/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Drivhus op ad amtsvej
Fra : michaelmoeslund
Vist : 1360 gange
200 point
Dato : 10-08-06 22:00

Vi har grund op til en amtsvej, hegnet op til vejen trænger til at blive skiftet ud, så har jeg fået den tanke, at det kunne være rigtig godt med et drivhus istedet for hegnet!!!

Må man bygge et stort drivhus op til en sådan vej?

Når jeg siger stort, mener jeg henad 16.5x3 mtr, hvor de 16.5 følger vejen....

Der er noget med en byggezone 20 mtr fra center af vejen, men et drivhus er vel ikke en bygning?? eller hva?!?!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-06 22:05

Drivhuse over 9,9 meter, skal der søges om tilladelse om at opfører, da det hører under småhusreglementer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 22:06

Jeg er bange for at det regnes for en bygning da den er overdækket.
Men det er heller ikke en bygning som kan belånes, så nogen erstatning kan der nok ikke blive tale om ved evt vejudvidelse.
Men jeg ville nok spørge på grund af størrelsen over de 10 kv. mtr.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-08-06 22:10

Jeg syntes jeg kan mindes om noget med at de der 10m2 er lavet om til 50m2?? hvor man så selvfølgelig skal fortælle teknisk forvirring at man har lavet sådan et....?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 10-08-06 22:21

fra 10-50 m2 skal der indsendes en ansøgning, fra 50m2 og opefter skal du have en byggetilladelse.

fra 10-50 m2 kan man gå igang med byggeriet efter 14 dage hvis man ikke har hørt noget.
fra 50m2 og opefter skal man vente på at få tilsendt den godkendte byggetilladelse før man går igang

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-08-06 22:22

Hvis jeg overholder de 1,8 mtr i skel, tror i så der er en chance for at få lov til gøre det??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-06 22:28

Jo, et drivhus klassificeres skam som en bygning.

Så at overskride klausulerne om 20 meter fra vejmidten, dur slet ikke.

Og m.h.t. tilladelse:

Citat
Hvor stor må et drivhus/udestue være, for man skal søge byggetilladelse

Svar:
Du bør kontakte Teknisk Forvaltning i din egen kommune for at være på den sikre side, inden du går i gang. Reglerne finder du i Bygningsreglement for småhuse (BR-S 98) og i grove træk er reglerne således:

Byggerier, der kan opføres uden anmeldelse eller ansøgning om byggetilladelse, omfatter bl.a. småhuse på under 10 m2. Der må maksimalt bygges 2 småbygninger på grunden dog med begrænsninger med hensyn til højde og afstand. Læs afsnit 12.2 i BR-S 98.

Byggerier, der skal anmeldes til Byggesagskontoret: Opførelse af garage, carport, udhus, drivhus, overdækket terrasse og lignende bygninger på højst 50 m2. Tilbygning til garage, carport, udhus, drivhus, overdækket terrasse og lignende bygninger, når arealet efter tilbygningen højst er 50 m2. Efter anmeldelse af byggeriet har byggesagskontoret 14 dage til at ekspedere sagen. Hvis du ikke har fået svar for 14 dage, kan du uden videre gå i gang med byggeriet. Hvis byggeriet forudsætter dispensation, skal der søges herom, og arbejdet må uanset 2 ugers fristen ikke påbegyndes, før dispensationen er givet.

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/86.html

Og m.h.t. hvad vejmyndighederne kalder byggeri langs en vej,er det sådan, at i nogen amter betegnes alt sokkelfast, også et sokkelfast stakit/hegn som byggeri.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-06 22:30

Det vil jeg da tro, men for at være på den helt sikre side, ville jeg spørge på teknisk forvirring

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-08-06 22:34

hmhm det er lækkert med alle de fine indlæg i skriver.... syntes bare tyngdekraften trækker modbydeligt meget i mine øjenlåg......vender frygtel... ja i kender vel en træt mand på skriften ??!!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-08-06 22:34

et lyder som om det er værd at forsøge. Det er en god idé at gå op og spørge pænt, og er der problemer, kan de sikkert hjælpe dig med løsning af problemet. De kan tit være imødekomne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-06 22:39
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-08-06 23:04

Lige en sidebemærkning.....
Hvor tæt er hegnet idag på kørebanen?

Jeg ville da være bekymret for ruderne i et drivhus hvis det ligger rigtig tæt op ad vejen....opspring af sten, snerydning osv.....

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 11-08-06 02:03

Du skal også sikre dig at der ikke er lyst deklarationer på din grund ang skelafstand, også til nabogrunde. Polycarbonat (hedder det vist), er sikkert at foretrække fremfor glas.

Sov godt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-06 02:53

Citat
Drivhuse over 9,9 meter, skal der søges om tilladelse om at opfører, da det hører under småhusreglementer

Citat
fra 10-50 m2 skal der indsendes en ansøgning

Det er faktisk ikke rigtigt, at der skal sendes en ansøgning ved byggeri under 50 m2 areal.

Man skal indsende en anmeldelse om, at man agter at opføre et byggeri på max. 50 m2......og så har kommunen 14 dage til at gøre indsigelse.

Bygninger over 50 m2 kræver en ansøgning og afventning af tilladelse.

Men byggezonen på de 20 meter der nævnes, vil med det samme udløse forbud fra kommunens eller amtets side.

Vi har et hus der lejes ud. Det ligger ud til en amtsvej.

Og en lejer udtrykte på et tidspunkt ønske om, at etablere et plankeværk længere ud mod vejen. Dette blev fra amtets side afslået. Begrundelsen var, at der ikke måtte etableres noget som helst, der blev "sokkelfast" uden for byggelinien, altså i dette tilfælde bare nedstøbte stolper.

mvh dova

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 11-08-06 08:50

Godmorgen

Det lyder som om jeg skal en tur på mokunen...

>innocent jeg havde tænkt mig at facaden ud til vejen skulle laves i kanalplade i polycarbonat
også lidt for at ha lidt privatliv...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-06 09:54

Dova, om du kalder det en ansøgning eller en anmeldelse, kommer for så vidt ud på et, man kan stadig gå igang med arbejdet efter de 14 dage, hvis man ikke har hørt noget fra kommunen

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 29-09-06 17:13

Tak for svaret Nordsted1. det var os' det svar jeg fik på teknisk forvirring...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-10-06 19:50

Selv tak