/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Taber forbindelse
Fra : Nitta
Vist : 693 gange
100 point
Dato : 27-08-06 12:40

Når jeg lige har tændt min PC, stationær 600 mHz proc., XP, fungerer min adgang til internettet via en Switch perfekt. Efter en halv times tid mister min stationære forbindelsen, mens den bærbare via samme switch, fortsat fungerer.
Ikonet nederst på statuslinien fastholder til tider sin påstand om at være tilsluttet, men IP-adressen er væk. Efterhånden antager ikonet et udråbstegn. En reparation af forbindelsen lykkes aldrig.
Når jeg slukker/tænder hele molevitten bliver alt idyl igen; men det er smadderirriterende med deisse udfald. Hvad kan jeg gøre. Det gælder såvel browser som email-tjeneste.
Nitta

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-08-06 13:12

Så er det at jeg vil spørge ind til det du ikke oplyser:
Hvilken udbyder har du?
Hvor mange IP-adresser har du fået stillet til rådighed?
ER det en SWITCH eller ROUTER du har sat på din tilslutning?

Hvis du bruger en SWITCH, så SKAL du have en IP-adresse til hver maskine, hvis de skal være på samtidig!

Hvis du bruger en ROUTER, så er det et problem med routerens indstilling, da det er den som fordeler resourcerne på den ene IP, som routeren har og bruger ude på nettet.

Så du må lige komme med lidt flere detaljer!!!!

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 27-08-06 16:46

Til Severino!
Tak for tippet, du har muligvis allerede givet svaret på problemet. Jeg bruger en fem kanals
SWITCH, som jo således skulle fordele en IP-adresse til hver af mine to PC'er.
Det har jeg vist ikke tænkt på.
Men min udbyder - DLG, som ligger tæt op ad TDC vedr. betingelser, skriver, at jeg har 2 dynamiske IP-adresser. Lige nu har jeg en pæn IP-aresse, som starter med 80
Kan disse oplysninger bruges ?
Nitta

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 27-08-06 17:21

Har lige checket begge PC på samme switch.
Den ene havde IP-adresse 80, osv. den anden starter op med 87.osv.
Begge PC virker på nettet med de af DHCP tildelte IP-adresser.
Da jeg sidste gang tabte forbindelsen havde jeg på den "tabte" fået tildelt
afressen 169.254.21.71, og så var der "begrænset eller ingen forbindelse". Undermasken var ændret fra 255.255.255.128 til 255.255.0.0
Lige nu er der gået 12 minutter uden problemer.
På min stationære, der taber, har jeg protokollen TCP/IP ver.6; mens den bærbare nøjes med
betegnelse TCP/IP.
Nitta

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 27-08-06 17:25

Hvis du har fået 2 IP-adresser stillet til disposition, så burde du også kunne komme på med 2 PC'er.

Men hvis du vælger at sætte en router på, som så overtager den ene adresse, så skal den nok dele sol og vind lige på dit lokale netværk.
De er ret nemme at få til og køre, men så kommer det her med sikkerhedsopsætningen af routeren, som du ikke har i din switch.
Routeren har også en indbygget switch, oftest 4 lokale porte, og der er mulighed for at du kan køre trådløst med den bærebare, hvis du vælger den med AP.
Ja så har du endda mulighed for at få dem begge til at køre trådløst, hvis du hader det spindelvæv af kabler, som gerne har det med at klumpe sig sammen omkring dit udstyr.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-08-06 17:30

Noget kunne tyde på at DLG har flere kunder end de kan uddele af linier. En DHCP adresse uddeles sådan at det er en ledig adresse du får tildelt. Hvis den så ikke er aktiv, kan du risikere at den bliver givet til en anden, som har behov for en linie.
Derfor er fordelen størst, der som du kan nøjes med en IP-adresse til en router!

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 27-08-06 17:52

Jeg tror, du ret. Nu er den stationære stået af; men hvem giver mig nummeret 169.254.21.71 ? og så er det vist DLG, jeg skal klage til; men de er nok underkastet TDC, som på denne måde får kunder til bage. Tak for tippet med en router.
Nitta

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-08-06 18:47

169.254.21.71 giver følgende resultat, når der søges på IP-adressen. Hvorfor du får denne, kan jeg ikke give en forklaring på.

Citat
Final results obtained from whois.arin.net.
Results:

OrgName: Internet Assigned Numbers Authority
OrgID: IANA
Address: 4676 Admiralty Way, Suite 330
City: Marina del Rey
StateProv: CA
PostalCode: 90292-6695
Country: US

NetRange: 169.254.0.0 - 169.254.255.255
CIDR: 169.254.0.0/16
NetName: LINKLOCAL
NetHandle: NET-169-254-0-0-1
Parent: NET-169-0-0-0-0
NetType: IANA Special Use
NameServer: BLACKHOLE-1.IANA.ORG
NameServer: BLACKHOLE-2.IANA.ORG
Comment: Please see RFC 3330 for additional information.
RegDate: 1998-01-27
Updated: 2002-10-14

OrgAbuseHandle: IANA-IP-ARIN
OrgAbuseName: Internet Corporation for Assigned Names and Number
OrgAbusePhone: +1-310-301-5820
OrgAbuseEmail: abuse@iana.org

OrgTechHandle: IANA-IP-ARIN
OrgTechName: Internet Corporation for Assigned Names and Number
OrgTechPhone: +1-310-301-5820
OrgTechEmail: abuse@iana.org

Godkendelse af svar
Fra : Nitta

Dato : 15-11-06 20:44

Tak for svaret severino.