/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Thuja hæk går ud..
Fra : LNM
Vist : 5035 gange
200 point
Dato : 21-08-06 17:09

Hjælp...hvad sker der med min Store flotte Tuhjahæk

Nogle af min 15 år gl Tuhjaer er begyndt at visne/Dø
Hvad er grunden. Min Nabo har nogle der er 25 år gl. der inden for de sidste 5 år er visnet er det fra dem jeg evt. har fået sygdommen. Hvad kan jeg Gøre...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-06 17:21

Hvis hækken står ud til en vej der saltes om vinteren, kan det være derfor....det kan de ikke tåle.

Og de tåler heller ikke for sur jord eller for meget kvælstof

Og så har du vel ikke hund der går og letter ben op af planterne, for så går de ret hurtigt ud...Thujaer tåler ikke hundepis.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-06 17:25

Din hæk kan også være angrebet af Øresnudebiller, deres larver æder rødderne så planterne går ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-06 17:28

I dette link på side 14 er der nævnt flere muligheder, som tørke, overvanding svamp mm

http://www.danskehavecentre.dk/downloads/Gronne_Blad_Stedsegront.pdf#search=%22thuja%20h%C3%A6k%2Bsygdom%22

Kommentar
Fra : eryom

Dato : 22-08-06 09:32

Jeg havde samme problem med min hæk.

Jeg bor ud til en offentlig vej. Jeg fandt ud af at min hæk gik ud nogle steder pga, at kommunen gik på fortorvet og brændte ukrudt. De var kommet for langt ind mod rødderne.

Håber du finder en løsning.

Eva

Kommentar
Fra : LNM

Dato : 22-08-06 10:31

Hækken er ud til en sti hvor jeg hver ugedag ( når jeg klipper græsset) opsamler 10-15 Hundelorte så det er måske her problemet er. Men Jeg har set noget der hedder "Visnesyge" .Først ses døde grenpartier, herefter dør hele planten. Om det sker på samme måde ( visner først på enkelte grene) når hunde letter ben op af hækken er jeg ikke klar over.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 10:36

LNM... Lige præcis den måde du beskriver der, er omtalt i mit link på side 14

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-06 12:18

Hvordan går det med din thjuahæk, har den klaret sig??