/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Havdyr
Fra : Lionje
Vist : 1101 gange
100 point
Dato : 08-08-06 16:19

Håber, der er én, der kan give mig et tip til at finde ud af, hvad det er for et mærkeligt levende væsen, vi har fundet ved Vesterhavet.
I midten er der en lys, rund tingest på et par centimeter i diameter. Ud fra denne går der 5 arme til hver sin skaldyrlignende plade. Pladerne eller skallerne er ca.7 mm tykke. Hele herligheden er ca. 7 cm. i diameter. Jeg har foto af dyret, men det kan jo ikke sættes ind her.
Kan der være unger til et skaldyr?
Håber at denne interemistiske beskrivelse dækker. Det er svært, I skulle selv prøve.
venlig hilsen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-08-06 16:21
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-08-06 16:39
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-08-06 16:45

På Engelsk hedder den Brittle Star. Jeg mener at den på dansk kaldes Koralstjerne. Du kan se flere billeder af den her:

http://www.google.dk/images?as_q=&svnum=10&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&as_epq=brittle+star&as_oq=&as_eq=&imgsz=&as_filetype=&imgc=&as_sitesearch=

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 08-08-06 18:55

Tak for kommentarerne. Jeg tror, det ender med at blive til 5 særskilte dyr. Strengen, der går fra midten og ud til "skallen" er tynd. De 5 skaller er ca 3 cm i diameter og sidder yders på den tynde streng. Måske er de tynde strenge fødestrenge fra den midterste kugle?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-06 18:55

http://peecee.dk/index.php?p=4

Her kan du uden problemer uploade billedet og så skrive linket til filen herinde, så vi kan se hvad det er for en tingest.

mvh dova

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 08-08-06 20:12

Jeg har nu uploaded billedet på det site, som dova var så venlig at oplyse.
Filen hedder scan0006

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-08-06 20:18

Ja det ser godt nok spændende ud. Kunne det være æg fra en Haj eller Rokke? Det er mit bud, men har aldrig set noget der bare ligner.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-08-06 20:20

Hvis ingen her kommer med det rigtige svar så prøv at sende billedet til Nordsømuseet i Esbjerg. De ved det formentligt. Uanset hvad vil jeg da meget gerne læse svaret her. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 08-08-06 20:23

Tak til Arne, det var en god ide. MEN her på kandu er der mange kloge sjæle, så måske

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-06 21:28

Det er et krebsdyr der hedder Langhals, på latin Lépas Fascicularis.

De hæfter sig normalt fast på tang og drivtømmer og kan danne store kolonier.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-06 22:20

Forresten, så er "dimsen" med de fem arme og 5 skaller altså bare et enkelt dyr der ser sådan ud, og det deler sig ikke for at blive til flere.

mvh dova