/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering af partition
Fra : andreasf
Vist : 439 gange
100 point
Dato : 28-07-06 20:41

Jeg har en harddisk med tre partitioner, hvor der er installeret to windows XP installationer, hvoraf jeg gerne vil have slettet den ene, men er i tvivl om, hvordan jeg gør. I diskhåndtering er mit c-drev markeret som boot, mens mit e-drev er markeret som system. Det er installationen på c-drevet, der skal formateres, men det er ikke muligt i diskhåndtering. Hvordan kan jeg så gøre det? Hvor kan man ændre boot-markeringen så man kan slette den i diskhåndtering?

mvh

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-06 21:11

Det er ikke C drevet du skal slette men det drev der hedder E: (system). Det er altid på C drevet dit styresystem skal ligge. Hvorfor vil du absolut formatere det.

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 28-07-06 21:22

intsallationen på c-drevet kører ikke så stabilt, derfor vil jeg hellere bruge den på e-drevet. Kan man ændre drevbogstaverne, og dermed ændre, hvilken en der er system og boot?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-06 21:29

Men det vil ikke give andet end problemer at have sit styresystem på andet end C drevet. Jeg har det nemlig liggende på E drevet og hvergang den starter op vil den køre chkdsk og ved diskdefragmentering er der problemer, men det kan altså godt lade sig gøre. Jeg har faktisk selv spurgt herinde om hvorfor det kunne ske at mi installation lagde sig på e istedet for c. g´dog uden at få et helt brugbart svar

http://www.kandu.dk/Spg71995.aspx

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-06 21:32

For at få det hele til at køre stabilt vil det så ikke være en ide at starte på en hel frisk på c: og lave en helt ny installation. Hvis ikke der er noget der skal gemmes er det da en time så er du kørende igen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 28-07-06 21:40

Hej.
Uden at være klog på det, skal du slette den partition,
du ikke vil have
derefter skal du med din xp cd køre en reperation af din BOOT sector/MBR

Det kan gøres på følgende måde.
Sæt din XP cd i drevet og start fra samme.
Kør installation og slet den partition du ikke ønsker mere.

Genstart og kør videre på cd´en,
og når du kommer til første BLÅ skærm,
klikker du du på raparer-
Vælger tastatur- flere gange med ENTER-----
og du får valget
LOG på WINDOWS1-------
tast 1 eller 2 hvis der er fler muligheder
indtast din kode for maskinen, den du opgav som administrator+paswoord
sikker ingen,,,,,,,,, ellers prøv at skrive HELP

Indtast, fixmbr
enter j/y for at godkende ny Boot sekvens MBR
Tag cd´en ud og genstart.

Bagefter kan du altid, spørge hvordan du finder den
tabte partition.

Men lad være med at lave noget, HVIS DU ER I TVIVL
da du kan ende helt uden noget som helst

Sådan plejer jeg at klare en mærkelig DISK.
Men hver sin smag

Kan gøres meget hurtigere.
Men ikke ??? et

Kommentar
Fra : jacla

Dato : 29-07-06 01:50

Tip

I XP's Kontrolpanel => Administrtion => Computeradministrtion => Diskhåndtering, Kan du slette/oprette partitioner.

Personlig vil jeg vælge C: til styresystemet, med mindre du vil køre med dual boot. Da de fleste programmer automatisk vil lægge sig på C-drevet

vh

jan

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 29-07-06 10:48

Til Jacla: I diskhåndtering kan man ikke slette boot og system partitioner, hvorfor jeg ikke kan formatere c-partitionen derfra. At beholde installationen på c-drevet er ikke en mulighed, da den kører så dårligt. Til daglig bruger jeg altid den på e-drevet.

Jeg skal altså vide, hvordan jeg kan formattere c-drevet, der er markeret som systemmappe.

mvh

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-06 18:16

Hvis det absolut er det du vil, sætter du i Bios dit cd/dvd drev til FIRST BOOT DEVICE og genstarter med din XP cd i drevet. Så er det bare at følge anvisningerne og derfra kan du slette/formatere dit c drev.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-06 18:17

Når du jo så er igang var det så ikke en ide at installere XP med det samme for du er jo næsten igennem. Bagefter kan du jo så slette/formatere hvad du vil.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 14:56

Med programmet Partition Magic kan du rette på noget af det du vil.
Hvis du altså har to separate styresystemer og ikke bare en dobbelt XP.
Resutatet kan blive at du må slette det hele.
Der findes og så et gratis program som kan lave lidt om på tingene.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Når den stopper ved A:\> så skriv pm og tryk enter