/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
vildtfodder
Fra : mazda929
Vist : 1720 gange
30 point
Dato : 13-08-06 13:42

Hej.
Da jeg giver vildtfodder til fuglene i vores have, har jeg fået at vide, at man kan give dem kogte ris. Er der nogle der ved, om det er rigtig? Jeg ved godt, at man ikke må give dem rå ris.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-06 13:52

kogt foder er ikke naturligt for en fugl og kan faktisk skade dem -hvorfor ikke bruge det billige fuglefoder og diverse frugter - det er både billigt og godt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-06 13:54

ps kom i tanke om noget der gav stof til eftertanke - og fandt et link

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=529/sprog=1/grp=5/menu=3/

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 30 point
Dato : 13-08-06 14:59

I Politikkens bog om fugle - en rigtig rigtig god bog, som jeg absolut vil anbefale - der skrives der, at kogte ris, kogt pasta, kogte kartofler og andet stivelsesrigt kogt føde er glimrende at give vildtfuglene specielt om vinteren....

Jeg selv fodre med en rigtig god kvalitetsfoder fra den lokale foderstofshandler - ikke supermarkedets, som fuglene alligevel sorterer alt hveden fra. Jeg fodrer med dette året rundt - om vinteren suppleret med lidt jordnødder - nødder i det hele taget, fedt, rosiner og svesker... Nogengange smider jeg et æble ud og nogle gange andre småting...

Hvad der er så skønt med vildtfugle er, at de spiser kun det, de gider... Resten lader de ligge tilbage. Så kan man regne ud, hvordan man skal fodre næste gang

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : mazda929

Dato : 13-08-06 17:01

Tak for svaret vaxen.

Jeg havde en mistanke til, at man ikke skulle give dem kogt mad, da det ikke, som du nævner, er naturligt for dem. Jeg køber fugleblanding lux (25 kg sæk), hvor der også er solsikke i fra Køge korn. De får tillige fedtkugler og nødder. Men jeg vidste ikke, at de måtte få rosiner og svedsker, men det vil de herefter få.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-08-06 17:05

Hovsa - der fik du måske accepteret galt

Det var mirit, der skrev at det er skidt at give dem kogt ris - jeg sagde faktisk det modsatte...

Med hensyn til mad, de kan tåle - fugle er meget dygtige til selv at sortere i, hvad der er godt og skidt for dem. Dog er hvedebrød et problem, da fuglene spiser det, hvis der ikke er noget bedre. Der er den risiko, at de får forstoppelse af det, fordi det udvider sig i deres mave. Det er til gengæld fint at give dem dej... Det kan de bedre klare...

Vaxen