/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Gode råd søges af nybegynder !
Fra : renekure
Vist : 1031 gange
200 point
Dato : 31-08-06 23:03

Hej alle

Her i løbet af vinteren skal jeg opfylde en gammel drengedrøm. Jeg skal have min første motorcykel.
ja ja - jeg har ikke tænkt mig at skulle bruge den i vinter men vinteren er afsat til at finde den rigtige maskine - så jeg er klar til foråret.

Jeg har aldrig kørt MC før, og er først nu (i en alder af 44 år) ved at tage kørekortet.

Det jeg lige skal have lidt hjælp til er:

Hvornår er en MC gammel ??
Mange af de maskiner jeg har set på nettet er fra midt i 90´erne - er det en gammel maskine ?
Hvis det var en bil, ville jeg jo nok betegne den som en lidt ældre sag - Men forholder det sig på samme måde med MC.

Ligeledes - Hvornår er en MC slidt (mht kilometerne)
De samme maskiner jeg har set på, har gået op til 40-45.000 kilometer. Det ville jo være nærmest "ingenting" hvis det handlede om en bil. - Men hvordan forholder det sig, når vi taler om MC.

Mine parameter for køb af MC er:

- Allerhelst en "custom" i stil med Yamaha Virago. (og gerne netop en virago)
- Max pris. under 100.000,-
- Pæn størrelse motor (min 500 ccm)

Jeg har ikke lyst til at starte med en "lille" 250, for hurtigt at blive træt af den, og dermed skal ud og finde en ny hurtigt.

Jeg har haft denne drøm i mange år - og nu skal det være - og med den rigtige MC fra starten.

Håber at der sidder et par venlige erfarne gutter der vil dele lidt erfaring ud til mig og mine spøgsmål.

Mvh René

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 31-08-06 23:18

Hej René.

Jeg kan ikke hjælpe men jeg kan anbefale dig at afvente at Kandus motorbølle nr.1 kommer på banen, det er nu ikke en 'gut' men en 'gutinde', hendes nick er 'dova' - som jeg har skrevet før til andre..dét som Dova ikke ved om MC'er, det er simpelthen ikke værd at vide

Så - kort og godt: Selvom du evt. skulle få nogle kompetente svar fra andre MCsagkyndige, så prøv at afvente at Dova kommer på banen - du kan evt. osse skrive privat til hendes profil og henvise til dit spørgsmål her

Held og lykke med din kommende motorcykel - jeg selv kører bare Kymco 45knallert og en lille sød (og rød) Honda Melodi - og elsker det

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 31-08-06 23:21

Hej igen - argh, jeg så lige at du jo ikke er nybegynder her på Kandu - kun udi Motorcykler - sorry, så kender du sikkert alt til Dovas ekspertice, det var ikke meningen at jeg ville lyde 'dumsmart'

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 31-08-06 23:26

Hej Dorthe

- jo, jeg mener at have stødt på Dova´s navn før her på Kandu.
- og jeg opfattede slet ikke dit indlæg som "dumsmart" men derimod som meget venligt - tak for det.

fortsat god aften

mvh René

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 31-08-06 23:53

Jeg er nybegynder og fik i foråret en suzuki fra -95...der havde kørt 15.000 km
Min kæreste (som er inkarneret motorcyklist) hjalp mig med at finde den rigtige (det er jo ham der skal ordne og fixe det forskellige på den...)

Klart at årgangen har betydning - men han gik mere op i, hvor meget den har kørt...
- hvis du kan bruge det til noget

mvh/ann-vibeke

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 01-09-06 02:50

Ja, 44 er ingen alder...jeg var heller ikke helt "ny" da jeg erhvervede MCkort ...og bedre sent end aldrig

"Hvornår er en MC gammel "

Ja det er svært at svare på og meget individuelt. Alt er jo relativt, jeg har f.eks. selv en 26 år gammel 400 ccm Suzuki custommodel, der så ikke har kørt så mange kilometer
Det afhænger af modellen, vedligeholdelsen, antal kørte kilometer, mulighed for at skaffe reservedele og meget andet.

"Ligeledes - Hvornår er en MC slidt "

Igen, næsten som ovenstående.
Men som hovedregel lever små hårdtydende motorer ikke så mange kilometer som større.
Grunden er, at små motorer som regel kører med en hulens masse omdrejninger, og de bliver ofte pint på ydeevnen og er dermed mere belastede.
Så findes der modeller der generelt har et dårligt ry for at motoren ikke lever særlig mange kilometer...der kan jeg så fortælle, at de omtalte Viragoer er nogen af dem, alt efter hvilken model der er tale om. Der er det ikke unormalt, at dyre ting som startkrans/drev og knast er færdig på under 30000 km Yderligere har Yamaha i mange år haft problemer m.h.t. at leve op til servicen med at levere reservedele uden laaaaange ventetider, selv om det er blevet noget bedre.

40-50000 km, ja så er mange maskiner langt fra "ny" længere, men kan stadig have mange kilometer tilbage hvis den er kørt pænt og passet med olieskift og anden vedligeholdelse, og hvis det f.eks. var en BMW var den jo først lige kørt til
Men begyndende slitage viser sig jo deromkring for manges vedkommende, begyndende olieforbrug grundet slidte stempelringe o.s.v.

Det er en fornuftig beslutning, at du vil ha' en stor maskine fra begyndelsen, alt for mange falder for fristelsen til at købe en spritny fiks lille 250er, og bliver drøntræt af den efter ganske kort tid.
Det er dumt, for man taber som regel rigtig mange penge på at skulle sælge en "næsten ny" MC.

Jeg kan godt følge dig i, at en Virago er en rigtig flot MC, næsten uanset hvilken af modellerne. Men jeg ville aldrig anbefale nogen at købe sådan en

De er for dyre og for dårlige, kort og godt. Jeg ved da godt at nogen er glade for dem, og i sidste ende er det jo op til folk selv hvad de vælger.

Hvis du gerne vil ha' Yamaha i customstilen er der en model som XJ 700 Maxim,
http://www.motorcyclesdetails.info/motorcycles/img/1852_0.jpg
den ligner utrolig meget en Virago 750er, men den er med 4 cylindret rækkemotor i stedet for Viragoens V2, og Maximens motor er bare rigtig god og har ry for at kunne køre mange problemfrie kilometer.

Men ellers Suzuki har nogen fine custommodeller.
F.eks VZ800 Marauder, som ikke er særlig dyr (Suzuki er generelt billigere med deres modeller, selv om det er noget af det bedste du kan få) , den kostede i 2004 100000 som ny, og kan fås "ikke særlig meget brugt" til fin pris
http://media.vivastreet.com/v1/4/5/7/photo_821877.JPG

En anden model er VL800 Volusia, som ligner meget, men er dog 20000 dyrere fra ny, bl.a. fordi den har kardantræk, hvilket er en stor fordel, da det både er mere slidstærkt og ikke kræver synderlig vedligeholdelse og så sviner det ikke så meget som kæde/tandhjul

http://www.suzuki2wheels.be/upload/2ndhand/20060327155418.jpg

Men du skal ud og kigge, prøvesidde modellerne, prøve at fornemme hvilken du tror du også sidder godt på efter 150-200 kms kørsel. Og ikke mindst hvad du regner med, at dit kørselsbehov bliver.
Rigtig mange opgiver customstilen fordi kørestillingen ikke indbyder til længere tures varighed på landevej med højere hastigheder....siddestillingen med fødder/ben let fremadrettet og armene løftet, sammen med vindmodstanden bliver for anstrengt for nogen, og en del klager over ømhed i lænd, ryg og arme efter længere køreture.

Men held og lykke med det. Og med at finde maskinen du lige mener passer til dig.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-09-06 15:47

Hold da helt op dova - endnu en gang gjorde du det

Så må vi se om renekure kommer på banen igen, nu er der da kommet svar, må man sige.

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 04-09-06 22:08

Hej Dova - og alle I andre

Det var et rigtigt godt svar du kom med. Det gjorde mig en hel del klogere :-0

Jeg har siden du skrev dit svar, besøgt et par forhandlere. Og de indrømmer ganske rigtigt at der har været lidt problemer med visse modeller af Virago´en.

Jeg har taget skyklapperne på, når der var en Virago i nærheden, og i stedet koncetreret mig om mange af de andre dejlige custom MC´er der er på markede.

Især en cykel har imponeret mig en del, nemlig Suzuki VL800K6 - og så fås den som ny til "bare" 119.995 kr.

Så lige nu går mine overvejelser en del på, om jeg skal overskride budgettet lidt, og så få en ny.

- en anden lille bekymring jeg har, er at jeg skal have en del fotoudstyr med når jeg kører, så der skal et par tasker på cyklen. Jeg syntes at det nærmest er det rene gudsbespottelse at sætte en topboks på en custom cykel - og så er der jo faktisk kun lædertasker tilbage - Men de er jo ikke vandtætte !!!!! - Ved ikke lige hvordan jeg løser dette "lille" problem lettest - men det finder jeg nog ud af. Måske en vandtæt fototaske ned i lædertasken - ikke særligt praktisk - men det kan da lade sig gøre.

Jeg takker endnu en gang for det gode svar - og takker også alle andre for deres indlæg.

Mvh René

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 04-09-06 22:09

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-09-06 23:26

Selv tak.

Ja, Jeg har også lædertasker, og skal have min fototaske med.

Det med vandet klarer jeg bare med en pose udenpå tasken...værre er det, når man kommer til at tænke på hvad der vil ske, såfremt man vælter eller bare kommer til at "tabe MCen"...det prøvede jeg her først på sommmeren, fordi jeg lige glemte, at jeg ikke havde slået støttebenet ud da jeg skulle af....og vupti, så lå "sukien" der...heldigvis til modsat side af hvor kameratasken med mit spritnye kamera befandt sig.

Men man kan altså få faste tasker der bare er beklædt med læder, de er godt nok noget dyrere, men selvfølgelig også mere sikre, både over for vand og stød.
Måske passer beslagene så bare ikke på alle custommodellerne, det er jeg ikke helt klar over.

Og alternativt og lidt mere kompliceret og ikke så "pænt" en tanktaske

mvh dova