/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Befordringsfradrag
Fra : tinolarsen
Vist : 1987 gange
50 point
Dato : 03-09-06 12:39

Jeg har to spørgsmål vedr. befordringsfradrag som jeg håber nogen kan hjælpe med...

Hvis jeg nu på min vej til arbejder tager en vej der er længere end den korteste (tager mortervejen) udenom Århus.

Må jeg så skrive de kilemeter på jeg rent faktisk køre, eller hva??

Og må man runde op, hvis man f.eks. ialt køre 130,8 om dagen - altså må man så bare skrive 131??

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-09-06 12:56

Hvis den alternative vej du tager, medfører at du kommer udenom tæt trafik o.l. - altså den er bedre trafikalt set, bliver et ekstra antal km. (indenfor rimelighedens grænser) accepteret. Det har jeg i hvert fald oplevet selv. Jeg tog motorvejen udenom byen i stedet for at køre ind igennem, selv om det var lidt længere.
Aner ikke om man må runde lidt op, som du siger - jeg gør det !

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-09-06 12:59

Du må sætte de kilometer på, der gælder for den hurtigste rute, og hvis det er motorvejen, så er det den, du må anvende. Blev lavet om for et par år siden til det.

Den med afrunding er mere op til dig, men jeg gør det selv :)

Accepteret svar
Fra : mfjd

Modtaget 60 point
Dato : 03-09-06 13:04

Der er faktisk afsagt dom vedr. alternativ rute, hvis ruten er markant hurtigere (kortere tid) og lettere, må du godt tage en længere rute end den korteste og dermed trække kilometerne fra.
Afrunding af kilometertallet (og andre tal (f.eks. selvangivelsen)) er almindelig brugt i offentlig regi.
Kig evt. på www.tax.dk/befordringsfradrag.

Hilsen mfjd

Godkendelse af svar
Fra : tinolarsen

Dato : 03-09-06 13:38

Tak for svaret mfjd.

Det vil give mig et endnu større fradrag...

Så penge lige ned i foret..

Nu har jeg ikke tidligere haft befordringsfradrag, først på mit nye arb. siden 1. maj.

Hvornår jeg jeg indberertte det faktiske tal - der blev indberettet noget på forhånd.