/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
FT Springer som familiehund?
Fra : cristian2
Vist : 18521 gange
20 point
Dato : 21-08-06 13:30

Hej,

Vi er en familie der i det sidste års tid har forberedt os en del på at opfylde vores alle sammens store ønske om at få en hund. Vi synes, at en FT Springer Spaniel ser meget sød ud. (Der er ikke tale om Engelsk Springer Spaniel, ej heller Field Springer – har jeg ladet mig belære).

1. Er der nogen som konkret erfaring med racen FT Springer Spaniel?
2. Er netop denne race velegnet som familiehund?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-08-06 14:32

Prøv at gå ind her: www.hundeleksikon.dk og slå op under Field Spaniel. Her kan du se racens egenskaber. (Som i øvrigt for mig ser ud som om, den er en glimrende familiehund, men med et stort aktiveringsbehov)

God fornøjelse

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-08-06 14:34

Hov - du skriver at en FT springer spaniel ikke er en field spaniel... Det er jeg nu ret sikker på, at det er... Men googler lige lidt rundt og får det afklaret

Vaxen

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 20 point
Dato : 21-08-06 14:42

http://ftspaniels.dcmedia.biz/lidt_om_ft_spaniels/

http://www.netnatur.dk/Engelsk_springer.514.0.html

Så vidt, jeg kan se har du ladet dig belære forkert

Det er en variation af Engelsk springer spaniel, der bare er specialiseret i jagt. Field Trial Springer Spaniel. (Kort - field spaniel)
På samme måde findes Cocker spaniel i samme variation.

Well, kig lidt rundt på de links, jeg har sat ind - og ellers tag en tur på Google. Der er vist masser af informationer om racen.

Overvej grundigt, om I som familie kan leve op til det store aktiveringsniveau. En understimuleret hund er en elendig familiehund, der kan ende med at være aggressiv eller ødelæggende.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-08-06 15:04

Det kan jeg da kun fraråde dig.

Såvidt jeg kan se, er FT springer spaniels ikke en speciel race, men snarere det, man også kender indenfor retrieverne, når man taler om "formel1" labrador retrievere eller om retrivere af "jagtlinier".
Det betyder simpelthen, at man lægger meget større vægt på hundens jagtegenskaber og mindre vægt på hundens udseende.

Hvis du har brug for en jagthund, -som SAMTIDIG!!! skal være en familiehund, så kan det måske være et godt valg.
Men i almindelighed er det ikke en fordel, at en hvalp er af forældre, der er specielt fremavlet til et bestemt arbejde, -hvis man kun skal bruge den til familiehund.

Den anden side af begrebet "jagthundelinier" er altså også, at man står med nogle atypiske hunde, som aldrig nogensinde ville kunne hævde sig på en Dansk Kennelklub- udstilling, simpelthen fordi de slet ikke ligner den race, de skal forestille at være. Tit er det hyperaktive hunde, der skal have mere motion end man normalt er klar til at give sin familiehund.

Og så har jeg været inde og kikke på hvalpelisten for "FT spaniels" og så viser det sig, at der lige nu er hvalpe af racerne Cockerspaniel og af Engelsk Springer spaniel.

Og hvis man så kikker på, hvad forældrene har opnået af resultater til prøver, så viser det sig overraskende nok, at flere af dem slet ikke har opnået noget som helst.
Så det vil sige, at der i avlen HELLER IKKE er lagt vægt på deres jagt-evner.

Hvis du synes, at de pågældende racer ser "søde ud" så kontakt en Dansk Kennelklub-kennel for springer-spaniels. Og få en rigtig god snak med dem, om det skulle være en hund for dig og din familie. Så ved du i det mindste, hvad du køber..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-08-06 21:13

Man køber ikke en hund efter udseendet. Tag ud og tal med opdrættere, mød deres hunde og vurder om hundens adfærd tiltaler jer. Vær ligeglad med snak vælg efter det I ser.

Tag evt. på en udstilling og se de forskellige variationer af spaniels, hvis det er den race som umiddelbart tiltaler jer, men mød også nogle af de andre racer. Det kunne jo være her I mødte jeres drømmehund.

I øvrigt er spaniel kendt for at have et dårligt temperament for en stor gruppe af hundene. Jeg ved fra de opdrættere jeg kender af racen, at der en del klager på temperamentet, og en enkelt har endda skiftet race af samme årsag.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-12-06 09:27

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : Anette84

Dato : 19-04-08 23:19

Hejsa...
I har jo nok taget en beslutning eftersom det er ved at være noget tid siden spørgsmålet er blevet stillet, men må bare rette op på det billede der bliver givet af FT springer spaniels som race.
Som den lykkelige ejer af en FT springer spaniel der bestemt er en meget kærlig og dejlig familie hund kan jeg kun sige at jeg bliver forfærdet over at se/læse at der er så mange der fraråder den som familie hund. Min bliver brugt til jagt og er da bestemt også en meget aktiv hund som elsker at komme på jagt, men hvis man er glad for at gå ture med sin hund kan man bestemt godt aktivere den på den måde. Samtidig vil jeg dog give folk ret i at det måske kan være synd for hunden at anskaffe sig den kun til hyggehund da den jo er fremavlet til at gå på jagt og man derfor ikke får udnyttet dens potentiale.. Men, det er altså en meget kærlig og dejlig race som er meget nem at opdrage da der er så meget pleaser-gen fremavlet i den..den vil gøre alt for at gøre sin ejer tilfreds og jeg har ALDRIG oplevet en agressiv FT springer spaniel.

Jeg håber I har fundet en hund der passer til jeres familie.

Mvh. Anette

Kommentar
Fra : beck_neer

Dato : 13-05-08 19:35

Jeg bliver altså også nødt til at skrive et indlæg. Jeg har altid haft hund (FT springer spaniel) og vi har aldrig gåt på jagt, blor løbet/gået mange ture med den, og boet ved naturområder.. Det er den kærligste og mest pleasende hund jeg har set, og de er meget lette at opdrætte grundet deres jagtpotentiale. Man skal absolut ikke lade være med at købe en FT springer spaniel selvom man ikke går på jagt, hvis man blot er klar over at den skal have sin motion. Agillity er også en god mulighed for at stimulere hunden. Og de er mindst lige så søde i personlighed som de ser ud!

Mvh Rebekka

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-08 20:54

Ja, sådan er der jo mange jagthunde, der er.
Men det der kan være synd, det er hvis en jagthund kommer i en familie med et par børn. -Hvor hunden er alene i 9-10 timer hver eneste dag og hvor fritiden går med børneaktiviteter og gæster og fritidsinteresser, der intet har med hunden at gøre.

Masser af hunde lever på den måde. Ikke det ideelle hundeliv. Men mange hunde KAN tilpasse sig, -bare de får lov til at være en del af en familie.

En jagthund behøver ikke at gå på jagt. Men den skal føle at den har et arbejde. Om det er agility eller lydighed eller spor eller lignende, det er lige meget. Det vigtigste er at den har tid med sin ejer, hvor de laver noget sammen, der er vigtigt for dem begge.

Kommentar
Fra : Betina78

Dato : 10-10-08 09:13

Hejsa

Jeg bliver sørme også nødt til at forsvare den dejlige FT hund

Da jeg var 19 år købte jeg Sandra, som var en FT Springer Spaniel. Jeg gik til 1. hold jagttræning med hende, men hun blev ikke brugt til jagt. Hun prøvede heller aldrig at abortere døde dyr.

Hun fulgte mig overalt de næste 11 år, hvor hun i mandags desværre var nødt til at forlade mig pga. en livmoderbetændelse som var vandret til en betændelsesbyld i halsen, som dyrlægerne desværre ikke kunne fjerne uden det ville give mén. Hun blev 11 år.

Siden jeg fik hende har hun fulgt mig rundt i ungdomsboliger, da jeg læste på handelsskolen og siden i rækkehus da jeg læste på universitetet og her til sidst i eget hus, hvor vi har fået tre børn.

Det jeg vil sige med dette er, at en FT Springer er meget omstillingsparat, fordi de netop vil gøre alt for at please sin ejer. Så længe hendes behov belv opfyldt - gåture i skoven der ligger ved siden af os, badeture ved vandet og plads til hende i familien, så havde hun et fremragende hundeliv.

Sandra har aldrig været aggresiv. Jeg er faktisk kommet itl den konklusion, at netop fordi hun havde det høje energiniveau, så acceprterede hun nemt vores piger - hun belv aldrig trætte af dem. Hun var ofte "ligeglade" med dem, hvor hun lavede noget andet, hvor jeg ved en rolig hund godt kan være bange for, at den vil blvie træt af børns uro og måske blive ubehagelige over for dem. Det har jeg hørt om i enkelte tilfælde, men ved godt, at der er mange gode rolige familiehunde.

Sandra var meget lærenem, selvom hun var i højt gear lige indtil hun blev syg. Man kunne ikke mærle på hende at hun havde rundet de 11 år. Hun døde mens hun stadig var i højt gear, for bylden voksede og det var kun et spørgsmpl om tid før den ville genere hende mere, så vi valgte at give ehdne en god afslutning, selvom det var hårdt.

Mange hilsner Betina

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-10-08 14:43

Betina... Det gør mig ondt med din dejlige Sandra... Hun må have været alletiders hund.

Men hun fik jo også lige netop det liv, som hun havde brug for. Hun fik masser af opgaver sammen med dig da du og hun var unge.. Og da hun var blevet voksen fik hun lov til at opleve at hun var et vigtigt medlem af en familie, der voksede og voksede. Jeg er ikke i tvivl om, at det har været det perfekte liv for lige netop hende.

--Nu håber jeg, at du og familien tænker over at finde en ny hund til jer. Måske en FT igen, --måske noget helt andet. Det kommer jo også an på, hvor meget tid du har i dag til at lave opgaver og træne med en lille hvalp. --For som du selv siger: En FT springer er meget omstillingsparat, hvis den får dækket sine behov. --Og en FT-hvalp har nok behov for mere end bare at være en del af en familie. ---Det er også en anden udfordring at opdrage en hvalp i en familie med 3 børn, end at opdrage den når man er ung og alene. --Men det opdager du nok.. For hund skal I jo nok have igen.

Og så husk på historien om Regnbuebroen. Jeg er så sikker på, at vi ikke siger farvel for altid til vores dejlige hundevenner. De venter på os ved Regnbuebroen.

http://www.petloss.com/rbdanish.htm

---Fortæl osse historien til dine børn, der nok for første gang har oplevet sorgen over at miste en der stod dem nær. Den slags sorger er uundgåelige i løbet af livet. I barndommen er det så meget vigtigere at kunne håndtere tabet. For det lægger grunden for håndteringen af tab i hele resten af livet.

Kommentar
Fra : Betina78

Dato : 10-10-08 18:56

Hej Birgitta

Tusinde tak, for dine varme ord og historien

Ja, Sandra havde et rigtig liv og hun var heldigvis glad og interesseret i familien og gåture under sin sygdom, så hun nåede ikke at ligge og lide,heldigvis

Lige inden jeg blev gravid sidste gang fik vi Dina (blanding mellem en Engelsk Springer Spaniel og en labrador) Hun er nu knap to år nu. Sandra og Dina var meget glade for hinanden og Dina er faldet rigitg godt ind i familien. Jeg er begyndt at træne lidt mere intensivt med hende nu, for Sandra tog meget tid og energi, fordi jeg netop var bange for at hun skulle blive dårligere.

Jeg har kontaktet kennelen hvor Sandra kommer fra og Sandras farmor er lige blevet mormor til et kuld hvalpe, så 1/4 af hvapene er af samme afstamning som Sandra, som lignede sin far rigtig meget af sind. moderen til kuldet sakl dog ikke have flere kuld, fordi hun ikke er helt ung mere, men de har beholdt en tæve som de højst sandsynlig vil bruge til avl, så om ca. 3 år kan vi sikkert få en hvalp hvor 1/8 af hunden er af samme afstamning som Sandra

Jeg ved godt, at jeg aldirg får Sandr tilbage, men jeg er faldet for racen. Dina er rigitg sød, men jeg savner nu FT'erens sind. På den anden side, så er det jo nok godt nok, at vi lige venter en tre år, så vores piger er henholdsvis 4, 5,5 og 7 år.

Mange tak for din hilsen igen. Det varmede

Mange hilsner Betina

Kommentar
Fra : Betina78

Dato : 10-10-08 19:11

Sådan så Sandra ud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-10-08 17:40

Sandra ser yndig ud... Selv om billedet jo desværre er lidt lille..

Men det lyder spændende, at I måske kan få en hvalp der er i familie med Sandra, selv om det jo selvfølgelig aldrig bliver den samme hund. Men det kan sagtens blive en hund med en masse kvalifikationer, som Sandra måske ikke havde, --som I bare ikke tænkte på da I havde hende. For det er jo sådan, at en hund vokser med de opgaver de får. Og Sandra har haft brug for en masse af sine specielle evner til at omstille sig fra at have sin ejer helt alene, --til at dele hende med en masse andre, --mennesker og hund.
Den næste FT kommer lige ind i en færdig familie med tre børn og hund og fuld turbo. Det kræver nogle helt andre ting af hunden. --Sandra kunne sikkert også have klaret det. Men hunden udvikler sig til den personlighed den er -dels ved arv og dels ved miljø. Og selv med en nær genetisk kopi af Sandra, så ville du ikke kunne give hende de samme opvækstbetingelser. Din nye hund bliver anderledes, men bestemt ikke ringere. Ligesom dit liv er blevet anderledes i løbet af de sidste 11 år.

---Der er jo lidt gener fælles mellem de nye hvalpe og Sandra. Men ikke ret mange. Og hvis en af dem parres med en helt tilfældig hanhund, så vil generne blive endnu mere fortyndet.

Men hvis Sandras fars opdrætter, --altså ejeren af Sandras farmor-- OGSÅ synes at de linier er blevet helt usædvanligt dejlige, så kan opdrætter jo vælge en hanhund til parringen, som er i nær familie med Sandras MOR? --Der ville jo overhovedet ikke være tale om nogen form for indavl. Kun om at forsøge at genskabe en succesfuld parring...
Hvis altså der er hunde til rådighed på Sandras mors side... det er der jo desværre ikke altid..

Jeg er sikker på, at opdrætteren er rørt over at I er indstillet på at vente i flere år for at få en helt speciel hvalp...
Og hvis opdrætter bor i nærheden, så kan I jo besøge den unge hund, der måske skal være mor til jeres hvalp engang..
Nogle gange kan det mildne sorgen lidt at kikke fremad..

Kommentar
Fra : Betina78

Dato : 11-10-08 20:38

Ja, det har du helt ret i. Kennelen spotshot, som de kalder sig i dag, hed engang Pont de Lumiere (tror jeg nok). De virker til at gå meget op i hvilke hunde de avler videre på. FT'eren er i sig selv en så kærlig og blid hund - dog i et højt tempo, men ellers så nem og dejlig at ligge og kramme med på gulvet - eller sofaen, som sandra og jeg gjorde meget i "gamle dage".

Du har ret i, at det dulmer ldit på sorgen, at jeg nu ved, at jeg kan få en hund som har lidt af Sandras gener og sandsynligheden for, at faren til de kommede hvalpe ogås er i familie med Sandra lang ude er der, fordi hundendeblvier brugt til jagt og prøver på begge sider af familien. Jeg har det sådan, at hvis vi en dag sakl ud at se på hvalpe, så vil jeg prøve at kigge på, hvilken hvalp der umiddelbart ser ud til at passe bedst ind i vores familie og ikke tænke på om den ligner Sandra. Kommer der med tiden nogle lighedspunkter er det bare en bonus, for det vil jo være synd at sammenligne hele tiden. Bare det jer er bevidst herom, så tror jeg også nok det skal komme til at gå godt, for ellers kunne jeg mske gå hen at blive skuffet, hvis den nye hund ikke gjorde som Sandra...

Jeg synes det er dejligt, at Sandras gener stadig eksisterer så tæt på, for hun var noget helt specielt, mne det er alle hunde j Dina, som vi har nu er også noget helt specielt, men jeg kunne nu godt tænke mig en FT'er igen alligevel.

Din hund ser nu også dejlig ud - og lidt fræk Hvor gammel er han/hun?

Mange hilsner Betina

Kommentar
Fra : Betina78

Dato : 11-10-08 20:40

GLemte lige at sige, at Dan (hanhund) der er derinde er Sandras farbror og Pretty er Sandras farmor datter, som netop har fået det sidste kuld hvalpe her i maj. Det er en tæve fra dette kuld, som skal bruges til at avle generne videre

Mange hilsner Betina

Kommentar
Fra : leifgottschalk

Dato : 06-04-09 14:42

vi har en ft springer spaniel som familiehund. Det er en meget glad, smuk og kærlig hund. Selvfølgelig med masser af jagtinstinkter og den skal stimuleres en del med at kunne løbe frit rundt i skov og mark. En super hund. Vi regner med at have hvalpe om et par måneder. mvh leif