/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hjælp til indkøb af trådløst
Fra : Fijala
Vist : 890 gange
200 point
Dato : 07-08-06 15:46

Min søn skal flytte til Århus og vi har fundet en lejlighed hvor der intet internet er. Huset består af 5 lejligheder nemlig - kælder - stuen - 1. sal - 2. sal - loftlejlighed.
De har tidligere haft en lejer på 1 sal med trådløst netværk, hvor de lige til nød kunne modtage på loft lejligheden. Han er jo så flyttet nu.
Loftlejligheden er en ejerlejlighed og han vil godt inverstere i internet og jeg vil så hjælpe ham med at lave et trådløst netværk i hele huset som de så alle kan modtage og dele om udgifterne og´ver fællesudgifterne. Ejerforeningen vil betale for udstyret så det drejer sig nu om at finde det bedste (og billigste) udstyr.
Jeg havde tænkt mig en trådløs router placeret på 2 sal og en repeater i stuelejligheden, så burde alle være dækket ind.
Kom med jeres bud på hvad de skal inskøbes og gerne nogle links.

Også lige til sidst. Der er ingen i huset der har fastnettelefon, stikkene er der godtnok. Spørgsmålet er så hvad for udbyder han skal vælge. Det må ikke være Stofa, da der er en hage ved det. Det kan jeg evt fortælle om i en anden sammenhæng.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-08-06 15:55

Jeg har kig på denne router da den er har den nye N standard. Jeg tænkte samtidigt på at hvis den blev placeret i opgangen kunne den måske række til alle 5 lejlighrder uden at skulle bruge en repeater.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=205212

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-08-06 16:18

Et par detaljer frit fra hoften:

Jeg har ikke personligt ret meget erfaring med trådløst netværk, men teknikerne hos leverandøren til vores PDS baserede bolignet fraråder et par af de ellers velkendte leverandører, og anbefaler Linksys.

For ADSL så prøv evt. TDC Erhverv. Der vil Ejerforeningen kunne være kunde.

Fordele og ulemper ved den løsning
- den af TDC leverede Router er "låst" med de indstilinger som TDC erhverv har fastsat
- der kan godt laves om, men det koster timeløn.
+ den af TDC leverede Router er "låst" med de indstilinger som TDC erhverv har fastsat
+ så det kan forventes at det bare virek! år efter år, fordi TDC tager fuldt ansvar for at der er hul gennem linien helt frem til LAN stikket på routeren.
+ der kan tegnes extra hurtig tilkalde vagt ved problemer
+ det er tilladt at Ejerforeningen er kunde, og ikke blot en af husstanden i ejendommen.

Det ermuligt der findes andre erhvervs abonnementer hvor det er tilladt at flere husstande benytter den samme ADSL linie.

Med det nye Basis Abonnement hos TDC, så kan man godt have internet uden at være telefonkunde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-08-06 16:50

Det er også netop en linksey router jeg har linket til. Den skulle etfer sigende sende et kraftigere signal ud og på dn måde kunne vi måske spare repeateren.

Ved godt at det skal være ejerforeningen der ska være kunde til bredbånd/adsl. Og da førnævnte loftlejlighed netop er medlem af ejerforeningen og at det er dem der vil dele forbindelsen blandt beboerne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-08-06 21:59

Se det var nok et forsøg værd, at opsætte en router med AP og så forsøge at kontakte den via Gatway adressen, med en trådløs bærebar, for hermed at kunne konstantere hvordan signalet går igennem ejendommen.
Jeg har på fornemmelsen at det er en ældre ejendom, så etageadskillelserne måske er af træ. I så fald burde der være signal hele vejen igennem, dersom man lægger antennen vandret, så signalet går igennem hele ejendommen, i modsætning til hvis den står lodret.

Ellers er der jo Linksys repeateren WRE54G, som hjælpende hånd.
Jeg har selv lige anskaffet den, for at få dækket de huller der er i haven, og dem der opstår, når jeg bliver færdig med mit ALU drivhus.

Jeg ved at Ferik her på kandu, har et netværk, som de er flere beboere om at dele i noget rækkehus bebyggelse. Her har han også øget signalstyrken med en WRE54G.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-06 16:55

Severino.

Det er lige netop det jeg har i tankerne og den nye her fra Linksys skulle jo have et forstærket signal så jeg vil jo lige prøve først for at se hvor meget signal eller mangel på samme, der er i bygningen. Det er også rigtig nok at det er en gammel bygning, den er fra 1890 og med trægulve og stuk lofter det er faktisk en helt vild dejlig gammel bygning der ligger lige i centrum.
Vil du ikke mene at den router jeg har fundet er den bedste eller er det helt overkill

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-08-06 19:27

Jo den er sikkert god nok.
Der er iøvrigt mange gode routere på markedet. De fleste kan stilles i signalstyrken, for der er jo ingen grund til at sende ud over alle grænser, når den kun skal bruges i en lille radius.
Signalstyrken kan dog øges, alene ved at bruge en bedre antenne med en egenforstærkning. Det vil sige det er den måde antennen er konstrueret på.
Jeg bruger selv en med 8 dB gain, så jeg kan sidde oppe bag i haven og surfe, selv om signalet skal igennem hele huset. En afstand på 35 meter med godt signal.

Den router du linker til, er lidt fremtidssikret da den dækker b og g, som bruges i dag, men også n som dog ikke er fastlagt som ny standard og derfor ikke bruges af særlig mange.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 16:52

Jeg følger med for jeg er også i gang med at finde en god løsning til wireless.

Med så mange brugere er det sikrest at låse med mag-adresserne så kun de comp kan komme indenfor døren.

Jeg vil foretrække noget med udskiftelig antenne. (her kommer den op på taget og skal række 100 mtr)

Hos mig er det Linksys - zyxel - D-link (624) som kæmper om min gunst.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 16:56

Og så lige det med svageste led i en kæde............wireless adapteren som sidder i computeren, bestemmer den fælles laveste hastighed. Altså et kort/PCMCIA med 11b trækker de andre med ned.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-08-06 17:06

Nu er alle de kort mindst 54 mbps har jeg tjekket og du har jo ret e.c med at det er det svageste led der bestemmer.

Jeg har regnet med at der skal en 4096/256 linie ind fra Cybercity til 468,- . Det er vel en ok pris eller hvad.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 17:29

Hvis de ikke skal hente film alle sammen på een gang er det rigeligt og til en god pris.
Vi har kørt med 512/128 til alm. brug med ca. 10 comp.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-08-06 19:46

Citat
e.c
Jeg vil foretrække noget med udskiftelig antenne. (her kommer den op på taget og skal række 100 mtr)

Nu er der jo det ved antenner af denne slags, de udstråler signalet vinkelret på antennens længderetning, hvilket vil betyde at under antennen, når den sidder på taget, vil signalet være meget svagt, og derfor nemt kvæles af dæmpende materialer, ned igennem huset.
Dette er helt elementær antenne teknik, og er derfor grunden til at jeg forslår en vandret polarisering ved AP.
Muligheden er i en vandret bidirectional antenne, som dæmper udstrålingen ude i omgivelserne om huset.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 19:59

Ja ja Severino.........men
Citat
Jeg vil foretrække noget med udskiftelig antenne. (her kommer den op på taget og skal række 100 mtr)

det var også bar her hos os i smørum.
Jeg ved ikke ret meget om antenner så jeg er lutter øren.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-08-06 20:11

Hvis det er for at dele nettet med nogle naboer, så er tanken god nok!
Så skal signalet bredes ud over nabolaget.

I Fijala's tilfælde, så skal signalet ned igennem huset (lodret), så det giver forskellen.

Det med udskiftelig antenne er en god ide, da der findes antenner med en bedre virkningsgrad, end dem der sidder på routeren ved fødslen.
Jeg bruger selv en ekstra antenne med et Gain på 8 dB. Jeg kan tydeligt måle forskel på den og så på original antennen, når jeg måler oppe bag i haven. Og for at gøre dækningen effektiv i haven, har jeg købt en repeater.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-08-06 22:47

severino

hvir har du fundet sådan en antenne

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-08-06 22:48

hvor

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 22:52

Kom så Sverino - ud med sproget og fortæl hvad du har kørende i hus og have.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 10:07

Sverino >> Severino
Alstå kun hvis du vil fortælle hvad du kører med.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-08-06 17:02

Ja ja ja ja ja, må jeg lige have lov til at komme til tasteturet.

Antennen er fra www.microlan.dk - Her er en masse antenner:
http://www.microlan.dk/shop/products/productlist.aspx?menuid=WLAN&level=1
Her er den derligner den som jeg har købt men kun på 5 dB:
http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=ML-AO5-RSMA&menuid=WLAN&level=1

Mit menageri og spindelvæv af kabler m.m. er følgende:
Bredbåndsmodem (TDC) > Topcom wbr 654 prof router med AP
Repeater Linksys WRE54G-EU, som aktiveres når behovet for bedre udendørs forbindelse ønskes.
I routeren er der tilsluttet en Greycom 16 ports switch :
http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=GC-1416&menuid=SWIDESK&level=2
På et kabel til første sal, er der monteret en 4 port switch (model fra ALDI)
Her ud over er der tilsluttet netværksdrev samt en Linksys 2 ports USB enhed, hvor der er tilsluttet et USB drev.
Der sluttet en printerserver som er med 3 LPT porte (en USB printerserver er ønsket hos finansministren)
Her ud over er der to IP-telefoner, en på kabel og en trådløs, samt et wireless webcam, med tilt,pan og zoom, der kan styres fra hjemmesiden (når det er i aktivitet)
Her ud over består menageriet af 4 stationære og to bærebare, samt 3 farveprintere og en laserprinter.

Det er min lille samling af legetøj!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-06 17:16

For søren da du har meget isenkram. Jeg troede at det kun var mig der har for meget grej (i henhold til fruen ihvertfald )
Jeg har skovlet alt mit gamle netværksgrej ud og indkøbt en Zonet trådløs router (indkøbt hos lokal edbforretning) m 4 porte switch. Det rækker til hele huset og ud på alle mine 4 terrasser så debn side er i orden. Dertil har jeg smidt alle mine printere ud og indkøbt en ny Canon Pixma MP 800R som er en trådløs netværksprinter. Har for tiden 2 stationære og 2 bærbare der kører hvopr af de 2 stationærer kører på nettet via kabel. Er for tiden ved at kigge på iptelefoni som i vel har bemærket
http://www.kandu.dk/Spg91886.aspx. Har selvfølgelig også alt muligt kameraet, webkameraer, usb dongler og hvad ved jeg.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-06 17:21

Har forresten bestilt en Adsl line hos Cybercity 4096x256 til 429,- ned til lejligheden i Århus.
Og er på vej til at bestille den router jeg tidligere var inde på. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=205212 samt den repeater du foreslog severino http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=110753
Så må vi se om det rækker.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 17:25

Jeg har >>fogedforbud<< mod at købe mere indtil videre.
Dog er det nye netværk et must, med wireless router osv.

Det er da irriterende - nu havde jeg lige zoomet mig ind til at det skulle være en af disse:
linksys
D-link
Hawking

Og så kommer i rendende med to andre produkter................... det er altså svært.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-08-06 17:33

Ja e.c man kan jo komme så langt ud, at når man kommer hjem med blomster til fruen, så er hendes kommentar "Hvad har du nu købt til dig selv!"

Ak Ja, det bliver svære og svære at omgås hendes opmærksomhed!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 17:36

Ja det er genialt - vi kan jo bare sætte en repeater op under vejs.
Undskyld at jeg ligeså meget tænker i egne baner.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-06 17:37

Jeg har også kigget lidt på den nye fra US Robotics http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=110753
Den fik rimelige gode anmeldelser i Hardware-test for nylig. Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige komme ind på Hardware test og finde testen med den fik gode anmeldelser

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-06 17:44

Jeg har forresten også lige købt en blomst til fruen. En rose af plastic
Men det var altså den hun ville have. Den passede lige til at stå et eller andet sted til pynt.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 11-08-06 17:46

Så er det bare det med at få repeateren til at fungere. Det sloges jeg lidt med. Jeg kender dens MAC adresse, men kunne ikke se den i routeren.
Så gik jeg ind under Wireless-menuen, og slog så SSID til; d,v,s, at det gjorde den selv, da jeg satte den til udvidet range.
Så den kan åbentbart ikke køre med, uden at ssid'en er synlig, selv om den er opsat til at tilslutte sig mit netværk.
Men NU cykler det bare der udad!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 17:49

Det er min egen skyld.
Jeg købte for to år siden en helt ny selvsamlet comp 3.0 Ghz med alt mulig udstyr.
Den er jeg allerede ved at køre ind nu.
Jeg har også snakket om et nyt camera, men det får jeg ikke før jeg kan bruge alle finesserne på
det gamle Canon S50 ................det er en fed bog der hører til.
Så lige nu kører der min gamle 450'er med to skærme /
to bærbare der snakker sammen AD HOC / og så den nye 3 Ghz
Det hele kører på en blanding af XP og 2000.
Der er flere fugle der har forsøgt at bygge rede i mine ledninger.
Ud over at benytte min switch så kører der også lidt USB HD og en lille 2GB data-traveler til filoverførsel

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-06 18:01

KAN MAN MED RETTE SIGE AT VI ER LIDT NØRDEDE

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-06 18:06

Jeg er lige blevet "tvunget" til lidt oprydning på mit værksted og på loftet pga pladsmangel og på forståelse fra fruen der ikke mente det var noget værd. . Det blev til ikke mindre en 7 stk. komplette gamle pcer lige fra en 486DX100 til en Pentium II 350 Mhz, 4 stk. tastatuer og jeg ved ikke hvor mange mus med hale der røg med. Der til en hel flyttekasse med forskellige idekort, modems o.lign. Forresten var der 2 gamle printere der fungerede. Jeg lukkede øjnene og lod genbrug tage det hele, så var de jo også glade.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-06 08:07

Tak for svaret severino.

Jeg har ikke fået sat netværket op endnu da Cybercity endnu ikke har været der med netlinien
Men de skal jo selvfølgelig også lige vej ad TDC da det jo er deres kobber de bruger. Der er måske forklaringen på den lange ventetid. Jeg har dog haft det opstillet herhjemme og der fungerede det lige på en gang. Jeg døjede end ikke med repeateren, der var hul igennem på en gang.