/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fedtforbrænding
Fra : karlsvogn
Vist : 26509 gange
20 point
Dato : 22-08-06 12:05

Hej derude.

Er der nogen der har opskriften på fedtforbrændingssuppe?
Det er en opskrift fra Rigshospitalet tror jeg, som overvægtige hjertepatienter skal følge, før en operation.

Venlig hilsen
Pia

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 12:16

Kur nr. 1
Fedt forbrændingssuppe kuren

Fra Sacred Heart Memorial Hospital (benyttet af overvægtige hjertepatienter til at tabe sig især før en operation)

Det er meget vigtigt at følge instruktionerne nøje, hvis man vil se resultater af dette program.

Opskrifterne for ”Basis-fedtforbrændingssuppen” , hav rigeligt med ingredienser for at kunne lave nye portioner, så tit der er behov. Du kan spise så meget af suppen, som du har lyst til, og så tit du er sulten.

Basis-fedtforbrændingssuppen 10 l.

3 store grønne løg (måske spring løg, hvis du ikke har alm. løg)

1 dåse flåede tomater

½ hvidkålshoved

1 dåse grønne bønner

1 kg gulerødder

1 grøn peberfrugt

½ selleri

kalve boullion

1 dåse grønsagsfond

Kinesisk tomatsuppe

1 glas tacosauce (casa fiesta) mild

Krydder med salt, peber, karry, persille efter smag. Skær grønsagerne i terninger og dæk det til med vand. Kog ved stærk varme i 10 min. Skru ned og lad det simre indtil grøntsagerne er bløde. Suppen kan spises når som helst man er sulten. Spis så meget og så tit du har lyst. Suppen giver ikke ekstra kalorier. Jo mere du spiser, jo mere vægt taber du. Fyld en thermoflaske om morgenen, hvis du er væk i løbet af dagen.

Hvis suppen spises alene (uden de følgende næringsstoffer), vil du komme til at lide af fejlernæring.

1. dag Al slags frugt, på nær bananer. Honningmelon og vandmelon har mindre kalorier end de fleste frugter.

Spis kun suppe og frugt. Drikkevarer er usødet te, tranebærjuice eller vand.

2. dag Alle slags grøntsager. Spis til du er mæt af alle slags friske, rå eller frosne grøntsager. Prøv at spise grønbladet grøntsager (uden dressing), og hold dig langt fra tørrede bønner, ærter og majs. Spis grøntsager sammen med suppen. Ved aftenstid på denne dag, beløn dig selv med en stor bagt kartoffel med smør. Spis ingen frugt.

3. dag Spis så meget suppe, frugt og grøntsager som du har lyst til. Ingen bagt kartoffel.

Hvis du har fulgt anvisningerne for de 3 dage og ikke har snydt, har du tabt fra 5 – 7 pund.

4. dag Bananer og skummetmælk. Spis 8 bananer og drik mest muligt vand denne dag, sammen med suppen. Bananer og mælk har mange kalorier og kulhydrater. Netop denne dag har din krop brug for kalium, kulhydrater, proteiner og kalcium for at mindske trangen til søde sager.

5. dag Oksekød (kylling eller fisk) og tomater. Så meget som 3-400 gram kød og en dåse tomater eller 5 friske tomater i dag. Prøv at drikke mindst 6-8 glas vand for at skylle urinsyren ud af kroppen. Spis suppe mindst en gang i dag.

6. dag Oksekød og grøntsager. Spis al det oksekød og grønsager du har lyst til i dag. F.eks. 2-3 steaks sammen med grønbladede grøntsager – men ingen bagt kartoffel. Spis suppe mindst en gang i dag.

7. dag Brune ris, usødet frugtjuice og grøntsager. Igen – spis så meget du har lyst til. Spis suppe mindst en gang i dag.

Hvis du ikke har snydt med diæten, vil du efter 7. dag have tabt fra 10-17 pund

Hvis du har tabt mere end 15 pund, hold da en pause i 2 hele dage før du starter diæten igen fra dag 1.

Denne 7- dages spiseplan kan bruges så tit du har lyst. Hvis du følger den korrekt vil den rense sit system for urenheder og give dig en følelse af velværd, du ikke har følt før.

Efter kun 7 dage af dette program, vil du gave masser af energi. Fortsæt med denne diæt så længe du har lyst og så længe du mærker forskellen.

Denne diæt er hurtig, fedtforbrændende og hemmeligheden er, at du forbrænder flere kalorier end du indtager.

Du må ikke drikke alkoholiske drikke på noget tidspunkt p.g.a. fjernelsen af fedtdepoter i dit system. Du skal have sluttet diæten mindst 24 timer før indtagelse af alkohol.

Da hver enkelt persons fordøjelsessystem er forskellig, har den forskellig effekt på den enkelte. Efter 3. dag vil du have mere energi end da du begyndte, - hvis du ikke har snydt. Efter du har været på diæten flere dage, vil du opdage at din afføring har ændret sig. Spis en kop fiberklid. Selv om du må få kaffe på denne diæt, vil du opdage, at du ikke mangler koffeinen efter 6. dag.

Vigtigt, klart nej ingen brød, ingen alkohol, ingen sodavand – heller ikke light-produkter. Hold dig til vand, usødet te, sort kaffe, usødet frugtjuice, tranebærjuice og skummetmælk.

”Basis-fedtforbrændingssuppen” kan spises når som helst du føler dig sulten. Spis så meget af suppen som du har lyst til. Husk at jo mere du spiser af den, jo mere taber du dig. Intet stegt mad eller brød. Du kan spise kogt eller ovnstegt kylling i stedet for rødt kød. (Absolut ingen skind på kyllingen).

Hvis du tager lægeordineret medicin, vil det ikke skade denne diæt. Fortsæt diæten så længe du ønsker og mærk forskellen mentalt og fysisk. Hvis du foretrækker det, kan du erstatte kødet med kogt fisk på en af kød-dagene. Du har brug for det høje protein-tal i kødet de andre dage.

fra dette link http://www.sulajma.dk/SLANKEKURE.HTML

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 22-08-06 13:13

Der står at man ska spise oksekød på dag 5. hvordan tilbereder man det når man ikke må stege det?... i ovnen? har aldrig prøvet at stege steaks i ovnen...
hvornår skal man spise alt det? er der en specielt rækkefølge??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 13:16

Jeg ville stege kødet i ovnen, evt. pakke det ind i staniol??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-06 13:18

Det der er en FUPkur, der aldrig nogensinde har haft noget med rigshospitalet at gøre, de har tværtimod været fremme og advare mod at følge den, da man kan blive syg af at følge den kur i en længere periode..

Suppen forbrænder ingenting, men du får for lidt at spise, din forbrænding sænkes derved, og du taber væske.

Dengang suppen blev opfundet af en elkler anden smartnakke, der ikke aner en disse om sunde måder at tabe sig på, hed den Poul Nyrupsuppe.

Og Nordsteds Navn til kuren: Sacred Heart Memorial Hospital ...det er der ikke noget der hedder.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 13:23

Det er da muligt, at det er et svindel og humbug foretagende, men der er noget der hedder sådan

Ann Kaiser
Director of Development
Sacred Heart Hospital
900 West Clairemont Avenue
Eau Claire, WI 54701
ph: (715) 833-3996
fax: (715) 839-3944
email:akaiser@shec.hshs.org

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-06 13:28

´Ja Nordsted, Sacred Heart Hospital er der noget der hedder..og så vidt jeg ved, er det sådan et "asylhospital" for syge børn.

Men der er ikke noget der hedder Sacred heart MEMORIAL Hospital

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 13:28

Og så lige noget som du karsvognen ikke spurgte om

http://www.everydiet.org/sacred_heart_diet.htm

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 22-08-06 13:29

Syntes måske også at det lyder vildt at man kan tabe sig 5-7 pund på 3 dage.. man kan ikke komme uden om det, slankekure skal kombineres med motion... man kan ikke tabe sig alene af maden...
Det har jeg lært i min uddannelse...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-08-06 14:09

Hvilken uddannelse er dog det chrispigen?

Man kan sagtens tabe sig uden nogen former for motion overhovedet - om det er hensigtsmæssigt, det er så en anden sag.

Det er til gengæld meget svært at tabe sig ved motion alene - uden nogen ændringer i kosten.

Motion er rigtig godt i forbindelse med vægttab, da det er med til at øge forbrændingen (da cellerne har brug for mere brændstof og i øvrigt bliver bedre til at forbrænde det, de får) og selvfølgelig fordi overskydende energi fra maden forbrændes under motionen.
Desuden bevirker motion at kroppen bliver mere velproportioneret, og at der på grund af frigørelse af blandet endorfiner og enkefaliner opleves en vellyst ved det at være godt "gennemtrænet" - derved opnås motivation til mere motion og livslyst generelt.

Hvad angår fedtforbrændingssuppen... Been there, done that... Når man har spist det skidt et par dage, har man lyst til at vende vrangen udad på mavesækken... Og det er i mine øjne en elendig måde at tabe sig på. Man stimulerer ikke til øget forbrænding, tværtimod. På længere sigt, vil dette give vægtøgning frem for vægttab...
Men hvis man godt kan lide suppen - ja så er det da bare om at guffe i sig.... For smagens og hyggens skyld...

Vaxen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-08-06 14:40

Et lidt dumt spørgsmål:
hvordn skulle den suppe kunne æde, fjerne eller forbrænde det fedt man har i kroppen?

Mig bekendt findes der ingen midler anden end at spise mindre end det man forbrænder til dagligt.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 22-08-06 14:42

Jeg er uddannet ernærings assistent.. Er ved at tage en bachelorgrad i sundhed og ernæring...
En ændring i sin kost og motion er helt sikkert den rigtige kur... man kan da godt tage den kur, men som sagt, så tager man det hele på igen, på længere sigt.. medmindre man bruget kuren resten af sit liv.. hvilket jeg næppe tror man gider... Det er det samme princip som piger der slet ikke spiser noget, for at tabe sig hurtigt.. når de så n´bukker under og spiser igen, tager de det dobbelte på... God og sund kost kombineret med motion, det er vejen frem...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-08-06 14:49

chrispigen som uddannet ernæringsassistent kan jeg ikke forstå, at du siger, at man ikke kan tabe sig uden motion... (jeg har selv smidt 23 kilo uden at røre en finger - kun kostændring)

Mener du det bogstaveligt, eller at det er uhensigstmæssigt/sværere at tabe sig uden motion?

I øvrigt er vi helt enige om, at den såkaldte fatburnersuppe og tilhørende kur er med til at skabe overvægt på længeres sigt frem for langvarigt vægttab.

VAxen

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 22-08-06 15:06

Jeg siger ikke at det er umuligt at tabe sig uden motion.. overhovedet ikke.. men som du selv siger, så er det mest hensigts mæssigt..
Kosten har en vigtig faktor i et vægttab, vores krop anvender en masse energi, f.eks til at holde vores krops temperatur, sørge for at vi er aktive, at vores hjerte fungere etc..
Så kosten er vigtig, vitaminer, mineraler, fibrerige madvare er vigtig for ens system...
Kosten kan da også være for "ekstrem", at kroppen ikke får det der er nødvendigt for at alle ens systemer virker.. så at tage på en hardcore nupo kur, holder bestemt ikke i længden..
God sund kost - og hvis man er til motion så skader det ikke.. på en gå tur på over 20 min i rask tempo, forbrænder du lige så meget hvis du løber i 30 min.

Mit råd til dem der vil tabe sig er, først læg kosten om, når man så er tryg ved det, kan man gradvis dyrke motion, hvis man hopper ud i det hele med begge ben, bliver man nemt kørt træt i det..
Det skal være sjovt at dyrke motion og leve sundt, ikke en sur pligt..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-08-06 15:17

chrispigen, vi kunne ikke være mere enige

Der hvor den virkelige udfordring ligger er, at finde ud af, hvad sund kost er....

Vaxen

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 22-08-06 15:37

hmm.. her lige lidt facts..
Energien i den mad vi spiser kommer fra: Kulhydrat, protein, fedt og alkohol.
Disse bør fordele sig således:

*mindst 55 procent kommer fra kulhydrat
*mindst 10 procent kommer fra protein
*mindst 20 procent og højst 30 procent kommer fra fedt.

1 gram fedt indeholder dobbelt så meget energi som 1 gram kulhydrat eller 1 gram protein.
Energi måles i kalorier (kcal)eller kilojoule (kj). Indefor de forskellige næringsstoffer fordeler det sig således:

*1 gram kulhydrat indeholder 4 kcal=17 kj
*1 gram protein indeholder 4 kcal=17kj
*1 gram fedt indeholder 9 kcal=38kj
1 gram alkohol indeholder 7 kcal=30 kj. (gad lige vide hvor meget man tager på en lørdag aften)

Max 30 procent af energien bør komme fra fedt.
Men der skal du huske på at det ikke behøver at være det eneklte fødemiddel, der har en fedtenergiprocent på max 30, men at det gælder for dim samlede dagskost.
Man kan ikke undvære fedt. Kosten skal indholde fedt bl.a for at du kan optage de fedtopløselige vitaminer, er man bange for at tage på, så skal man være opmærksom på, at du ikke bare kan fokusere på, hvor meget fedt du spiser.
Uanset hvad du spiser, vil du tage på, hvis du spiser mere end du forbrænder..

Frugt og grøntsager:
Frugt og grøntsager er to af hjørnestenene i en sund kost. Både frugt og grønt indeholder stoffer, der er gode for helbredet. Det drejer sig bland andet om kostfibre, antioxideredende vitaminer og andre stoffer, hvoraf de vigtigste er plantephenoler/flavonolder, glucosinolater og andre antioxidanter. FRølgende sygdomme kan forebygges ved en stor indtagelse af frugt og grøntsager:
*mange kræftsygdomme
*hjerte-kar sygdomme
*ikke- insulinkrævende sukkersyge
*fedme
*lidelser i nervesystemet

Fisk:
Fisk indeholder stoffer, som det er svært at få en tilstrækkelig mængde af fra andre fødemidler. Det drejer sig om:
*n-3 fedtsyre
*D-vitamin
*selen
*jod
Fisk virker bland andet beskyttende overfor hjerte-kar sygdomme, men også overfor udvikling af struma.
Det anbefales, at du spiser mindst 300 g. fisk om ugen.

Jow jow.. så det at tage på en slanke kur, kræver sin mand/kvinde...

It´s a jungle... men det kan da lade sig gøre...

Hilsen chrispigen..

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 23-08-06 18:16

Jeg har lånt en bog på biblioteket, som hedder "Fatburner" - eller noget i den stil. Der er en fatburnersuppe. Var det noget? :)