/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Skift af Harddisk fra 6 GB til 60 GB
Fra : 7sisters
Vist : 451 gange
20 point
Dato : 21-12-02 23:23

Min gamle HD vil jeg udskifte med ny Seagate 60 GB. Vil slette alt det gamle og begynde forfra med at opgradere BIOS og lave en bootable disk. I hvilken rækkefølge skal det foregå?
Er der nogen der en som kan give et par tips om, hvad jeg skal gøre for at komme vellykket igennem ombytningen.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 30 point
Dato : 21-12-02 23:32

Jeg ville starte med at opgradere BIOS inden jeg installerede den nye harddisk.
Kobl op på internettet og hent BIOS opgradering ned fra producentens hjemmeside, installer BIOS opgradering. Genstart maskinen.
Isæt ny harddisk.
Formater denne.
Installer nyt Operativsystem
Tag en backup af den gamle harddisk inden du går igang.
Husk at harddisken skal være jumpet rigtigt, dette kan du se på den gamle harddisk, inden du monterer den og kontroller, at den sidder på den rigtige ende af kabelet til bussen.
SÅ burde du være på vej.

Kommentar
Fra : 7sisters

Dato : 22-12-02 00:07

1. Hvordan formaterer jeg hardisken uden problemer, og ska jeg partionere den.
2. Hvordan installerer jeg operativsystem på en blank Hardisk
3. Hvordan laver jeg nemmest en back-up af den gamle hardisk

Godkendelse af svar
Fra : 7sisters

Dato : 22-12-02 00:07

1. Hvordan formaterer jeg hardisken uden problemer, og ska jeg partionere den.
2. Hvordan installerer jeg operativsystem på en blank Hardisk
3. Hvordan laver jeg nemmest en back-up af den gamle hardisk

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-12-02 00:17

Den skal kun partitioneres, hvis du ønsker flere drev... Det er grunden til at man partionerer den, deler den op i flere drev.
Som regel kan du boote fra cd'en og gøre den den vej. Ellers kræver det en bootdiskette, så du kan få kontakt med cd-rom drevet når du booter.
V.h.a. et backup program.
DU kan finde nogle her :

http://tucows.inet.tele.dk/system/preview/293348.html

Og det er gratis, så det kan vist ikke være bedre ?