myndighed (dvs. de skal se bevis for, at personen dels er over 18 og dels, at personen er ved sine fulde fem) - ellers har man faktisk skrevet falsk. Da et vitterlighedsvidne skal påføre sit navn, adresse og stillingsbetegnelse med blokbogstaver ovenover sin underskrift, kan man altså stilles til regnskab efterfølgende.

For øvrigt skal der vitterlighedsvidner på, hvadenten det er en generalfuldmagt eller en almindelig fuldmagt - og ingen af dem må på nogen måde kunne drage fordel af indholdet af dokumentet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-06 21:22

jeps slambert - du har ret - jeg var for hurtigt ude - men men og men - hvem bruger vitterlighedsvidner til en ganske simpel fuldmagt ?? Er det ikke lovligt at A blot skriver den og B udfører - uden vitterlighedsvidner så har bankerne søreme et problem

nå det var off topic - sorry

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 04-09-06 22:00

Der bliver ikke brugt vitterlighedsvidner til fuldmagter underskrevet af folk, hvis underskrift allerede er godkendt i anden sammenhæng (f.eks. bestyrelsesmedlemmer i firmaer, der giver fuldmagt til f.eks. advokaten til at udføre specifikke opgaver på firmaets vegne). Men når der mellem "almindelige" mennesker er penge involveret, skal der vitterlighedsvidner til for at beskytte mod misbrug - og i visse tilfælde for at undgå at dokumentet kan bestrides. Der kan være f.eks. arvinger, som ikke er helt enige i dispositionerne.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-09-06 22:12

Og hvis det er en advokat, der skriver under som vittelighedsvidne, skal der kun bruges én, og ikke 2.

Hvorfor?

Det er ekstremt svært at finde 2 ærlige advokater :)

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 05-09-06 07:49

Den er næsten ikke værd at kommentere på - men faktum er, at advokater har en betroet stilling og ikke kan anses for at have noget at vinde ved de dokumenter, de skriver til vitterlighed på.

Men ja - der er uærlige advokater, selvfølgelig (hvorfor skulle den branche gå helt fri) - deres uærlighed hænger bare på ingen måde sammen med, om de kan garantere for, at en person er den, han/hun siger.

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 05-09-06 23:23

Tak for svaret dova.
Nu er jeg blevet meget klogere.
Vagn