/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Software til ny pc
Fra : executor
Vist : 360 gange
50 point
Dato : 06-08-06 11:33

Hvordan er det at reglerne er med hensyn til software der er forud installeret på en ny pc. Skal de forud installeret prorammer ik vaere med på en skive???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 11:41

det er de sikkert også - før fik man restore cd´er med det hele og måske et par programmer ved siden af - idag ligger de klar til brænding (recovery/restore) på pc´en.

Står der at du kan bruge diverse programmer skal du have dem på den ene aller anden måde

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 06-08-06 13:01

på min nye notebook er der et drev der hedder Restore og i den ligger filer der hedder:
factory 2,3,4 på ca. 600 mb hver. Nogen der ved hvad det betyder??? og er det noget der skal brændes??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 13:38

amandaKanDu.. prøver du at spare point ved at følge i en andens tråd ??
btw - ring og spørg hvor din maskine hører til :)
Står det ikke noget i en vejledning osv ???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-06 13:44

merit du har givet og højst sandsynligt fået et godt svar.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 06-08-06 14:19

mirit,
næh det prøver jeg ikke på - fortæller bare hvordan det ser ud i min nye pc, og så kunne det jo være at nogen vidste hvad de factory filer står for.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 14:29

ved det ikke og har ingen erfaring selv - men det skader jo ikke at brænde dem ud

det er foriøvrigt irriterende at der ikke bare laves de cd´er / dvd´er der skal bruges i forvejen i og med at der er så mange der ikke ved eller får at vide at gendannelses systemer (restore - recovery etc) netop skal brændes ud for at være på den sikre side - restoren kan jo ikke køres hvis maskinen går helt i sort.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 14:30

ps har været ude for netop at se en maskine der ikke kunne gøres noget ved - ingen data der kunne reddes i vigtigt arbejde - netop fordi der hverken var cd´/dvd med eller oplysning om det - derfor jeg reagere

Kommentar
Fra : DKBaya

Dato : 06-08-06 15:59

Jeg vil gætte på at factory henleder på de instillinger der var på computeren da den kom ud fra fabrikken. Prøv og brænd dem ned. Så skal man normalt bare sætte dem i computeren når den starter op så starter geninstalleringen af sig selv og så følger man bare den.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-06 16:23

Normalt følger der er backup eller restore cd med, men nogle gange skal man brænde factory (fabrik) filerne ned, de er så den cd der normalt følger med.
Bruges til at overskrive eller gendanne det oprindelige fabriksmonterede system.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-06 16:23

Normalt følger der er backup eller restore cd med, men nogle gange skal man brænde factory (fabrik) filerne ned, de er så den cd der normalt følger med.
Bruges til at overskrive eller gendanne det oprindelige fabriksmonterede system.
Kan (må) kun bryges på den pc de erkøbt med, det er noget med copyright og afgiftsstørrelse

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 06-08-06 17:09

Jeg tror ikke at der findes specielle regler for de medfølgende programmer, men de vil typisk blive geninstalleret ved en restore. Hvis du har fjernet nogle af dem, og gerne vil have dem geninstalleret separat, ligger der muligvis installationsfiler til dem på et selvstændigt drev, muligvis sammen med driverne. Dette kan dog være skjult på nogle maskiner. På nogle maskiner kan man vælge en funktion der kun geninstallerer programmerne, uden at røre ved Windows iøvrigt. Tjek i manualen hvordan det fungerer på din maskine

amandaKanDu -> De factory restore kan også bruges inde fra maskinen, med den indbyggede restore, men kopier dem endelig ud på en CD i tilfælde af at noget skulle gå galt. Tjek iøvrigt manualen mht restorefunktionen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 18:59

Acronis afhjælper mange problemer,
hvis ikke, der følegr Backup med.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 06-08-06 19:09

jeg takker mange gange at jeg kunne være med på 'en kigger'
amanda

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-08-06 19:28

Når du bestiller en bærbar pc kan du som regel også bestille en recovery CD/DVD. Men det koster ekstra.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 06-08-06 19:50

amandaKanDu -> Du kunne jo altid dele "udgiften" med executor

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-08-06 15:32

Hvad der ligger på et andet drev Restore eller lign. skal brændes ned på cd. Det er ikke altid cd eller dvd følger med idag da de vil spare et sted. ,-)
Når det ligger på cd/dvd kan de efterfølgende smides i cd/dvd skuffen ved et evt nedbrud og restore derfra.