/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Udedansker
Fra : dorisRap
Vist : 541 gange
20 point
Dato : 24-07-06 18:52

Min bror som har boet i Swaziland i ca. 30 år har fået en hjerneblødning. Han har ingen sygeforsikring, hvordan kan jeg hjælpe ham til Danmark til genoptræning. Hvordan er mulighederne for ham at blive i Danmark som syg m.h.t. hjælp. Der er desværre ingen penge at kunne hjælpe med. Hvor lang tid skal der gå før han må komme i en flyvemaskine med en pårørende når han har haft en blødende hjerneblødning i ve.side af hovedet.

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 24-07-06 19:36

Kære dorisRap!
Prøv Netdoktoren http://www.netdoktor.dk/ og hvis det ikke hjælper så din egen læge. Held og lykke med at hjælpe din bror.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-07-06 19:46

Hvor gammel er din bror?

Om han kan tåle at flyve er jo afhængig af, hvor syg han er...

Om han kan få hjælp herhjemme??
Prøv at stille spørgsmålet under "socialpolitik". Der vil måske være kandu-brugere, der ved mere om det...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-07-06 19:55

Først og fremmest er han stadig dansk statsborger? Det er selvfølgelilg forudsætningen for at tage hjem til det dansk sundhedssystem. Ellers må han også selv betale her.

Jeg mener, at en udlandsdansker kan bosætte sig i Danmark, og efter en måned være berettiget til hjælp efter danske forhold.

Hvornår han helbredsmæssigt kan transporteres kan han spørge sin læge om. Eller du kan spørge din læge om forholdet generelt. En anden ting er flyselskabet, de har også holdning til, hvornår de vil transportere syge personer.

Forhør dig evt. også i Sundhedsministeriet.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-06 20:01

Det er et svært spørgsmål, for der er flere faktorer der spiller ind.

Først og fremmst:
Hvis din bror ikke længere er dansk statsborger, skal han søge visum og opholdstilladelse som andre udlændinge der vil til DK og kan ikke umiddelbart forvente økonomisk hjælp.

Og der vil muligvis blive stillet krav om en økonomisk garanti fra dem som din bror skal opholde sig hos.

Hjælp til hjemrejse får man ikke, men hvis han er dansk statsborger:

Citat
§ 6. Den Sociale Sikringsstyrelse kan bestemme, at en dansk statsborger, som har opholdt sig mange år i udlandet, kan få hjælp til forsørgelse, når hjemrejse derved kan undgås og andre forhold taler herfor. Det er en betingelse, at hverken ansøgeren eller ægtefællen har indtægter eller formue, der kan dække det nødvendige behov.

Fra Lov om aktiv socialpolitik

Hvis han får pension, er det næsten lige så galt, for jeg formoder, at han alligevel betaler skat der hvor han bor, og således ikke længere er indbefattet af den danske sygesikring.

Jeg kan kun råde dig til at spørge hos socialforvaltningen i din kommune hvordan reglerne er.

Og m.h.t. at flyve, bør du spørge en læge til råds.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-07-06 20:15

Jeg føler med dig. Jeg har selv haft en søster boende i udlandet i mange år.

Hvis din bror kom til Danmark, -hvor skulle han så bo? Hos dig?

Kommentar
Fra : dorisRap

Dato : 24-07-06 21:12

Han er dansk statsborger. 61 år og fraskilt. Har en forretning som giver underskud, derfor ingen kapital ved salg.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 24-07-06 21:23

ring til den sociale sikringsstyrelse og forelæg dem sagen. de kan fortælle dig hvad der er muligt.
tlf. 33 95 50 00 de har åbent kl. 10.00 - 14.00

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-06 21:53

Citat
Har en forretning som giver underskud, derfor ingen kapital ved salg.

det vil sige, at hans eneste mulighed vil være at søge bistandshjælp, det kan han først i det øjeblik han bor i DK, og så mener jeg, at der er vist endda en regel om, at det kan man ikke bare sådan uden videre få, fordi man flytter tilbage til DK igen efter mange år i udlandet.

mvh dova