/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
fransk terpentin
Fra : anuarak
Vist : 4504 gange
200 point
Dato : 22-08-06 14:08

Er der nogen der kan give mig den kemiske formel for fransk terpentil "vegetabilsk terpentin" eller en henvisning til hvor det er muligt ar finde den.
Jeg er klar ove at den kan blive langhåret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-08-06 14:20

Nu er det jo en blanding af flere forskellige nærtbeslægtede terpener, så det er stort set umuligt. Og hvilket landområde skal det være destilleret fra - og ved hvilken temperatur?`
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 14:29

I dette link er der noget langhåret

http://da.wikipedia.org/wiki/Terpentin

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 22-08-06 14:35

Hejsa, Vegetabilsk Terpentin består at cykliske monoterpener. Er det godtnok? Det er nok svært at komme det nærmere..

http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/46/ik.kort.%5BW%5D.467.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 14:38

Spørg Borup Kemi, men du skal regne med, at der altid er noget de ikke oplyser. da det er en fabrikshemmelighed

BORUP KEMI I/S. Bækgårdsvej 53 4140 Borup, Tlf.: 5756 0020

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-08-06 14:41

Citat
Hvad er vegetabilsk terpentin?
Vegetabilsk terpentin (terpentinolie) får fra forskellige arter af fyrretræer. Ved indsnit i stammen udvindes en harpiksholdig olie, som renses og destilleres. Det rensede produkt indeholder ca. 70 procent harpikssyrer og 30 procent æterisk olie, hvor monoterpenerne alfa- og betapinen udgør ca. 60-90 procent.

Vegetabilsk terpentin bruges blandt andet som et organisk opløsningsmiddel i lakker og maling. Nogle af de monoterpener, der indgår i vegetabilsk terpentin, er allergifremkaldende. Dampene er irriterende for hud, øjne, slimhinder og luftveje og kan give nyreskader ved indånding gennem længere tid.

Hvad er mineralsk terpentin?
Mineralsk terpentin er en af benzinfraktionerne ved destillation af jordolie. Mineralsk terpentin er et organisk opløsningsmiddel og består af en blanding af mange forskellige stoffer, hvoraf langt de fleste er meget sundhedsskadelige.

Dampene er irriterende for øjne og luftveje og kan ved indånding i længere tid give hjerneskader. Flere af stofferne er kræftfremkaldende. Disse stoffer findes ikke i australsk Te Træ-olie.

saxet fra denne side:
http://www.helsenyt.com/print.cfm?Udok=yes&id=3760

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 22-08-06 15:43

Det helt korrekte svar på spørgsmålet er: Nej. (Det er der ikke nogen der kan....

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 23-08-06 08:27

Tak for svaret Birgitta. Det er svært at fordele disse point da spørgsmålet ikke er helt besvaret, men du gjorde en hæderlig indsats -- ligeså de andre -- tak

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-08-06 15:39

tak for accepten af mit svar..
problemet er nok, at du skal have flere oplysninger om din "vegetabilske terpentin", da det åbenbart er en gruppe af produkter, som er lavet på basis af forskellige træer.
Så at opstille en kemisk formel på vegetabilsk terpentin, svarer til at opstille en kemisk formel på f.eks. "vin" eller "ost". De basale indholdsstoffer er måske ikke så vanskelige at nedskrive i en formel. Men det er jo ikke hele sandheden om produktet. Det, der gør produktet til lige netop "vin" eller "ost" eller "vegetabilsk terpentin", det er en masse mikrostoffer, som du jo ikke har oplysninger om på etiketten, -det kræver en kemisk analyse.

Så uden flere oplysninger om produktet, vil svaret være....--øh--

nå, jeg sidder lige og finder dether:

Citat
tur·pen·tine (tûr'p?n-tin')
n.
1)A thin volatile essential oil, C10H16, obtained by steam distillation or other means from the wood or exudate of certain pine trees and used as a paint thinner, solvent, and medicinally as a liniment. Also called oil of turpentine, spirit of turpentine.
2)The sticky mixture of resin and volatile oil from which turpentine is distilled.
3)A brownish-yellow resinous liquid obtained from the terebinth.

Der står jo en kemisk formel for vegetabilsk terpentin.... Det er måske den, du søger.. ?

Saxet fra denne side:

http://www.answers.com/topic/turpentine