/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hjerneblødning/slagtilfælde
Fra : heidiPige
Vist : 2513 gange
20 point
Dato : 19-08-06 00:45

Hvis man får en hjerneblødning i venstre side af hovedet, går det så ud over evnen til at tale eller evnen til at forstå.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 19-08-06 01:04

det kommer an på hvor i venstre side og i hvilket lag det rammer. men det er i venstre side hvis talecentert bliver ramt. man får afasi(taleproplemer).jeg har selv haft afasi, men kunne tænke alt det jeg ville sige, ganske som før, men det jeg tænkte på at sige, kunne jeg bare ikke sige. selv på hospitalet er der mange der misforstår, og tror at man så heller ikke forstår noget. men jeg forstod alt. man kan fungere i slowmotion.så derfor opstår misforståelserne fordi ingen har tålmodighed til at vente på svar, hvis man kun kan sige ja og nej, er det svært når der bliver stilet 2 spørgsmål lige efter hinanden. og husk at tale normalt til en afasiramt. for at lære at tale igen skal man høre ordene, og så er det ikke godt hvis folk taler babysprog til en og det er også nedværdigende. så tal normalt og vær tålmodig.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-06 01:10

Nå..jeg var overbevist om at talecenteret sad i højre side!

Ellers er det fuldstændig korrekt, med hensyn til at tale med en afasi-ramt..tålmodighed er kodeordet..og eller opfør dig for guds skyld normalt.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 19-08-06 01:16

talecentret sidder i venstre side, men nå man bliver ramt i venstre hjernehalvdel kommer lammelserne i kroppens højre side

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 19-08-06 01:28

hasselback har helt ret med hensyn til hvordan lammelserne rammer. men jeg forstår så ikke,at personalet på hospitalet virkelig kan have været så uvidende,at de ikke har haft forståelse og viden nok til at vide, at der findes to former for afasi. Den ekspressive og den impressive.Det virker noget mystisk.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 19-08-06 01:33

Her er et link,der beskriver afasi former http://www.talepaedagog.com/afasiens_fremtraeden.htm

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 19-08-06 01:41

Og det var slet ikke godt nok det forrige link. Her er en mere fyldestgørende beskrivelse af de besværligheder,som de forskellige afasiformer kan give. http://www.neuropaedagog.dk/default.asp?PageID=329

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 19-08-06 01:42

problemerne består i, at der undervises meget lidt i hjerneskader på sygeplejeskolerne, samtidig med de ikke giver sig tid. når de stiller et spørgsmål der skal svares ja til og svaret ikke kommer med det samme, så stiller de et nyt spørgsmål der måske skal svares nej til, så den afasiramte får svaret på det første spørgsmål når det andet er stillet, opdager miseren og retter ja til nej og spørgeren tror man ikke forstår og ikke har rede på ja og nej. så vent på svaret før næste spørgsmål stilles. det kan tage tid, og det er problemet, der mangler viden tid og tålmodighed

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-06 01:47

ja, jeg er lidt træt..forvirringeneg opstår jo fordi hjerne og krop er forskellig.
Men tiden og tålmodigen er stadig de vigtigste elementer

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 19-08-06 01:57

jeg kan for tælle, når man selv har haft afasi og været sammen med mange afasiramte, ved man at de beskrivelser der findes om afasi er dårlige, jeg tror ikke de er blevet revideret i en menneskealder. jeg blev såmend også vurderet som impresiv afasi og blev talt som om jeg var idiot. og det mærkelige er at hvis det er så almindeligt at afasiramte ikke forstår, hvorfor forstod alle de afasiramte jeg mødte både på hospitalet og senere i træning. og jeg mødte mange. men ingen der ikke forstod

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-06 02:52

Nej, så enkelt er det slet ikke.

For personer der får en hjerneblødning (apopleksi) i højre side, kan også i varierende grad miste evnen til at tale.
Bare på en anden måde, det hedder Dysartri, og fungerer på den måde, at det medfører en motorisk taleforstyrrelse ofte p.g.a. lammelse, som så medførerer manglende koordineringsevne af de muskler der bruges til at tale og udtale ord.

Afasi, manglende evne til at "finde" ordene kommer hvis ganske bestemte områder i venstre hjernehalvdel beskadiges...det er derfor ikke givet, at en hjerneblødning eller blodprop i venstre side vil medføre afasi.

Lytter man til tale, er det venstre hjernehalvdel, der forstår ordenes betydning og sætningens grammatik. Venstre halvdel sætter ordene sammen til sætninger og opfatter. Højre del lytter efter tonefald, sætter historien ind i den givne sammenhæng og skaber en helhedsopfattelse. Det er rigtigt at sige, at sproget bor i venstre hjernehalvdel. Men bliver den beskadiget, kan man alligevel som regel godt forstå, hvad der bliver sagt, men ikke svare. Og mange af sprogets nuancer går tabt, hvis højre hjernehalvdel beskadiges.

I mange tilfælde (de fleste) kommer evnen til at tale, igen efter en periode.

De der "for evigt" mister talens brug, er ofte dem hvor begge hjernehalvdele er berørt af en eller anden skade.

mvh dova

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 19-08-06 11:05

det som dova har lavet en lettere omskrivning af, kan du læse her.
http://www.experimentarium.dk/dk/udstillinger/dig_og_mig/opstilling.623.37.html

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 19-08-06 18:30

Det kan godt være at sygeplejerskerne ikke er undervist særligt meget i afasi på skolen, men nu er det jo altså lægerne, som styrer løbet på de forskellige afdelinger mht. diagnoser og behandlinger. Lægerne og typisk også plejepersonalet på ordentlige apopleksiafsnit er udemærket godt klar over følgerne alt efter hvor apopleksen rammer. Det bliver nøje analyseret efter de forskellige typer skanninger. Det der ofte er problematikken, er den syges og dennes pårørendes opfattelse af de informationer, som bliver forelagt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-06 19:17

Ja, jeg synes så at det lyder underligt, det med, at sygeplejerskerne ikke undervises særlig meget i det emne.

For det er ikke bare på sygeplejeuddannelsen det emne indgår....det gør dët også på uddannelserne for social og sundhedspersonale, hjemmehjælpere o.s.v.

Men ofte er det sådan, at det er den afasiramtes egne frustrationer over at føle sig misforstået, der gør, at de opfatter personalet som inkompetent.

mvh dova