/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Lakering mod allergi?
Fra : IvanKrog
Vist : 2227 gange
20 point
Dato : 24-08-06 20:53

Jeg har fået et ur af min familie, som er fremstillet i rustfrit stål, men jeg får udslæt på armen af at bruge det (jeg har nikkelallergi) uret er købt i USA, så EU-lovgivning om nikkel-værdier gælder ikke... jeg har overvejet om det skulle være muligt at lakere urkassen med zaponlak eller lignende for at forhindre oxydering af overfladen, så frigivelsen af nikkel bliver stoppet - erfaringer og link til evt. ideer er velkomne.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-08-06 20:57

gå ind i en smykkeforretning , de har noget der er beregnet til det

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-08-06 20:58

hejsa'
du kan købe noget der ligner neglelak til at smøre på du skal nok give det 3-4 lag når det er et ur, jeg kan ikke sige hvad det hedder for jeg har lånt min ud, men det er helt sikkert det findes

prøv matas

hilsen chicapigen

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 24-08-06 21:24

Rustfrit stål er jo legeret med crom og nikkel.
Jeg tror nikkelafsmitningen er mikroskopisk da Rustfriheden fremkommer ved at der dannes en "forsegling" af cromoxid. Men alergi kan måske aktiveres af mikroskopiske mængder.
Det kan jo også være at urkassen i virkeligheden er af nysølv som er en nikkel kobber legering, og den kan give nikkelafsmitning.

Hvis det er nysølv ville en forgyldning være løsningen, hvis du kunne forlige dig med farveskiftet,
Zaponlak holder nok dårligt på rustfrit stål og dagligt slid. Men der sker nok ikke noget ved ar forsøge.
Der er ingen der kan lakere uden at der i et laklag kommer små mikroskopiske huller og revner. Derfor skal man lægge flere lag ovenpå hinanden for at få det tæt.
Laker mindst 3 gange et tyndt lag , med god tørretid ind imellem.

Kommentar
Fra : prinsessenKanDe

Dato : 24-08-06 21:41

Jeg har brugt ganske almindelig negelak til knapper i bukser, bæltespænder og et ur, personlig er jeg mest til en klar farve, men hvem ser uret på den anden side så almindelig neglelak kan bruges, hvis du ikke lige ligger inde med en klar.

Godkendelse af svar
Fra : IvanKrog

Dato : 24-08-06 22:13

Tak for svaret transor. Men eftersom uret ER 100% rustfrit stål, kan der ikke være tale om nysølv - jeg er selv i tvivl om, hvorvidt zaponlak er brugbart, og om lakken ikke i stedet vil frigive allergifremkaldende stoffer eller skalle af - det er tilsyneladende kun siden af urkassen og et påsvejst låseblik i lænken, der giver udslæt...m.h.t. forklaringen omkring krom og nikkel, er jeg enig så langt, at det er små mængder, men jeg har også forstået, at det kun er kirurgisk stål, som ligger under grænseværdierne for oxydering og ionvandring fra overfladen.

Min umiddelbare tanke er, at der er tale om en forniklet overflade, for at gøre uret mere skinnende...men igen tak for svaret.

M.v.h.

Ivan Krog