/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ca125GB er forsvundet
Fra : pander45
Vist : 472 gange
200 point
Dato : 20-08-06 07:33

Har anskaffet en 250GB Samsung HDD, men windows kan kun finde de 127GB. BIOS viser 250,Nu er den slave som den var først og da var der ikke noget galt, først efter at være brugt som master, fordi jeg har været nød til at slette alt på min Maxtor 80GB. Kan flytte det jeg har fra Sam til Max, så det prøver jeg, ved så ikke om jeg skal bruge eraser ell bare formatere den, prøver noget af det og vender så tilbage når/hvis windows stadig ikke kan finde hele disken, men spørgsmålet er hvorfor kan styresystemet ikke finde hele HDD når BIOS kan ? Eller kan man gøre andet end starte forfra fx i BIOS ? Tilføje et script i windows, hvor og hvad ? Kunne ikke finde en discmanager hos samsung.

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 20-08-06 07:43

Ved ikke lige er ikke interesseret i at abonere noget for tiden, er lige flyttet i ny lejlighed og har nok andet at lave, men kikker ind for spændende og interessant er det jo og dejligt med folk som er interesseret også i at hjælpe andre.
Hilsen Pander

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 20-08-06 08:01

det er jumper indstillinger på harddisken. Du kan gøre den mindre/størrer ved at flytte jumper på harddisken

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 20-08-06 08:10

du kan gå ind og følge vejledningen

http://www.samsung.com/

under support, der kommer en guide

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 20-08-06 08:20

Der har jeg været, jumperen skulle sidde rigtigt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-08-06 08:42

Du skal have mindst service pack1 indstalleret, og derefter lave en partition på resten. Du kan hente SP" her: http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 20-08-06 09:30

og har du ikke sp1 installeret, så installer også sp2.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-08-06 09:46

Ja nemlig hvis iike du har nogen af service pakkerne installeret kan XP ikke læse så store diske.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-08-06 13:37

Disk Manager
Some old BIOSs have a capacity barrier and does not recognize the high capacity HDD. In that case, the Disk Manager will solve the capacity barrier.

NOTICE :
We are now preparing a user guide for new DM version.
Below pictures will be replaced when the new guide is completed.

http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/utilities/index.htm
Eller sæt bios lba mode til on eller auto>

* Cause
CHS(Cylinder, Head, Sector) mode can't support over than 8.4GB HDD.

* Solution
You have to use LBA mode for recognizing over 8.4GB HDD.
CHS(Cylinder, Head, Sector) mode can't support over than 8.4GB HDD.
Maximum number of logical cylinders in CHS mode is 16,383.
You can find LBA value from HDD label.
Please set the CMOS setup with an Auto detection.
Check your BIOS can detect the HDD's full capacity in LBA auto detect mode.
If the BIOS can't detect the HDD's full capacity, your system have capacity limitation.
In general, Pentium I have 2 or 4GB, Pentium II have 8GB barrier.
In this case, you have to use DiskManager(DM).

http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/support/faqs/faqs_20050422_0000115201.htm

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 20-08-06 18:01

ØJ,øj, hvor har I været flinke, har først set svarene nu.Hængt gardiner op bla. Men også opdt xp med sp1, men det var en længere historie,ny installer osv. For havde kun lige nået at install xp igen inden flytning,der prøvede jeg også LBA mode,men den fandt ja ok i BIOS men ej i xp. Løsningen var troldens. Under general settings, setting as slave ingen jumper(det var hvad jeg havde gjort),men muligheden efter: "caple select" sagde jumper i nr 2 fra højre, genstartede og bingo ! ny allokering i diskhåndtering med 104GB ell 107411MB. Var ikke klar over det med barrieren,noget men ikke alt det manse kom frem med, rigtig fint manse. Så I havde lidt ret alle sammen, men troldenesdhb var først og det jeg undersøgte og som virkede. Tak for al den opmærksomhed, har sku brugt jer for lidt, på gensyn.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-08-06 22:29

Dejligt at det virker for dig også det med gardinerne

Husk lige at lukke et spørgsmål ved at acceptere et svar.