/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Er dette tinnitus?
Fra : Atha
Vist : 7646 gange
32 point
Dato : 25-07-06 21:30

Hej

Jeg mener at have fået tinnitus. Jeg har nu i to dage haft en højfrekvent hyletone(omkring 10000 hz) i mit venstre øre.
Det opstod på en underlig måde. Jeg havde siddet ved åbent vindue et par aftener og blevet kølet af her i varmen. Pludselig får jeg en underlig hørelse på øret der venter ud mod vinduet og hyletonen opstår. Jeg har ikke hørt højt musik denne aften.

Har jeg fået tinnitus ud af den blå luft eller er der andet galt? Hyletonen er så høj at jeg kan høre den selvom jeg ser fjernsyn. Så det er ret irriterende.
Hvad er galt og hvad bør jeg gøre?

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 25-07-06 21:36

Kontakt din læge i morgen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-06 21:43

Umiddelbart lyder det ikke som tinitus. Symptomer lyder som tinitus, men de jeg kender med tinitus
har været udsat for høj støj, hvorefter hyletonen vedblev efter larmen ophørte. Jeg tror mere på, at det kan være en voksprop eller træk som kan forårsage dine symptomer. Du kan på apoteket købe
noget til at komme i øret, der kan opløse en evt. voksprop, er dette ikke tilstrækkeligt til at tonen
forsvinder, synetes jeg du skal kontakte din læge/ørelæge

Sådan en hyletone kan drive en til vanvid, så jeg håber for dig, at du bliver den kvit så hurtigt som muligt

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 25-07-06 21:44

Hej Atha.

Jeg har selv haft tinnitus i ca. 5 år. Det kom fra det ene øjeblik til det andet - uden nogen påviselig årsag - så det kan godt lade sig gøre.

Men om der er tale om egentlig tinnitus, syntes jeg er for tidligt at sige.

---

Jeg vil foreslå at du spørger her: http://www.mtf.dk/ (Klik på 'Debat' øverst. Det er ikke nødvendigt at lade sig registrere først).
Der er ikke andre steder på nettet hvor du kan få mere præcise svar end der.

Mvh. stimo1.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 25-07-06 21:50

Og ja, selvfølgelig skal du tale med en ørelæge, såfremt det fortsætter.

Bor i nærheden af/ikke langt fra Århus, vil jeg anbefale denne, som ud over at være almindelig ørelæge har tinnitus som speciale:
http://www.tinnituscenter.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-06 21:51

Stimo1... når man kikker på dit link, kan man se, at spørgeren allerede kender til den side.

Flere i vores omgangskreds incl. min mand har tinnitus, og alle har fået den i forbindele med larm, det er da underligt, at det kan opstå sådan bare, det har jeg /vi da aldrig hørt om før.... det kan da ikke være så almindeligt???

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 25-07-06 22:05

Nå!

1. Det er sådan jeg har fået mit.
2. Jeg har i øvrigt fået bekræftet på siden jeg linker til, at det ikke er usædvanligt.

Jeg er lidt forvirret. Foreslår du at det er noget jeg finder på (min tinnitus)? Gid det var. Er mit livs mareridt. Intet er længere som før jeg fik det lort!

Kommentar
Fra : Atha

Dato : 25-07-06 22:08

Jeg havde kun hørt noget højt musik dagen før, men ikke så højt at jeg fik en så kraftig hyletone. Den minder meget om den man får når man har hørt rigtig højt musik.

I går ændrede den styrke. Når jeg rørte mig blev den kraftigere. Idag er den upåvirkelig. Min hørelse er også normal igen.

Jeg vil lige nævne, at jeg har en meget svag tinnitus i forvejen på samme øre, men det er en meget lavere frekvens og uden gene for mig. Men det kan da godt være det er mere sart af den grund.

Jeg ville dog bedre kunne forstå dette, hvis jeg havde haft hyletonen lige siden jeg havde hørt musikken, men der var intet hele den følgende dag.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 25-07-06 22:09

Og hvis spørgeren allerede kender til http://www.mtf.dk/ forstår jeg ikke hvorfor vedkommende ikke spørger der i stedet.
Det er indlysende at der er større chance for at få svar på spørgsmål om tinnitus på en side om tinnitus, end på Kandu.dk ...

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 25-07-06 22:11

Tinnitus kan forårsages af en del ting. Den mest almindelige er selvfølgelig at man over et godt stykke tid har udsat sig selv for lydmæssige spidsbelastninger hvorved de små hår inde i øret lægger sig ned og derved "kortslutter" lydperceptionen. Det kan udmønte sig som en skarp tone eller kraftig susen.

En voksprop, som nævnt ovenfor, kan også give tinnitus symptomer, men dette vil somregel udmønte sig som en susen eller brummen.

Forskellige virusinfektioner kan sætte sig på balance/høre-organet og give både susen og brummen.

For højt blodtryk bliver nogengange forvekslet med tinnitus, men reelt er det bare blodets brusen i det indre øre der er så kraftigt at personen kan høre det.

Der er efterhånden en del eksempler på "psykisk tinnitus". Hvor lyden går ind og distraherer den ramte fra det, der nu end måtte være for ubehageligt at tænke på!

Tinnitus kan somsagt være et utal af ting, og den eneste måde du får det opklaret på, er ved at kontakte din egen læge, og evt. få en henvisning til en specialist.

Men med den pludselige opståen, er der heldigvis ikke så stor sandsynlighed for at det er et vedvarende problem!

Held og lykke med det

Vh fluffy (tinnitusramt siden '95)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-07-06 22:11

Citat
Jeg har nu i to dage haft en højfrekvent hyletone(omkring 10000 hz) i mit venstre øre.

Undskyld jeg spørger.......

Men hvem F----- har lavet den måling

Har haft kirkeklokker i mine øre siden
jeg var 10 år, og der er ikke en, der har kunne måle støjet i mit øre.

Men kun hvad jeg kunne ho/øre

Ment som et indlæg
da der ikke er andre end dig selv, der ved hvor højt, det er
Men kan da sige, efter en ½ flaske, går mit VÆK.

Men bliver til stemmer istedet,,,,,UPS
Tror det er værre, da jeg ikke kender dem jeg har i TELEFONEN

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 25-07-06 22:12

Det er meget almindelig at det svinger, både i højde og hyletonens art. Mit har opført sig på utallige måder i den tid jeg har haft det.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 25-07-06 22:15

man kan også få tinnitus pga. medicin, som en slags bivirkning, det har jeg fået.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-07-06 22:18

Jo, Tinnitus kan 'bare opstå' - det aller vigtigste når man har Tinnitus er at insistere på at det ikke skal have lov at dominere ens tilværelse! Man er kommet langt, hvis man kan 'ignorere' den - måske i starten blot ind imellem.

Ved vedvarende Tinnitus kan det afhjælpe de værste gener, hvis man har mulighed for at 'overdøve' Tinnutus'en - hvis man er hjemme eller i bilen, kan man have radioen tændt, hvis der ikke er noget interessant i radioen kan man bare have den stående på lav styrke, det er kun de afledende lyde man har brug for.
Vedvarende Tinnitus afhjælpes ofte ved at man får ordineret høreapparat, hvor hensigten netop er at 'overdøve' Tinnitus.

Tinnitus opstår ofte i forbindelse med alm. aldersbetinget høretab samt ved pludselig opstået høretab og er mere en regel end en undtagelse dér.

En forbigående Tinnitus kan opstå ved, som i spørgerens tilfælde, at man, i en periode udsættes for træk, støj o.l. Desuden får mange mennesker Tinnitus i forbindelse med forkølelse, man kan, til dels, forebygge forkølelsestinnitus ved at man, flere gange i døgnet, klemmer næseborene sammen, lukker munden, og puster til der lyder et 'klik' i ørerne - helst begge ører. Før i tiden var dette 'forbudt' at gøre, men nu har man fundet ud af at det faktisk har to gode formål, nemlig at forebygge en evt. følge af forkølelsen i form af generende Tinnitus samt at forebygge en bihulebetændelsestilstand som ofte er en meget ubehagelig følge af en langvarig forkølelse.
Den Tinnitus kan forsvinde igen, lige så pludseligt som den er opstået.

Det vigtigste er at forsøge at ignorere lyden/lydene, som i øvrigt kan være meget forskellige, fra menneske til menneske. F.eks. kan det lyde som kirkeklokker - havets brusen - en bil i tomgang osv. osv.

Tinnitus optræder også i forbindelse med Ménière’s sygdom, her er dog også svimmelhed og andet tilstede.

Atha - da du kan præcisere hvornår din øresusen opstod, nemlig i forbindelse med træk fra et vindue, så er jeg overbevist om at din gene vil forsvinde igen - men selvfølgelig er et besøg hos din praktiserende øre- næse- og halsspecialist på sin plads, det er dem der er eksperterne og dem vi kan opsøge når vi har problemer

Held og lykke med det og god bedring!

Venlig hilsen Dorthe (- som har haft øresusen/Tinnitus gennem ca. 40 år).

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 25-07-06 22:20

Som tidligere nævnt, så er det kun din læge /ørelæge der kan afgøre det.

godt

Kommentar
Fra : Atha

Dato : 25-07-06 22:22

En spørger hvordan jeg har målt det. Ja, altså jeg har heller ikke målt det som sådan, men blot sammen med en lyd, som jeg lavede med en lydgenerator. da jeg ramte 10000 hz, mindede lyden meget om den tone jeg har i øret.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-07-06 22:23

Vil stadig gerne vide, hvem der efter 2 dage
har taget den måling...-

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-06 22:25

Stimo1.... Jeg tror dig, når du siger du har tinnitus, den er bestemt ikke noget at spøge med, det kender jeg til, ikke mig personligt, men min mand, men konstaterere bare, at jeg/vi aldrig har hørt om at det kan komme som et lyn fra en klar himmel, og spørger som om det er almindeligt.

Hvis du kikker på den side du linker til og kikker oppe i venstre side, så tror jeg du vil give mig ret i
at der er et spørgsmål fuldstændig identisk med dette, jeg kan have en formodning om, at spørgeren har det så skidt, og gerne vil have en forklaring på sine symptomer, og at der er hurtigere respons her på Kandu

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 25-07-06 22:31

Vil.du-> Tinnitus opstår ikke uden en grund! Basta!

At man så ikke altid er istand til at finde grunden er en helt anden snak

Man kan f.eks. ikke måle om hårene inde i øret er knækkede eller bøjede. Men man kan godt måle om man har en virus

"At ting ikke kan forklares, betyder ikke at forklaringen ikke eksisterer"

Vh fluffy

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 25-07-06 22:33

Citat
Stimo1.... Jeg tror dig, når du siger du har tinnitus, den er bestemt ikke noget at spøge med, det kender jeg til, ikke mig personligt, men min mand, men konstaterere bare, at jeg/vi aldrig har hørt om at det kan komme som et lyn fra en klar himmel, og spørger som om det er almindeligt.

Nej, men det kan det altså.
Som du kan se, så skriver 'vil.du' det samme.

Citat
Hvis du kikker på den side du linker til og kikker oppe i venstre side, så tror jeg du vil give mig ret i
at der er et spørgsmål fuldstændig identisk med dette, jeg kan have en formodning om, at spørgeren har det så skidt, og gerne vil have en forklaring på sine symptomer, og at der er hurtigere respons her på Kandu

Det vidste jeg ikke. Og hvad så?

Nu vil du måske holde et foredrag om at jeg skulle have tjekket linket o.s.v.
Jeg forsøger bare - som i andre - at hjælpe. At det så viser sig at spørger i forvejen kendte til den ene af de to sider jeg linker til, er vel ikke nogen katastrofe?! Jeg forstår ikke hvorfor du kører i noget så ligegyldigt.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 25-07-06 22:36

Og for en ordens skyld:

Jeg skrev ikke uden grund, men uden nogen påviselig årsag.

Hvad end mit skyldes, er det med 110 pct. sikkerhed ikke støj!

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 25-07-06 22:41

atha-> Læs den allerførste kommentar der overhovedet blev skrevet

Afsted til lægen.... mere kvalificeret rådgivning finder du ikke. Og er din læge ikke sikker i sin sag bliver du henvist til en specialist der har styr på sagerne!

Vh fluffy

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-07-06 22:50

HOPPER fra her.
Hvad man ser, er værre end høre på det

Denne udvikler sig til en KAMPF
jeg ikke lægger øre til.

Min mening er, du sikkert har oplevet en masse støj,
på megen liden tid.

Mange mennesker, der heller ikke tror på
at vindmøller LARMER.
Men de står desværre ikke midt i by´erne

Ellers prøv at få renset dine øre.

Men gå til en Ørelæge, der til hvert tilfald ????
kender til det.

Gnat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-06 00:04

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/tinnitus.htm

og smut så til lægen og få det undersøgt - det kan vare længe - resten af livet - eller det kan gå væk lige så pludselig det opstår.

Jeg har tinitus og det er blevet en varig lidelse - det svinger fra intet til meget til helt u-udholdelig - og den der absolut høje tone (der mærkeligt nok kan fanges med en stemmegaffel og viser sig som et musisk a) - kan være den eneste du har lagt mærke til - det kan dog sagtens forekomme med flere toner og det kræver undersøgelse - tinitus kan have så mange flere årsager end man lige kan finde.

ps.. jeg har ikke mærket noget til min tinitus over nogle dage og idag hvor jeg har allergi/høfeber og er godt tilstoppet piver mit øre så jeg er ved at skrige - jeg ved med garanti at fortsætter det har jeg mere end een enkelt tone (nogle læger siger det er normalt - andre at det ikke er - og andre igen at det er betinget af årsagen - og årsagen kan i nogen tilfælde ikke findes men kun gættes på)

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 26-07-06 22:42

Jeg har haft de samme problemer, i første omgang fik jeg at vide at jeg blot skulle komme glycerin i øret, i anden ombæring halede ørelægen en kæmpe klat lort ud, i sidste ombæring blev jeg indlagt med svære psykotiske tvangstanker!!!! så pas på dig selv....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-06 09:55

atha - jeg kan se du har været i et andet forum med samme spørgsmål - hvordan går det nu ???

Har du været klog nok til at opsøge læge/ørelæge ???

ps.. nu det er så varmt kan det skyldes at du for eks bruger blæser - eller netop fordi det er så varmt - tryk på øret osv osv. Da du har en svag tinitus i forvejen ville jeg hvis jeg var dig være mere opmærksom på at få det undersøgt da det kan have en årsag der kan forværres eller måske endda så heldigt som det kan være få det til at forsvinde

ps - jeg får bla forøget tinitus når jeg har turboblæseren kørende herhjemme - den skal helst være på afstand

Kommentar
Fra : Atha

Dato : 27-07-06 16:40

Jeg har kontaktet ørelægerne, men alle har desværre ferie indtil 7. august.

Det er lidt kort tid at sige om det er blevet bedre. Men de sidste to dage er jeg vågnet med hylen i øret som så har fortaget sig i løbet af få minutter til lav styrke. Hen under aften bliver det værre.
Jeg tør ikke tage glæderne på forskud da jeg et par dage efter jeg fik det, fik en dag med kraftig hylen.
Min anden tinitus er idag lidt kraftigere end normalt. Det er aldrig sket før.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-06 18:29

husk lige på at du tilmed er ekstra opmærksom på dine ører derfor kan du fornemme at den "gamle" ringen/hylen er lidt kraftigere

ps.. ind i mellem tror jeg også vejret har indflydelse - nej ved det - for eks ved lavtryk osv får jeg forstærket tinitus

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 13-08-06 12:45

Hej Atha

Har du fået held med dig til at få fat i en ørelæge.

Håber at du har det bedre, det er da ikke til at holde ud med hylen i øret.

Kommentar
Fra : Atha

Dato : 16-08-06 22:43

har været til ørelæge. Det var vist bare kulde og træk der lavede et overtryk i øret. Det har fortaget sig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-06 08:37

godt det blev undersøgt og du er fri for det