/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Tilslutning af DVD t fjernsyn
Fra : Vestbach
Vist : 672 gange
20 point
Dato : 14-08-06 15:52

Jeg har købt en DVD optager med harddisk. Af vejledningen fremgår ikke tilslutning, når der også er en satellitmodtager. Jeg har tilkoblet satellitboksen på fjersynets AV1 og tilkoblet af DVD`en på fjernsynets AV2, MEN når DVD`en er tændt kører den både AV1 og AV2, hvilket betyder, at jeg dels ikke kan se satellitprogrammer med DVD`en tændt og dels ikke kan optage fra satellitprogrammerne. Hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-06 17:17

Prøver så godt som muligt at forklare:

Almindelig antenne fra væg i DVD og derfra til fjernsyn.
Satboxen på AV1
DVDen på AV2 (muligvis også et scartkabel mellem DVD og satbox)

Nu kan du på DVDoptageren optage fra de normale kanaler du har på antenne OG ved at optage fra AV1 (som er din satbox) optage fra satelitten.
Optageren må kunne skifte optagekanal mellem de tal man har indkodet (f.eks. 1=DR1 2=DR2 osv.) og derudover bør den også have så den kan optage fra AV1 og AV2 osv.
Det er den måde vi har lavet det på - ganske vist med 2 DVDoptagere 1 satbox og 1 Surroundanlæg.
Vores fjernsyn har 4 AV indgange.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-06 17:23

Dit skyggebillede skyldes sikkert at satbox og DVD selv skifter kanal på fjernsynet således at hvis fjernsynet er tændt og satbox er tændt står fjernsyn på AV1.

Hvis du så tænder DVDen slår fjernsynet over på AV2 automatisk men kan via kablet stadig se AV1.

Lidt kryptisk forklaret men håber du forstår meningen.

Du kan prøve at koble dem omvendt på fjernsynet så DVDen er AV1 og satbox AV2

Kommentar
Fra : Vestbach

Dato : 15-08-06 09:35

Tak for svaret. DVD optageren kan imidlertid ikke finde satellitkanalerne ved kannalopsøgningen, så det er ikke muligt at optage fra satellitkanalerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-08-06 09:51

Nej det er logisk.

Satkanalerne kan du ikke finde ved søgning da alle satkanaler har samme kanal ( AV1)

Det er DVDoptageren du skal sætte til at optage fra AV1 (evt er det 0-knappen på fjernbetjeningen på DVD der får den til at skifte til AV1)

Vores fjernbetjening for den til at skifte til AV1 ved 1 tryk på 0 - AV2 ved 2 tryk osv.

Kommentar
Fra : Vestbach

Dato : 16-08-06 11:09

Det er logisk, at jeg ikke kan søge alle sat kanalerne, men jeg burde kunne søge den kanal (AV indgang) som sat kanalerne kommer ind på.
DVD optageren kan tilsyneladende kun optage på kanaler, som den på forhånd har opsøgt og lagret.
Jeg kan ikke ved tryk på DVD fjernkontrollens 0 knap få sat kanalens AV indgang frem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-06 11:23

Prøv med et scartkabel mellem satbox og DVDoptager.....

Hvad er det for en DVDoptager ?

Det lyder meget mystisk at du ikke kan skifte til AV1 -2 osv. på optageren.

Den skal kunne optage det du ser på skærmen.

Har du flere scartindgange på dit fjernsyn eller er scartene blot samlet i en dåse ?

Kommentar
Fra : Vestbach

Dato : 16-08-06 14:11

Jeg har scart kabel mellem dvd optager og sat boks.
Amitech med 250 GB harddisk.
Jeg har 2 scart indgange i fjernsynet.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 16-08-06 14:51

Det kan ikke være rigtigt at du ikke kan finde AV-kanalen på optageren.

Kig lige en extra gang i brugsanvisningen - DEN SKAL VÆRE DER.

Har fjernsynet en AV1 og AV2 ?

Ellers må du ind på http://www.amitech.dk/ og bruge deres support.

Godkendelse af svar
Fra : Vestbach

Dato : 17-08-06 15:59

Tak for svarene refi. Det viste sig desværre, at maskinen er defekt. Jeg kan få den byttet hos forhandleren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-06 16:07

Selv tak - så kan vi jo søge AV1 i al evighed