/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Spørgsmål om trådløst netværk
Fra : PoChris
Vist : 578 gange
100 point
Dato : 25-07-06 01:58

Jeg har lige et par dumme spørgsmål om trådløst netværk: Man skal som bekendt have et trådløst netkort, men der tales også om Cardbus- og PCMCIA-kort. Et sådant har jeg: http://www.dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKuJXStvhLPG3yV3oU4t8j64rOpIlNqBh6jk= Kan det virkelig bruges?
Mit andet spørgsmål drejer sig om Windows 2000 Professional. Er der problemer med at have trådløst netværk, når man har det styresystem?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-07-06 02:19

Både ja og nej!
Dit link viser et PCMCIA kort med USB porte!
Men det har du sikkert i forvejen på maskinen. Du skal så med dette kort, have en USB net dongle, som så skaber forbindelsen til dit access point, hvis du har et sådant. Ellers bliver der ike meget netforbindelse, med mindre du bor i et område med trådløst internet.
Jeg ville dog vælge et PCMCIA netkort i stedet. Det er noget mere stabilt, og kan fås for ca. 300 kr. idag.
Hvis du har en bærebar af nyere dato, så er der måske indbygget en trådløs del, så du spare pengene til et kort.
Men du skal have en eller anden form for trådløs del, som din PC ka kommunikere med, f.eks. en router med AP, eller en udbyder der har trådløst netværk, som de har flere steder i landet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-07-06 09:54

Efter det jeg kan se.... ;

Det kort du viser har da ikke Trådløst netværk... Men kun USB 2 Stik....

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-06 10:15

Cardbus- og PCMCIA-kort er næsten det samme, men kan indeholde forskellige ting.
Du kan bruge sådan et her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117713
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37441
eller selv kigge i gennem
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=63&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=400&Soegeord=&Check134=655&Direction135=2&Sorted135=&Equal133=&Equal643=&Submit.x=21&Submit.y=8

Læg mærke til at de meget billige ikke har så høj en "transporthastighed" Høj = 108 Mbps

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-07-06 11:07

Citat
Cardbus- og PCMCIA-kort er næsten det samme, men kan indeholde forskellige ting.

Cardbus er blot en anden betegnelse for et PCMCIA kort og andre indstikskort. Som bekendt har kært barnmange navne!
Ja et PCMCIA kort findes i mange forskellige versioner. Her er en liste over nogle af dem:
Netkort - Kortet (WLAN) findes i forskellige hastigheder og til forskellige net (a, b, g og n).
RJ45 kort - Netværkskort (LAN) til kablet netværk.
Modem - Som almindeligt modem og som GSM-modem.
USB port - De findes både i USB 1,1 og 2,0.
Kortæser - Findes i mange versioner, både til enkelkort og som multikortlæser.
Blue Tooth - Her er også flere versioner. Både som ren BT og i form af et CF-kor.
TV-FM tuner - Her er også flere typer på markedet; bl.a. med HD og DAP.
COM / LPT - Til de nye maskiner, hvor der ikke længere har de gamlekendte porte.
Firewire - Til de bærebare der ikke er med indbygget 1394 port.
Og der findes sikkert andre kort samt kombinationer af ovenstående.