/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
lugtesalt
Fra : tronddk
Vist : 2839 gange
102 point
Dato : 01-09-06 23:47

jeg kunne godt tænke mig at lave en lille smule lugtesalt ved det er lavet af (NH3)2CO3·H2O men er ikke helt så godt til de de kemiske formel som jeg har været så er der nogle der kan oversætte det til alminlige ting som at NH3 er Ammoniak har ikke kunne finde ud af hva resten er da jeg ikke kan huste hvordan det hinger sammen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-06 00:17

Du kan sikkert finde det i dette link

http://www.duda.dk/Grundfag/Fysik___kemi/fysik___kemi.html

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-09-06 00:23

Trond - det er skide ligegyldigt hvad der er i. Det det drejer sig om, er at lave et pulver (i gamle dage salt) og så finde et eller andet der stinker og hælde i pulveret. SÅ har du lugtesalt. I dag ville man nok ikke bruge salt men andre mere moderne stoffer. Forskningen har fundet stoffer der stinker, men de er nok for dyre for dig.

Hvad Fan... er der galt? Vil fyren ikke forsvinde?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-06 00:33

Det er ikke rigtig som du skriver Arne Jakobsen, det er ikke nok at det stinker, det er ammoniakken der gør effekten, det blev brugt i gamle dage når de indsnørede damer besvimede, lugte saltet fik blodårer til at trække sig sammen (mere blod til hovedet) og åndedrættet bliver også påvirket

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-09-06 00:48

Yes du har ret. Men idag ved man at det ikke er specielt sundt at indånde ammoniak, derfor er det bedre at bruge noget der stinker fælt. Og det KAN altså også "vække levende fra døde".

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-06 00:56

Og hvis det lugter rigtigt fælt, så ville jeg dåne

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 102 point
Dato : 02-09-06 01:29

Citat fra Wikipedia

Citat
Lugtesalt er ammoniumcarbonat, (NH3)2CO3·H2O. Ammonium dampene fra saltet irriterer nasalmembranerne, hvilket trigger en refleks, der får musklerne der styrer åndedrættet til at arbejde hurtigere.

NH3 = Ammoniak
CO3 = Carbonat
H20 = Krystalvand i saltet

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 02-09-06 12:31

Tak for svaret pirt03. og til jer andre så lad være med at komme med alle muliger mærklig måder at lave det

Kommentar
Fra : JHNormand

Dato : 04-05-10 23:08

Jeg mener lugtesalt er : Ammoniumhydrogencarbonat ! NH3HCO3