/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
SKOVFLÅT
Fra : Benyyyyy
Vist : 951 gange
50 point
Dato : 24-07-06 13:29

Hej! Jeg passer en sød lille cavalier, og var selvfølgelig dum nok til at slæbe ham med i skoven, med det resultat, at han blev fyldt med flåter. Ringede til dyrlægevagten som sagde, at jeg skulle "børste" dem af. Det gjorde jeg så, men jeg var lige ved at knække mig. Senere på dagen opdagede jeg at der sad en i han pande, som havde sat sig fast. Jeg fjernede den med en pincet, og fik hele skidtet med. Men nu har jeg opdaget flere, og kan ikke magte at fjerne dem. Ved godt at de kan overføre skrækkelige sygdomme, men jeg får gåsehud og synsforstyrrelser fordi jeg synes det er så klamt. Samtidigt synes jeg det er helt vildt synd for ham, han er sådan en ekstremt sød og tillidsfuld lille hunde-basse. Spørgsmålet lyder: Kan man mod betaling få dyrlægen til at kigge ham efter og fjerne dem?

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 24-07-06 13:32

Ja.

---

Man kan også gøre det selv.

Citat:
Behandling af flåter går i sin enkelhed ud på at fjerne flåten. Flåten kan fjernes med en tægetang, med fingrene eller med en pincet. Det gøres ved at dreje flåtens krop rundt om sig selv, indtil flåten slipper sit greb. Derefter kan man fjerne den. Hvis hunden har udviklet rødme, bør man søge dyrlæge, da hunden muligvis skal behandles med antibiotika.

Det nemmeste er imidlertid at forebygge, at dyrene overhovedet får flåter. Til hunde findes tre midler: Ex-Spot ® pour-on vet, Frontline® og Bayvantic.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 24-07-06 13:37

Man skal også huske at rense stedet. Til det benyttes en klorhexidinopløsning eller sæbevand.
Der vil muligvis komme en lille hård hævelse på stedet, men den er uden betydning.

Hunde kan i sjældne tilfælden blive smittet med Borrelia, som medføre ledsmerter og feber (eller andre symptomer).

Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 60 point
Dato : 24-07-06 13:40

Selvfølgelig vil dyrlægen gøre det.
Der skal ikke arbejdes for meget med flåter, de skal ud på den hurtigste og simpleste måde, med en pincet, der uden at mase flåten kan få fat tæt på huden...

Kunne ikke lade være med at more mig lidt over den gode beskrivelse af dine kvababbelser, selv om de selvfølgelig skal tages alvorligt....

held og lykke bvh..

Godkendelse af svar
Fra : Benyyyyy

Dato : 24-07-06 13:49

Tak for svaret bvh.

Tror lige jeg ringer til dyrlægen med det samme så.
Det kunne jo godt være at de bare ville dø af grin, på den anden side er det jo nemt tjente penge for dem. Mange tak for svaret! Jeg er nok lidt hysterisk, men det er da ulækkert...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-07-06 13:51

Uuuh, hvor jeg husker det... Mit livs første flåter... Vi børn smurte dem med smør og parfume og olie for at få dem til at slippe. Og drejede dem rundt og rundt med fingrene. Og de var ulækre at røre ved.

Nu er jeg på 7. hund, så det tager ikke mange sekunder og pille en flåt af. Især fordi Silke til tider får MANGE flåter på en dag. Det bliver nemmere og nemmere for hver flåt, man piller af.
Jeg bruger en grøn tang, som jeg har købt i en dyreforretning. Man sætter den lige fast på tægen helt inde ved huden. Og så drejer man tangen rundt og rundt til tægen slipper.

Men når nu du synes, at det er meget slemt. Og når det ikke er din egen hund, så kunne du da ringe til dyrlægen og bede om at få dem fjernet. Og samtidig få hunden dryppet med ex-spot eller Frontline eller sådan noget mod flåter. Det er da også for ærgerligt, at du ikke tør at gå i skoven med hunden på grund af de flåter.
Desværre er et dyrlægebesøg ret dyrt, -en konsultation kan næppe gøres for under 350 kr. Og dertil skal lægges medicinen..
En flåt-tang hos dyrehandleren koster ca. en tyver...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-07-06 14:06

Ja, man kan sagtens få dyrlægen til at fjerne flåter, men det er lige så nemt selv at gøre det, samt behandle hunden imod nye tilfælde, - og så er det billigere at gøre det selv.

Fik for mange år siden et godt råd af min dyrlæge - hvis man vil af med flåterne her og nu:
Smør flåten ind i margarine (fedtstof), og nulre flåten rundt og rundt i samme retning, indtil den slipper, så er man sikker på, alt kommer med, når flåten slipper.
Efterfølgende behandles dyret med f.eks. Frontline Combo Vet. som dræber lopper og flåter i pelsen samt forebygger udvikling af æg, larver og pupper (ved lopper). Frontline Combo Vet kan naturligvis bruges uden at fjerne flåterne manuelt, de vil så efterfølgende falde af i løbet af nogle timer efter der er dryppet i hundens nakke - denne løsning er jo fin-fin, hvis du vil være fri for brækfornemmelserne.
God jagt!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Rødhætten

Dato : 03-07-11 15:40

Man må ALDRIG bruge margarine, fedt, nuldre, brænde eller klemme på flåten, så vil dens maveindhold komme ud i blodet på den der er ofret ! Derved overføres smitsomme sygdomme, derfor forebyg i stedet, er uheldet sket der sidder en og suger, så tryk på begge sider af den så der kommer en hudfold, med top på der flåten er og den vil give slip af sig selv idet der ikke er mere blod at suge i skindet..

Ellers brug myggemidler som også kan holde flåter på afstand, flåttænger el. lign. til formålet, nogle mener enda hvidløgsspisere er mere sikret imod flåter, men dette er dog ikke endeligt bevist.

Rigtig god sommer,

Kh Rødhætten

www.tinyurl.dk/27660

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-07-11 16:30

Den her er gammel, 5 år!
Forhåbentlig overlevede dyret hos dyrlægen.
Fortsat god sommer - og flåtfri!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-07-11 18:00

---Ja, vi er forhåbentlig allesammen blevet rigtig gode til at fjerne flåter fra folk og fæ i de sidste 5 år...
Det er jo nogle rigtig væmmelige sygdomme, der er derude nu..