/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Ritualer/begravelser
Fra : kissan
Vist : 3797 gange
200 point
Dato : 18-07-06 00:06

Har lige været en tur i Vokslev, for at finde mine aner. På kirkegården mødte vi en dame der fortalte os om en person der blev begravet stående. Mit spørgsmål er nu, er der et formål med at blive begravet stående?, er der regler for begravelser i det hele taget?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-06 00:18

der er et eller andet jeg husker om noget fra jernalderen - men kan ikke komme i tanke om det.

eneste grund jeg kan se er at det sparer plads på kirkegårdene

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-06 00:22

Jeg tror så ikke på det, jeg tror det er en "ammestuehistorie", det er ikke noget der bruges.

Der har på et tidspunkt verseret rygter om, at f.eks. jøder blev begravet "lodret", men det har ikke noget på sig.

Dog har jeg hørt, at der i Prag skulle være en kirkegård, hvor man af pladshensyn brugte at begrave folk på den måde.

Nej, som regel bliver folk begravet så de ligger med fødderne mod øst, sådan at de "kan se morgenrøden i øst"

mvh dova

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 18-07-06 00:26

Jeps, netop pladshensyn. Det er også brugt på Kreta, som du kan læse her:

http://www.rejsende.dk/greske_oer/kreta_1998/kreta_1998_dag_8.htm

=== citat ===
Vi spadserede øen rundt. Gennem de mange skydeskår i de metertykke brystværn så vi havet dybt under os. Ovenover os skreg de tætte sværme af brune mursvaler. Vi kom til koloniens kirkegård. Af pladshensyn blev ligene begravet stående i dybe celler af beton, kun med en grov cementflise som gravsten.
=== citat slut ===

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-07-06 00:27

I Århus bruger man at begrave folk i én fods dybde og på maven!!! Så kan de bruges som cykelstativer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-06 00:29

Ja, linuxman, men da ikke i DK

Nogen steder i verden, bruger de jo også bare at lægge ligene op på en klippehylde indtil rovfuglene har pillet knoglerne rene, og så henter de knoglerne ned igen og gemmer dem på i bjerghuler.

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-07-06 00:34

Hvad vil du have begravet........HVOR
JA ---der er begræninger......................

Helvedets engle
ligger tæt på min MOR.
De har "deres mærker"

Lad vævre med

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-07-06 00:37

det er altså ikke en vittighed.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-07-06 00:57

Det var ikke på grund af pladsmangel ,og til dig Sofusen bland dig lige udenom din stakkel.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 18-07-06 01:57
Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-07-06 02:24

Hej Dova
Tja ,der er da noget at gå i gang med.
Syntes bare at det var lidt sjovt at vælge den måde at blive begravet på
på en almindelig dansk kirkegård,ikke?? Altså stående

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-07-06 02:54

[CITATkissan ][/CITAT]
Dont fuck mr´s.............bitte

[CITAT][ På kirkegården mødte vi en dame der fortalte os om en person der blev begravet stående/CITAT]
Det kan blive et stående spørhsmål.

Kommentar
Fra : knadu

Dato : 18-07-06 03:04

kl
Skal da sige dig, HADER AT HAVE ET / EN GRAVPLADS........

Ved siden af en Helj´s Angels
Har selv kørt med, andre mindre bemidlede-----mennesker
men fandme aldrig grint af SAMME.
kOM IGEN.........
Men lad da endelig være med at kommentere DET SKILT

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-07-06 03:09

Lille Sofus, tror du at jeg tar helt til Limfjorden for at der er en ældre dame der fortæller os
at der er der et stående lig på den kirkegård,Hallo. Der må da havde været en mening med det.

Kommentar
Fra : knadu

Dato : 18-07-06 03:12

BEE HAPPY

Gcis dette var Aalbrg, tror jeg Præsten,,,,eller medlemmerne
vil sige MIG,,,,,,kan ikke TÅLE mmig

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-07-06 03:18

Begravet stående

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-07-06 16:26

hvad mener du KNADU???
Det er faktisk et seriøst spørsmål,synes lille mig der går temmeligt meget op i den slags ting,
Men er der ikke andre som har en "forklaring"så går pointerne til

Godkendelse af svar
Fra : kissan

Dato : 19-07-06 01:18

Tak for svaret dova.Finder nok aldrig ude af hvorfor damen skulle stå op,men jeg prøver lige på DIS også. Tak for hjælpen.
Fred være med jer

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-07-06 17:08

Kære Kissan!

Hvorfor ringer du dog ikke direkte til kirkebetjenten ved den pågældende kirke. Om nogen må han da vide, hvad der er at vide om det?!

Vl h
Werter

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 19-07-06 20:32

Vi talte med kirkeBETJENTEN og en ny præst,og den søde gamle kone.
Der er ingen der ved hvorfor damen STÅR op .
Håber hun står godt,men lidt mystisk er det da ikke
Måske skulle man ønske det samme,så kunne man da Gå en tur ind i mellem
Med venlig hilsen fra