/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Dreamweaver / Spørgsmål
10  basil28 320
Ændre templates på flere sider
Fra : amandaKanDu
Vist : 554 gange
100 point
Dato : 10-08-06 13:27

Hej
Jeg har en hjemmeside der er lavet i Dreamweaver MX2004.
Siderne er i sin tid lavet med en skabelon. Denne skabelon har jeg nu ændret, og kaldt noget andet end den foregående.

Nu er der så rigtig mange sider der skal have den nye skabelon sat på i stedet for den gamle, og det kan jeg ikke rigtig hitte ud af. Der er vist en eller anden nem måde at gøre det på, og spørgsmålet er så hvordan??
Den gamle skabelon 31.08.04 skal erstattes med skabelon 09.08.06 - hvordan gør jeg det?? og helst på alle på en gang??

På forhånd tak!
Amanda

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-08-06 13:42

Du kan læse om Templates i Dreamweaver her http://www.nicolin.dk/multimedia/dream.htm

Jeg tror at fejlen er at du har kaldt din templates noget andet, så prøv at kald den ved sit oprindelige navn - så skulle siderne blive ændret.

//bentjuul

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 10-08-06 13:48

Det smarte ved templates skulle jo være at man kan ændre mange sider ved kun at rette een.
Er det lavet rigtigt fra starten skal du blot ændre i den "originale" templates, Så vil alle sider
der har tilknytning til den blive ændret når du siger save.
Du skal ikke give den et andet navn, så virker det ikke.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 10-08-06 13:57

Jeg gav den netop et andet navn for ikke at ødelægge noget.

Hvis jeg nu åbner den nye template jeg lavede og gemmer som den gamle's navn, vil den så overskrive den gamle, og skal jeg så bare uploade den template, som så vil virke på alle sider???

Det er om at 'holde ørene lige i munden her'

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 10-08-06 14:12

Ja ikke stritte for meget med ørene.
Ved faktisk ikke om det går at overskrive, det har jeg aldrig prøvet ,er lidt bange for det
kan gå galt, at du mister forbindelsen til de øvrige sider.
Du har vel alle siderne liggende i Dreamweare internt på din pc, også din originale templates,
det er her ændringerne skal udføres og gemmes (save /evt. save all) og derefter upload.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 10-08-06 16:53

Jeg åbnede den nye skabelon og gemte under den gamles navn og uploadede den.
Det kunne lade sig gøre, men har opdaget at nogle af mine billeder ikke er med? så jeg skal ind og checke samtlige sider.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-08-06 17:07

Hvis du følger mit link til nicolins hjemmeside og læser hvordan du laver og bruger templates, så vil det altid virke.

//bentjuul

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 10-08-06 18:31

hej Bent,
ja, det er en fin side du gav link til, men den viser intet når problemerne først er opstået, så er det bare at forsøge at reparere så godt som muligt.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 10-08-06 19:31

Jo Amanda, det var lige det jeg var bange for at du skulle miste links til billeder m.m,
nu er det bare at gå hele siden igennem og prøve alle link, så er det klaret.

Og så lige undskyld til bentjuul, jeg så ikke dit første indlæg, må have skrevet imens du lagde på.

Og lige en bemærkning:
Set fra mit synspunkr, uden at have til formål at genere nogen, så syntes jeg kandu har ændret karakter. Tidligere var det udbredt sådan man forsøgte at give et svar som spørgeren kunne bruge her og nu. Når nu f.eks. amanda spørger som ovenstående, så hjælper det jo ikke at få en masse links der skal bruges dagevis på at studere bare fordi det er så nemt at smide sådan et link.
Jeg har talt spørgsmål hvor der var op til 20 link, men ikke et eneste reelt svar der kunne bruges til noget. I efterhånden mange tilfælde ender det med, dem der mener de er nørder begynder at skændes indbyrdes helt uden for spørgsmålsstillerens rækkevide.
Mit ønske er at vi vender tilbage til det "gamle" kandu, hvor dem der kunne give en brugbar løsning kom ind og vi andre holdt os lidt i baggrunden og måske lærte lidt nyt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-08-06 21:01

Nu har jeg ikke været meget på kandu de sidste fem måneder, så jeg kan ikke se den ændring du påpeger mimimig.
Jeg syntes kandu ligner sig selv fra jeg begyndte for godt 4 år siden. Kandu er hjælp til selvhjælp og jeg syntes det er Ok at bruge links - istedet for at genfortælle hvad der glimrende står beskrevet på mange hjemmesider.
Jeg bruger næsten hver dag med Dreamveawer 8, Flash 8 og Photoshop CS og kender derfor en masse links til tutorials som jeg ofte har brugt i spørgsmål - istedet for at skrive det en gang til.

//bentjuul

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 11-08-06 08:21

Det er da i orden med links, men så kræver det også at de links skriver om det generelle problem man har. Det gjorde det ikke i Bents tilfælde - det var bare en side der omhandlede programmet Dreamweaver generelt og hvordan man laver forskellige ting når man er begynder.

Jeg har lavet masser af hjemmesider og masser af templates, men fik så store problemer da jeg havde brug for en ny template på nogle af mine sider.

Til dette problem kunne jeg godt have ønsket en bedre køreplan for hvordan jeg skulle komme ud af problemerne.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-08-06 09:28

Du brugte templates forkert ved at give den et andet navn så det gav det gav en fornemmelse af, at du ikke vidste hvordan templates skulle benyttes, derfor fik du ud over svaret, et links om hvordan templates laves og bruges. Så derfor var det et meget nyttigt link til spørgsmålet.

Og så var der kunenkøreplan og det var at kalde templaten ved sit oprindelige navn.

//bentjuul

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 15-09-06 11:46

Hej Amanda
undskyld jeg blander mig.

Når jeg bruger templates indsætter jeg redigerbare/valgfri-redigerbare områder. På den måde er det nemt at overføre til nye skabeloner.
Det kan du også gøre nu.
Jeg kalder hvert område noget meningsfyld, så jeg nemt kan overskue 'systemet' senere - det, der er er logisk i dag, kan jeg altså ikke huske om et ½ år.

Brug din linkchecker funktion til at genetablere tabte links. Så får du det hele med.
mvh
kathy

Ps.: Jeg synes, det er rart, at folk vil dele deres gode links.

Kommentar
Fra : klanger

Dato : 04-12-06 09:32

Hej!

Ja, så tillader jeg mig, at "bryde" kæden med selve spørgsmålet fra amandakandu....undskyld...men

Jeg er selv den hedlige indehaver af b.la Dreamveawer 8, Flash 8 og Photoshop CS og så kan bentjuul ikke være bekendt "bare" at skrive han har en masse links til disse programmer.

Så sidder man så her og måske mangler et godt link....

Vil du være så rar, at "smide" dine links her? Ellers er du velkommen til at sende dem privat...når og hvis du har tid!

På forhånd tak!