/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Får A-Kasse / AF noget afvide
Fra : fartilmathias
Vist : 1644 gange
200 point
Dato : 27-07-06 10:41

hejsa har lige et spørgsmål af den mindre fine art : Får A-Kasse / AF noget afvide ?? hvis man selv underskriver sit feriekort og sender det ind ??? ( og glemme at meddele både A-Kasse og AF at man får sine feriepenge udbetalt ) Nogen der kan give et sagligt svar på dette ??

på forhånd tak også hvis folks etik gør at der ikke blir svaret sagligt på dette spørgsmål !

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 27-07-06 10:47

Er det feriekort til en tidligere arbejdsgiver eller er det til feriegiro?

Kommentar
Fra : fartilmathias

Dato : 27-07-06 10:51

det er et feriekort fra en tidligere arbejdsgiver

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 27-07-06 11:03

Der er selvfølgelig en risiko ved alting der ikke er helt stuerent. Hvis han ikke ved om du er beskæftiget igen, vil han selvfølgelig aldrig kontrolere dig. Han kan heller ikke få oplyst på AF/A-kassen om du er i beskæftigelse. Hvis han er pisse sur på dig og han tror du snyder, kan han dog sende et brev vedr. at du vil hæve dine feriepenge uden om A-kassen, til AF/A-kassen. Du skal bare sørge for at der er et rigtigt firmastempel på kortet, du kan evt. selv få lavet et, samt en underskrift der ikke ligner din. Undlad at fortælle det til venner, familie eller lignende, da dette altid vil give en større risikofaktor.

Dette svar er ikke en opfordring til at lave ulovligheder, men en oplysning om hvordan mange mennesker har snydt med deres feriepenge.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-07-06 11:07

Fra "Ferieloven"
Citat
Kapitel 7

Indhentning af oplysninger, dokumentation og digital kommunikation

§ 43. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan indhente oplysninger til brug for administrationen af denne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og disses organisationer, andre offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond, Arbejdsmarkedets Tillægspension, den, der administrerer beløb omfattet af § 36, stk. 3, og Arbejdsmarkedets Feriefond, herunder i elektronisk form,

1) om, hvilke personer der har været ansat hos en arbejdsgiver,

2) om, hos hvilke arbejdsgivere en person har været ansat,

3) om, i hvilke perioder en person har holdt ferie,

4) om, hvornår en person er ophørt hos en arbejdsgiver,

5) om, i hvilken periode og i hvilket omfang en person har været beskæftiget,

6) om, hvilken løn der er udbetalt til en person,

7) om, hvilke offentlige ydelser der er udbetalt til en person,

8) om feriegodtgørelse, der ikke er hævet, eller løn under ferie eller ferietillæg, der ikke er udbetalt, herunder udbetalinger efter §§ 34 a eller 34 b,

9) om meddelelser af betydning for opkrævning og kontrol med indbetaling til Feriekonto,

10) om meddelelser af betydning for kontrol med udbetaling af feriegodtgørelse, løn under ferie og ferietillæg, jf. §§ 34 a eller 34 b, herunder personers skriftlige erklæringer, og

11) om regnskabsoplysninger m.v. af betydning for kontrol med den, der administrerer beløb omfattet af § 36, stk. 3.«

Stk. 2. Oplysningerne efter stk. 1 kan desuden bruges med henblik på fastsættelse af statskassens andel af beløbene efter § 36 og med henblik på registersamkøring i kontroløjemed.

Stk. 3. Direktøren for Arbejdsløshedsforsikringen fastsætter regler om indhentning og opbevaring af oplysninger efter denne bestemmelse, herunder om terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister.

Stk. 4. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan til brug for administrationen af denne lov få terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister § 7.

Stk. 5. Stk. 4 omfatter alle oplysninger om indkomst, løn- og ansættelsesperiode m.v. til brug for udbetalings- og opkrævningsopgaver særlig i forbindelse med kontrolopgaver, herunder oplysninger om identiteten af henholdsvis arbejdsgiver og lønmodtager. Der kan ske samkøring og sammenstilling af oplysninger for at kontrollere, at indberetning og indbetaling af feriegodtgørelse fra arbejdsgiverne samt udbetaling af feriegodtgørelse til lønmodtagerne sker i henhold til loven og regler, der er udstedt i medfør af loven.

§ 43 er ændret ved § 1.15-1.18 i lov nr. 1200 af 27.12.2003 fra d. 01.01.2004
§ 43, stk. 3 er ændret fra d. 01.01.2007 ved § 5 i lov nr. 404 af 08.05.2006: I § 43, stk. 3, indsættes efter »efter denne bestemmelse«: », herunder om terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister«.
§ 43, stk. 4 og 5 er indsat fra d. 01.01.2007 ved § 5 i lov nr. 404 af 08.05.2006:

§ 43 a. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan fastsætte regler om muligheden for digital kommunikation mellem lønmodtagere, arbejdsgivere, dem, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelse, Feriekonto, Arbejdsmarkedets Feriefond, dem, der administrerer beløb omfattet af § 36, stk. 3, Arbejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedets Ankenævn.

§ 43 a er indsat ved § 1.19 i lov nr. 1200 af 27.12.2003 fra d. 01.01.2004

- med andre ord, er der god sandsynlighed for, at myndighederne får noget at vide.....

Læs evt. http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/ferieloven.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-06 11:19

Den med at 'trylle' med stempler og fiktive underskrifter kan du godt glemme. Du kan lige så godt om abejdsgiveren oplyse : Anders And, Paradisæblevej 13, Andeby pr. Gåserød.

Der bliver lavet stikprøvekontrol af feriekortoplysningerne netop for at signalere, at hvis der er begået dokumentfalsk kommer vedkommende til at skulle stå til regnskab over for myndighederne, da oplysningerne gives under strafansvar.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-06 11:43

Hmmmm....

For 2 mdr. siden HAVDE du fået "ordnet" dit feriekort. Har du massekopieret det ?

ALLE dine tidligere spørgsmål (de er i øvrigt ikke lukkede) det sidste årstid, går på at "låne eller platte" sig til penge.

Noget tyder på du er så langt ude så det næsten er ligegyldigt hvilke regler du bryder.

Problemet er ikke så meget HVEM der skriver feriekortet under (det ER jo dine penge), men mere om du samtidig modtager penge af det offentlige (det kan blive dyrt).

Har du et "normalt" arbejde er der såmænd ingen der har ondt i rø... af at du får dine feriepenge selvom du arbejder i din ferie.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-07-06 13:30

Man tager ikke kun stikprøver. Den nuværende regering læser alt med lup, vedrørende syge/dagpenge feriekort osv. En sag, tre år gammel endte med en regning på 20.000 p.g.a
en "forglemmelse" du kan roligt vente på din tur, systemet knalder dig.

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 27-07-06 13:30

Der er aldrig blevet opdaget vedmig at jeg har fået mit feriekort underskrevet, uden at holde ferien. Så hæv du bare de penge. Den moralske vogter refi skal du bare ignore r

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 27-07-06 13:36

Tag det bare helt roligt. AF/A-kasse VIL finde ud af det. Hvis ikke i år - så til næste år. Du får udbetalt dagpenge for 52 eller 53 uger pr. år. Herfra er det altså ikke svært at trække 5 uger. Altså skal det samlede antal uger være 47/48. Det kræver ikke den store kedelflikker eksamen at regne ud der er noget galt.

Så underskriv du bare dit feriekort selv - du skal nok komme til at tilbage betale pengene. Jeg kan bare ikke fortælle dig hvornår.

Husk på at kontrol og rutinecheck er blevet meget lettere med tiden. PC´erne gør arbejdet lettere. Det man kunne "platte" sig til for få år siden, er idag blevet næsten umuligt.

Alternativt kunne du jo prøve at spille efter reglerne. Det gør de flest af os andre.

Mvh
Dorte

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-06 14:16

"paperboy"

Jeg vogter sandelig IKKE nogen moral - Du må have misforstået mit svar ( med hvilken ret bedømmer du i øvrigt det ? ).

Jeg prøvede blot at forklare "faderen" at man kan komme grumme i klemme.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-07-06 14:32

Pas på med at modtage dagpenge og feriepenge samtidigt - det kan i værste fald betyde at dine dagpenge bliver taget fra dig og du skal tilbagebetale hvad du har fået fra arbejdsløshedskassen.

Problemet er knapt så stort hvis du er i arbejde, men er du på dagpenge "så tænk dig om"!!!!

//bentjuul

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 27-07-06 22:54

Da feriepenege ikke sammenkøres med andre register, så kan du rolig hæve de penge.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 28-07-06 11:45

Hold nu op Paperboy

Hvis en A-kasse udbetaler dagpenge i et helt år, så kan de sgu da godt regne ud at der burde være afholdt ferie. Der er selvfølgelig den mulighed at dagpenge modtageren holdte alle 5 uger i det foregående kalenderår. Men det er de færreste, og det er det nemmeste i verden at checke det.

I øvrigt, så husk at det kan checkes flere år tilbage - og finder "de" først ud af at der er dømt urent trav, så bliver der checket for de foregående år.

Dorte

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-06 00:48

Citat
Da feriepenege ikke sammenkøres med andre register, så kan du rolig hæve de penge.

Og det er helt forkert, alt sammenkøres nu.

Og jeg kan så fortælle, at en bekendt jeg har, gjorde på samme måde med et feriekort på sølle 3 feriedage, som han selv underskrev og fik udbetalt mens han var på dagpenge.

det kostede lige en karantæne og udelukkelse fra at få så meget som en krone i et år efter på fagforeningen.

mvh dova