/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Underlig trykken i brystkassen
Fra : xick
Vist : 11228 gange
100 point
Dato : 10-08-06 14:26

Jeg har gennem de seneste år oplevet en underlig trykken i brystkassen, som jeg ikke kan forstå hvorfor jeg får! - Det føles som om min brystkasse bliver for lille til "at jeg kan være i den" og så føles det som om den er ved at sprænges! ... Det frembringer af og til så store smerter at jeg næsten kan begnde at græde, og mest af alt bare have lyst til at smadre mig selv hårdt i brystet!

Jeg kan ikke danne noget mønster i hvornår det kommer, eller i hvilken forbindelse det opstår! Jeg har været ved min egen læge med det for et år siden, og han undersøgte mig for hjerteproblemer, men alt ser helt perfekt ud ved alle undersøgelser af mit hjerte! Og siden det, er der ikke blevet gjort noget ved det!

Vil gerne høre om nogle af jer har prøvet dette, eller har hørt om problemet og eventuelle behandlingsmuligheder?!

(Det skal måske lige nævnes at min brystkasse har et lille "hul" ind lige over sværdbenet, som sådan trækker brystkassen lidt ind ... )

Håber nogle af jer kender noget til det, for min læge mener ikke han kan gøre andet end at undersøge mit hjerte!

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 10-08-06 14:34

det kan være åreforkalkning af kranspulsåren som giver angina pectoris. det skal undersøges på hjerteafd. ved at undersøge årerne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-06 14:36

Du kan enten falde til ro med det din læge siger eller finde en anden læge.

Ingen bruger på kandu kan stille en diagnose.

Citat
Håber nogle af jer kender noget til det, for min læge mener ikke han kan gøre andet end at undersøge mit hjerte!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-06 14:46

Hej, xick.
Det lille "hul" har ikke noget med noget at gøre... det er nok det, der hedder "tragtbryst", og det betyder ingenting for helbredet.

Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men jeg antager for et øjeblik at du er en mand og omkring de 40 eller mere, og sikkert ikke er vant til at fejle noget.

Din læge siger, at dit hjerte er ok.
Det tyder så på, at dine problemer er stress-relaterede. Men stress kan jo i længden godt give hjertesygdomme, så jeg synes, at du skal gå til din læge igen og sige, at det ikke er blevet bedre og at du vil undersøges igen. Hvis han ikke vil acceptere det, så skift læge!

Samtidig skal du se på, om der er ting i dit liv, der trænger til omlægning: Har du det rette arbejde, -i den rette mængde? Lever du sundt -med sund mad, fornuftige spiritusvaner og uden røg? Får du motion og søvn nok?

Hvis du er væsentligt uder 40 år, så er det usandsynligt, at dit hjerte skulle fejle noget. Men derfor er det alligevel vigtigt at kikke på om der er noget i dit liv, der burde være anderledes. For man bliver jo heller ikke ved med at være under 40 år.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-08-06 16:02

Det er et spørgsmål til lægen - især når det har stået på sålænge - der kan være utallige grunde til at du føler det sådan og jeg synes du skal bede om en evt henvisning til yderligere undersøgelser - om ikke andet så for at du kan få ro. (det kan faktisk være stressrelateret hvorved musklen omkring hjertet kramper - men det ved kun lægen)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 10-08-06 16:35

Der er flere muligheder m.h.t. hvad der udløser de gener, og i sidste ende kan kun en læge finde ud af det, men du får et par forslag:

I første omgang kan du prøve noget håndkøbsmedicin mod for meget mavesyre.

For det du beskriver der, lyder typisk som de gener man kan få af et fænomen der kaldes Reflux, som efter sigende er meget ubehageligt og som består i, at mavesyre presses op i bunden af spiserøret.
Der er ikke noget specifikt mønster for, hvornår det dukker op eller hvor ofte.
Nogen døjer dog mere med det når de lægger sig ned.

Utallige mennesker har i tidens løb fejlagtigt troet det var hjerteproblemer.

Dernæst kan generne stamme fra ryggen.
Men det ses så næsten altid hos personer med svag rygsøjle/afkalkning af knoglerne.
det kaldes facetledssyndromet, og består i, at nogen "små knogletakker" der sidder på ryghvirvlerne kan knække. Det mærker man normalt ikke noget til, men bestemte bevægelser/stillinger kan bevirke at en sådan knoglespids sætter sig i klemme i en periode, det trykker på nogen nerver og giver den "spændte, trykkende fornemmelse" i brystkassen, hvilket også af mange fejlagtigt er blevet tolket som hjerteproblemer.

Endelig kan stress/nervøsitet udløse sådanne symptomer.

Nu er du blevet undersøgt af en læge, så du ved i det mindste, at det ikke er noget "alvorligt", altså hjerteproblemer, men for en sikkerheds skyld kunne du jo konsultere din læge igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-06 16:51

Citat
Jeg har været ved min egen læge med det for et år siden, og han undersøgte mig for hjerteproblemer, men alt ser helt perfekt ud ved alle undersøgelser af mit hjerte! Og siden det, er der ikke blevet gjort noget ved det!

Meget kan jo have ændret sig siden da. Du skal ikke tro at der på kandu findes "heksedoktorer" der kan stille en diagnose samt behandling.

Kontakt dog din læge igen, det er jo 1 år siden du sidst har været der. Havde du forventet at lægen løbende ville kontakte dig, så tror jeg du har taget fejl. Lægen tror vel at du lever i bedste velgående, da han/hun ikke har hørt noget fra dig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 19:18

Skriv det du oplever ned på et stykke papir.
Tag det med til lægen og fortæl hvad du oplever og i hvilke forbindelser det kommer.
Det er måske ikke noget særligt.................men kan blive det hvis du ignorerer symtomerne.
Smut lige hen til lægen.

Kommentar
Fra : gladforlivet

Dato : 25-09-06 21:46

Kære Xick,

InJiva behandlerne har afhjulpet dine symptomer hos dusinvis af mennesker i årenes løb.

De er at finde på hjemmesiden www.injiva.dk - hvor du kan finde en behandler, som helt uforpligtende vil kunne svare på dine spørgsmål om dit helbred.

Behandlerne er også udrustet med rigtig mange "case-studies", også i bogform, som patienter selv har skrevet igennem den senere tid, og i disse vil du helt sikkert møde symptombeskrivelser, der svarer nøje til dine egne.

Held og lykke - og god bedring!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-09-06 21:52

xick

Læs dette spørgsmål http://www.kandu.dk/spg94176.aspx

Der er modstridende opfattelser af injiva.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 25-09-06 22:25

praktiserende læger kan altså ikke se om man har åreforkalkning. med de symptomer burde han henvise til en hjerteafd.

Godkendelse af svar
Fra : xick

Dato : 26-09-06 15:49

Undskyld folkens... havde fuldstændig glemt dette spørgsmål, fordi jeg ikke har haft det så meget på det sidste... Jeg købte noget håndkøbsmedicin mod for megen mavesyre, som dova foreslog!

Men tak for alle de mange svar og idéer!

Kommentar
Fra : superbedst

Dato : 24-10-08 16:16

Hej, jeg har også det samme problem. jeg er kun 16 år, jeg har haft de smerter/tryk i brystkassen i omkring tre år nu. Så jeg lytter også med på råd.

Kommentar
Fra : sguldager

Dato : 21-04-09 02:11

Hej, jeg følger også lige med her da jeg har samme problem, og har haft det siden jeg var omkring de 15, og er 25 nu. og det er noget der påvirker min hverdag når det er der, og så skal der ikke særlig meget til før jeg bliver sur og irreteret, og har været til læge med det utallige gange, og har fået lavet hjerte diagram og fået taget røntgen uden de har kunne finde noget, og som jeg kan se i tidliger svar om at medicin for megen mavesyre skulle hjælpe, har det intet hjulpet i mit tilfælge. Så det kunne være rart at høre hvad andre evt har gjodt, hvor det så har hjulpet. (Og det er også rart at se at der er andre der har det som mig, forstået på den måde at jeg kan se at jeg ikke er den enest der står med det problem).

Søren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-09 16:40

Altså - det er da meget godt at vide om andre har det på samme måde.

En diagnose og behandling foregår hos en alm. læge eller specialist.

Hvis i har det skidt eller føler noget usædvanligt............................
gå hen til din egen læge, eller en anden læge.

Kommentar
Fra : sguldager

Dato : 21-04-09 21:46

har skam også været ved læge med det, men der får jeg bare at vide at de ikke kan finde ud af hvad det er. og som jeg har skrevet tidliger har jeg prøvet en del, men uden resultat. Og lægen ved ikke hvad han skal prøve længer, jeg må selv prøve mig lidt frem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-09 14:25

Hvordan er din kondition? Og din vægt? Og hvordan har du det med røg, alkohol og kaffe? De tre ting kan give symptomer fra hjertet.

Og hvordan har du det i det daglige? Har du job? Familie? Kæreste? Har du problemer af nogen slags? Det har vi jo alle, men for nogen påvirker stress og problemer hjertet mere end andre.