/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Libaneser Grønlænder Dansker
Fra : Monsen1234
Vist : 1038 gange
100 point
Dato : 17-07-06 15:35

Jeg har i den sidste tid undret mig over ordet "Danskere"

Efter der er blevet smidt bomber i Libanon er der flere gange sagt i radio og TV at der er så og så mange danskere i landet og alle danskere skal evakueres. Første gang jeg hørte et meget højt tal af danskere der var i Libanon, undrede det mig der var så mange danske i Libanon. Jeg så de første fly der kom til Kastrup, men alle danskerne så da ud til at være libanesere, nåå så var det derfor der var så mange danske i Libanon, jamen de er da ikke danskere, de er Libanesere men har fået dansk statborgerskab og fordi man får det er man da ikke dansker, man vil lige til sin død være det man er født som og forhåbentlig være stolt af det.

I går blev en ung pige på bare 21 år groft voldtaget i København. I aviser og tv blev der skrevet og sagt hun var grønlænder, hvorfor er hun ikke dansker!! Grønland er da en del af rigsfælledskabet og har været en del af Danmark i mange år.

Min kone er grønlænder og er stolt af det og vil under ingen omstændigheder kaldes dansker, selvfølgelig fordi hun ikke ER dansker og aldrig bliver det, hun bor bare ikke i hendes eget land længere.

Jeg har i en årrække boet i Grønland, men jeg var da ikke grønlænder af den grund og ville da aldrig blive grønlænder selv om jeg boede der nok så længe, jeg er ganske alm. dansker. Jeg fatter ikke at der er folk der vil kaldes nydansker.

mvh: Monsen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-07-06 16:06

Du misser et par pointer Monsen..

Når man er dansk statsborger, så er man i juridisk forstand dansker. Så der er ikke så meget at diskutere.
Med hensyn til den grønlandske kvinde, så drejede sagen sig jo ikke om en herboende grønlænder, men en turist. Og i forhold til selve begivenheden, hvor hun blev ydmyget i med sin nationalitet, så var det jo svært at holde uden for artiklen - at hun var grønlænder, mener jeg...

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 16:07

Jamen jeg kan kun gi' dig ret Monsen.

I stedet for alle de forkerte udtryk om udlændinge, som f.eks. etniske danskere eller bare danskere......hvorfor pokker kan de så ikke sige X antal Libanesere med dansk statsborgerskab eller bare danske statsborgere

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 16:10

Citat
Når man er dansk statsborger, så er man i juridisk forstand dansker

Nej, det er man ikke og bliver det aldrig.

Men man har opnået en tilladelse der giver en ret til at betragte sig som en person med tilhørsforhold til den danske stat , med hvad det indebærer af rettigheder og forpligtelser i forhold til det danske samfund og dets love og regler.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-07-06 16:16

Well - det er et definitionsspørgsmål/holdningsspørgsmål. Har måske lidt at gøre med, hvor stor ens nationale stolthed er

I mine øjne er man dansker, når man juridisk set er dansker.

Det forandrer stadig ikke på, at den grønlandske kvinde var turist og ikke herboende. Havde hun været fra færøerne, så var det også blevet omtalt på samme måde.... Og det samme, om hun havde været fra Sverige eller Uganda

Vaxen

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 17-07-06 16:26

Citat
Når man er dansk statsborger, så er man i juridisk forstand dansker

ja juridisk forstand dansker, ja det er sådan noget man er på papiret, men det er noget vrøvl, i krop og sjæl er man den man er født som.
Tror du at hvis det var en herboede grønlænder så var vedkommende en dansker
Da jeg boede i grønland var jeg så grønlænder
nej kald folk hvad de er født som

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 17-07-06 16:31

Jeg tror ikke f.eks. en iraner er stolt over at være en nydansker, håber da for ham han er mere stolt over at være iraner, ellers tror da fanden folk føler sig splittet og ikke ved hvor de høre til

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-07-06 16:32

Hvis man lever med de traditioner fra oprindelseslandet tilhører personen vel stadig det land/nation.
Der er også nogen som bibeholder det oprindelige statsborgerskab sammen med det nydanske statsborgerskab .........er det så halve etniske fra et andet ikke Dansk herkomststed.
Hykleri siger jeg bare...............kald dog en spade for en spade osv.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 17-07-06 16:33

Citat
X antal Libanesere med dansk statsborgerskab

det er netop sådan de skulle sige i tv og radio

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 17-07-06 16:35

Ja, og jeg er nordjyde. Betyder ikke noget, at jeg bor i Århus amt, for jeg er stadig nordjyde i hjertet.

Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-07-06 17:23

Der er stadig intet diskrimenerende i de artikler omkring den grønlandske kvinde...

Måske er det bare et dårligt valgt eksempel til diskussionen?

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-07-06 17:31

ehm.... har man ikke hørt om f.eks dansk libaneser??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-06 18:03

Citat
Måske er det bare et dårligt valgt eksempel til diskussionen?

JA !!!

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 17-07-06 18:38

Uden for emne:
Karen
Citat
Ja, og jeg er nordjyde

jeg var helt oppe i Hirtsals til bryllup i weekenden, en sang gik på melodien " Kys mig Conny, Conny kys mig" jeg sagde til min borddame at det er den Ib Grønbæk synger ! Det viste hun ikke, heller 3-4 andre der kom fra området kendte den, de kendte kun Peter lå i telt og ole lå i campingsvogn !
Er der noget jeg har misforstået, jeg troede Ib Grønbæk var verdens berømt omkring Hirtsals

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 17-07-06 19:36

Monsen1234
Mon ikke vi er flere, der ikke ville indrømme det, hvis vi kendte Ib Grønbæk?

F.eks. indrømmer jeg nødigt, at han var min bedste veninde i folkeskolen's grandonkel

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-07-06 20:57

Hvis man nu er født af libanesiske forældre og har boet i Danmark hele sit liv er man så dansker?
Hvis man er født af libanesiske forældre med dansk statsborgerskab, er man så dansker?

For mig at se er man dansker hvis man har dansk statsborgerskab, alt andet er en glidebane.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 17-07-06 22:42

Libanesere (og hvor de nu ellers måtte komme eller stamme fra) er ikke danskere! De er danske statsborgere (det har man jo desværre tidligere kunnet blive i flæng), hvilket er noget helt andet.
Danskere, det bliver de ALDRIG!!

Hvad Grønland/grønlændere angår, er det noget helt andet. Danmark og Grønland høre som folk sammen. En grønlænder er - modsat alle de andre - ikke en udlænding.

---

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-07-06 22:48

Hvis en dansk kvinde var på ferie i Grønland og blev voldtaget og hånet for at være dansk - tror I så, at der ikke havde stået at hun var fra Danmark?

Helt ærligt - der er INTET at komme efter i den konkrete sag. Kvinden kom fra Grønland, bor og lever der. Desuden var hendes nationalitet netop et omdrejningspunkt i forhold til hele overgrebet.

Desuden mener jeg ikke, man overhovedet kan sammenstille de to begivenheder. Alle danske statsborgere - også dem, der er bosat i grønland vil blive kaldt danskere i en forbindelse som den i Libanon.... Der skelnes gudsketak og lov ikke mellem navne, når der sættes redningsauktioner i gang, når der er ufred i verden....

Vaxen

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 17-07-06 22:55

Men de er stadig ikke danskere.

-----

(Min kommentar 22:42 for var min generelle mening om det at være dansker kontra statsborger. Sagen med voldtægten har jeg ikke forholdt mig til!)

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-07-06 23:21

stimo1, hvornår er man så dansker?
Er det når ens forfædre i 12 generationer er født og opvokset i Danmark?

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 18-07-06 00:47

Det er da en udmærket definition.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-07-06 00:50

I så fald tror jeg ikke at der er ret mange der kan kalde sig danskere.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 18-07-06 01:33

Man er dansker når man har et demokratisk sindelag, respekt for andres ytringsfrihed og en følelse af solidaritet med danskerne.
Desuden må det forventes, at man kan tale sproget, overholder landets love - og i det hele taget lader sig integrere 110 pct.

Disse elementære og helt selvfølgelige ting, kan en meget stor del af indvandrene ikke leve op til! Og derfor bør de ikke være her!

Hertil komme muslimerne, som er et kapitel for sig. Ingen af dem er, eller bliver, nogen sinde danske/re. Ganske enkelt fordi islam er uforenelig med demokrati og kristen kultur, kan det ikke lade sig gøre. De kan blive danske statsborgere. Intet andet.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-07-06 01:38

Så Jonni Hansen kan godt få lov til at kalde sig dansker, men en muslim som Naser Khader kan aldrig blive dansker?

Jeg vil hellere dele fædreland med Nasar end Jonni

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 18-07-06 01:43

Det var dog en letkøbt og latterlig sammenligning.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 18-07-06 01:45

Korrektion: Det var dog en letkøbt og latterlig sammenligning/opstillling.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-07-06 01:49

Hvorfor?
Du påstår at det er umuligt for en muslim at være demokrat, og at de dermed ikke skal have lov til at kalde sig danskere.
Jeg påpeger at der er muslimer der er mere demokratiske end nogle danskere.

Jeg ved ikke hvad en kristen kultur er, og jeg mener aldrig at det kan være et krav at man skal være kristen for at kunne kalde sig dansker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-06 02:02

Det hedder ikke turist, indvander, fremmed, neger, muslim, grønlænder, dansker, demokrat, bøsse eller racist

[hr ]Det hedder : (Med-)MENNESKE !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 18-07-06 02:28

Citat
Jeg påpeger at der er muslimer der er mere demokratiske end nogle danskere.

Hvor mange andre end Jonni Hansen og nogle enkelte andre tåber på den yderste højrefløj kan du nævne?
Det er "vist" velkendt, at der blandt muslimerne befinder sig antidemokratiske kræfter af lidt størrer format ...!

Om røvhullet Jonni Hansen kan kalde sig dansker, er ikke noget jeg bestemmer. Det gør hans oprindelse!! Det er den der er afgørende. Og derfor er det heller ikke (i denne forbindelse) en skid interessant hvad han står for.

Citat
Jeg ved ikke hvad en kristen kultur er, og jeg mener aldrig at det kan være et krav at man skal være kristen for at kunne kalde sig dansker.

Citat: "... islam er uforenelig med demokrati og kristen kultur ...".
Kultur = værdinormer, sædvaner, religion, tro og menneskeopfattelse!

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 18-07-06 02:42

molokyle > Hvis den med 'racist' var et hint til mig(?), så skal der altså noget mere til at gejle mig op.

Kigger man på den *sande* definition af begrebet racisme/racist (jfr. ordbogen), kan jeg ikke leve op til kriterierne!
Men samtidig er der jo efter hånden en masse selvopfundne definitioner (i dag er man nærmest racist hvis man ikke står med åbne arme og et stort smil og tager imod alt hvad der kommer her til).
Så hvis jeg er det efter din - eller andres - egne definition, så fint med mig. Det røre mig mindre end ingenting!

---

Godnat (det er over min sengetid!).

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 18-07-06 10:07

Bare fordi kvinden bliver omtalt som værende grønlænder er jo ikke ensbetydende med, at hun ikke er dansker. Grønlænder er jo bare betegnelsen for at hun kommer fra grønland ligesom en fynbo er fra Fyn og en bornholmer er fra Bornholm - der er intet diskriminerende heri.

Nogle af de danskere der befandt/befinder sig i Libanon er måske anden eller tredje generations libanerere, men født i Danmark - hvornår er man rigtig dansker - det er vel et definitionsspørgsmål, der ikke kan bringe mit pis i kog - skal udenrigsministeriet til at finde ud af hvor mange der har dansk statsborgerskab, kan tale og skrive flydende dansk, spiser gris juleaften mv. inden de sender tallene videre til journalister? Det vigtigste er vel at vide hvor mange Danmark skal hjælpe hjem af sine statsborgere mv....

Ampere

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-07-06 10:14

Tv-avisen 17-07-2006 :
Danskere med Libanesisk baggrund.
Sår'n skal det udtrykkes.
Gambrinus

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-06 10:39

I artiklen skal der så stå:

"24 danskere med Libanesisk baggrund, 7 danskere med syrisk baggrund, 2 danskere med svensk baggrund og 17 danskere med dansk baggrund???"

Nu må i da holde op.. Hvad er dog det for noget flueknepperi?

Ampere - Nemlig

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-06 11:32

stimo1 -> Hentydning til dig? Næeh.... det var nu ikke min intension. Jeg har overhovedet ikke mandat til at tildele nogen jeg ikke kender sociale karakterer. Det var såmen bare en reflektion over alle de stereotype etiketter man påklistre sine medmennesker i pressen. Claus Bondam er bøsse, den voldtagne kvinde grønlænder, de evakuerede danskere libanesere, Johnny Hansen nazist ..og racist. Mig bekendt er de alle mennesker og det er i den egenskab de i mine øjne er interessante.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-06 11:35

***** til dig molo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-06 12:00

Tak mirikdk

...men næste gang vil jeg nu hellere have disse:

http://www.kandu.dk/App_Themes/Normal/images/stars/big/star50.gif

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-06 12:02

ikke nem at stille tilfreds ham molo

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-07-06 12:06

Vi ku' jo indstille ham til Elefantordenen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-06 12:16

gambrinus det kunne vist ikke siges bedre

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-06 12:27

Min pointe er at når man klistrer etiketter på folk bliver det oftest til stereotype 'sandheder'. En af de 'nyere' er : Muslim => antidemokrat. Sjovt nok ser man aldrig konstellationen: Kristen => antidemokrat. Når pressen omtaler 'fundamentalister', hvor mange tænker så på Indre Mission eller Jehovas Vidner? Næeh vel? ..og hvad med 'demokrati'? Demokrati ingen garanti for et 'frit' og retfærdigt samfund: Dødstraf, fængsling af folk uden rettergang i årevis, psykisk tortur i form af isolationsfængsling, bæltefiksering, bestikkelse, korruption mm.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-07-06 12:46

Citat
Når pressen omtaler 'fundamentalister', hvor mange
tænker så på Indre Mission eller Jehovas Vidner ? Næeh vel?

Jeg gør !
Flere der vil med i foreningen ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 13:11

Religionerne fejler ikke noget........................det er misbrugerne som er de slemme.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 18-07-06 14:43

Citat
Religionerne fejler ikke noget........................det er misbrugerne som er de slemme.

Lol. Hvilken planet lever du på?

Her er et ’lille’ udpluk af hvad der står i Koranen om kristne:

8 - 56 - Vantro er som dyr
40 - 72 - Vantro får lænker om deres halse i helvede
9 - 28 - Vantro er urene
9 - 123 - Kæmp og vær hård mod vantro
16 - 106 - Vantro er løgnere
2 -222 - Ikke giftermål med vantro
25. 3 -152 - Vantro skal fyldes med rædsel, og ende i helvede
4 - 105 - Forfølg vantro
5 - 11 - Helvede for vantro
5 - 34 - Korsfæst og lemlæst de som kæmper mod Allah
53 - Adlyd ikke vantro, men bekæmp dem
28 - 59 - Muslimer skal arve de vantros byer
32 - 19 - Vi er ikke lige
47 - 13 og 14 - Vantro lever som kvæg lykkeligt i uvidenhed om muslimernes komme
60 - 14 - Bliv ikke venner med de vantro folk
64 - 6 - Vantro straffes i denne verden
66 - 10 - Kæmp og vær hård mod de vantro
38 - 51 - 58 - Muslimer vil nyde kvinder i paradis, mens vantro skal drikke kogende vand
39 - 72 - Vantro drives ind ad helvedes porte

Sura 3 - 152 "Vi vil kaste rædsel i de vantros hjerter, fordi de har stillet guder ved siden af Allah, for hvilke han ikke har åbenbaret nogenfuldmagt. Deres bolig er ilden! Og slem er de uretfærdiges hjemsted."

Sura 39:72 "Og de vantro skal drives til helvede i grupper, indtil dets porte, når de når til det, skal åbnes, og dets vogtere skal sige til dem: kom der ikke til jer sendebud fra jeres eget folk, som forelæste jer Herrens tegn og advarede jer mod mødet med denne jeres dag. De vil svare : jo! Men straffedommen vil med rette være fældet over de vantro."

Sura 9 - 29 " Kæmp mod dem fra Skriftens folk, som ikke tror på Allah og ej heller på den yderste dag, og som ikke holder det forbudt, som Allah og Hans Sendebud har forbudt, og som ikke følger sandhedens religion, indtil de betaler tribut med egen hånd og underkaster sig.

Sura 9 - 123 "O I som tror, kæmp mod dem, der lever nær ved jer af de vantro, og lad dem finde hårdhed i jer, og vid, at Allah er med de retfærdige.

Sura 33 - 65 "Allah har visselig forbandet de vantro og beredt dem en brændende ild."

Sura 35 - 37 "Men til de vantro, vil der være helvedes ild. Der skal ikke gøres ende på dem, så de dør, og deres straf skal ikke lettes dem. Således lønner Vi enhver utaknemmelig person."

---

Den danske sprogforsker Tina Magaard har over tre år analyseret 10 religioners grundtekster. Konklusionen (fremlagt 2005) er, at teksterne i islam skiller sig ud ved i højere grad end andre religioner, at opfordre til terror og vold.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-06 15:50

Citat
Desuden mener jeg ikke, man overhovedet kan sammenstille de to begivenheder. Alle danske statsborgere - også dem, der er bosat i grønland vil blive kaldt danskere i en forbindelse som den i Libanon....

Nej, netop ikke, for til min store tilfredshed, ser jeg idag, at Tekst-TV i en af nyhederne om situationen i Libanon, skriver:

"De danske statsborgere der befinder sig i Libanon"

Altså ikke noget fejlagtigt om "danskere" etniske danskere" eller andre ukorrekte sprogligheder...

Bravo til den der har skrevet det indlæg til tekstTV

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-06 16:13

Stimo - du glemmer noget....

De vantro i følge Koranen er ikke kristne eller andre troende - det er ateister, der er vantro...

Ikke at fjendtligheden i sig selv kan forsvares, men det er altså ikke kristne, som du påstår, der skrives om...

Vaxen

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 18-07-06 16:31

Citat
Stimo - du glemmer noget....

De vantro i følge Koranen er ikke kristne eller andre troende - det er ateister, der er vantro...

Ikke at fjendtligheden i sig selv kan forsvares, men det er altså ikke kristne, som du påstår, der skrives om...

Vaxen

Sikke en gang ævl!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 17:14

Se nu tro i måske at det hele drejer sig om Alla / Muhammeren / Jesus osv.
Det gør det slet ikke, men der er nogen som bruger disse trosretninger til egen vinding.(magt)
Det gøres også her i Danmark af "rigtige" Danskere.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-06 17:22

Nemlig e.c..... ! Vores tro er ikke et hak bedre end de andres - det er hvordan vi som individer bruger den, der er afgørende...

Stimo... sorry... Men du må læse lidt mere på lektien

Vaxen

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 18-07-06 17:49

Gud Fader bevare mig vel, hvor er i naive (heldigvis er der samtidig mange som ikke er, som *ser virkeligheden som den er*!).

-----

Jeg hár læst på lektien. Det du fyrer af, er noget godylt pladder.
Ifølge Islam, er alle ikke-muslimer vantro. Længere er den ikke. Du kan selvfølgelig, som det behager dig, fordreje tingen som du ønsker, så det hele i stedet 'ser ud' som du gerne vil have.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-07-06 20:31

Jeg kan kun gi` Stimo1 fuldstændig ret.Og jeg synes at en kommentar,som den BertelBrander kommer med,er så barnlig at den på en måde undskylder ham selv.Det er ikke pænt sagt,men jeg tror desværre han er lidt tungnem.Det er jo ikke en spørgsmål om hvem du helst vil dele fædreland med,men om realiteter.(Virkligheden).Jeg ved nok,hvem der virker mest sympatisk på mig.(For fuldstændighedens skyld:Naser Khader,hvis nogen er i tvivl).Men det ændrer jo ikke en dyt ved at Naser Khader er Pakistaner og Jonni Hansen er dansker.(Desværre).Det er jo en fysisk umulighed at ændre på disse tilstande.Derfor er det jo også latterligt at høre om denne pludselige rejselyst af danske turister til Libanon.Nok har charterbranchen gyldne tider for øjeblikket,men at der skulle være 6-8000 danskere forsamlet i Libanon????? (Naivitet så det skriger til himlen). Men på den anden side,hvis det er en ferie,der holdes for feriepenge,optjent ved solid dansk arbejde........ Nu er virkeligheden jo nok desværre igen,at den slags turister og den danske statskasse,er tæt forbundne.(Dagpenge).Man læser til stadighed om,hvor svært det er at få muslimerne i arbejde.Selvom arbejdsmarkedet skriger på arbejdskraft.Man hører i medierne at muslimerne har ikke tradition for at arbejde,på samme måde som danskere og derfor er "nødt" til at gå på dagpenge.Så tænker jeg: Hvad ville der ske,hvis danskerne lavede om på deres "tradition",med at arbejde røven ud af bukserne,for at betale en svimlende skat,der går blandt andet til dem der lever som turister i deres hjemlande.(Og her i landet).Jeg tror (fly) servicen ville blive lidt mindre.
V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-07-06 23:25

>Mosebaek, hvem der er dansk eller ikke har ikke noget med "realiteter / virkelighed" at gøre, det er udelukkende et spørgsmål om definition, uanset om man kan lide muslimer eller budister eller kristne.

stimo1 og Mosebaek, at man bruger skældsord om ens modstandere i en (ellers rimelig) debat er mest et udtryk for at man ikke har nogen fornuftige argumenter.

Da der ikke er nogen praktisk forskel på "danskere" der er født af "danske" forældre og "danskere" født af forældre der f.ex. er født i Pakistan, er en dansker for mig at se en der har dansk statsborgeskab.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 06:34

Jeg er dansker (3. generationsindvander fra Norge), ateist ..og så kan jeg ikke få øje på den store forskel på Abu Laban og Søren Krarup

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 06:36

Jo jo, jeg er godt klar over at Abu Laban ikke er dansker, men de er sgu begge fundementalister

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 09:25

Ja Molokyle, men de er begge et dårligt fundament, til at bygge et samfund på.

Har i tænkt på at det er ham labanen som måske har startet balladen i hele den såkaldte muslimske verden. Og måske også ham der starter en verdenskrig, med styring her fra det dejlige
demokratiske (læs naive) Danmark

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-07-06 09:59

Hvis Molokyle ikke kan se forskel på Abu Laban og Søren Krarup,må han vist være åndelig analfabet.
Og så kan jeg ikke se nogen grund til at diskutere videre på dette grundlag.Derfor vil jeg ta`mig en
lille èn på øjet,og ellers nyde solen resten af dagen.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 10:32

Mig? Åndelig analfabet? Hvis dét er sådan du ser på det? Tjaeh... så ønsker jeg dig en rigtig go' og lang middagslur Mosebaek

..og du behøver såmen ikke diskutere med mig, for det eneste jeg har ytret var min mening og den er ikke til diskussion

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-07-06 10:34

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-07-06 10:38

Kommer lige til at tænke på alle de indvandre, de har i USA.
Hvis der kræves 12 generaioner for at blive statsborger,
kommer det nogenlunde til at passe, med at USA har ca. 99 % indvandre.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-07-06 11:08

Det da rart at se at et dansk statsborgerskab rent faktisk giver udbytte når der sker noget så forfærdelig som det i Libanon! Mon ikke det giver grobund for en bedre integration i det daglige, nu hvor dansk - libanesere - palæstinenser kan se at et dansk statsborgerskab rent faktisk kan være værdifuldt? Og etniske danskere kan se at disse medborgere ikke er terrorister men bare nødstedte fanget i en krig mellem to slags terrorister?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 12:47

Godt set tedd -> En kamp mellem fundamentalistiske kristne og fundamentalistiske muslimer

Såvel Søren Krarup, som Abu Laban bruger deres religiøse ståsted og pondus til at plæderer for intollerance, selvhævd og uforsonlighed. De skaber splid, istedet for at opfordre til forståelse, dialog, gensidig respekt og storsind.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 12:50

Det er nu engang i sidste ende mere givtigt for alle parter, at stile mod samarbejde end mod konfrontation.

</PACIFIST>

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-07-06 16:04

Jeg er og bliver verdensborger og et moderne menneske.
Hvis nogen spørger, svarer jeg gerne,hvad min nationalitet er, men føler mig så altid sat i bås og stemplet.
Jeg er født i danmark,min far er dansk, men min mor som er født i danmark har ikke forældre der er født i danmark, alligevel er hun også dansker og har gået i en fransk skole, selv om hun ikke har franske forældre.
Selv har jeg gået i en dansk og i en engelsksproget skole og føler mig lige velbevandret i begge sprog/kulturer, ligesom jeg også har en god forbindelse til min mors rødder, samtidig med at jeg er opvokset i danmark
Jeg føler mig også hjemme i alle religioner, jeg er kristen, muslim, hindu, sikh, hare krishna, taoist, indianer, viking, kelter, katolik, new ager, ateist mm. og selvfølgelig vegetar!
Da jeg er meget nysgerrig og har et dybtfølt engagement og har studeret og fundet guldkorn i alle retninger, og er mit liv præget af mødet med alverdens nationaliter og religioner og deres aktiviter, jeg føler ikke at jeg har mistet noget af den grund tværtimod. Jeg mener ikke at man nødvendigvis bør rejse verden tynd for at udvide sin horisont, det kan gøres på mange måder, men folk der rejser meget har en tendens til at mene at det er den eneste måde.
Verden er fuld af skønne mennesker, det er synd at folk der godt kan lide at kævles og gå op i tabloid avisernes sensationshistorier går glip af det. Carpe Diem!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 17:13

Du er vel nok glad Mulberry (og med rette) for at du kan tillade dig at være nysgerrig og et åbent ligeværdigt menneske. Det er ikke alle mennesker som får lov til at være moderne.
Der tales meget om religion.....................men i virkeligheden er det middeladeren som
er ved at blive indført, med god hjælp fra alle de naive.
Det er meget vigtigt at holde fast i kvindens ligeberettigelse, så vi alle kan være ligeværdige.
Jeg se nogle triste tendenser der går i den modsatte retning. Stadig har det ikke noget med religion at gøre.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 17:48

Citat
"... og så kan jeg ikke få øje på den store forskel på Abu Laban og Søren Krarup"

Citat
"... de er sgu begge fundementalister"

I så fald er du småt begavet (det kan heller ikke diskuteres).

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-06 18:15

Du lægger nok de hårde argumenter for dagen der Stimo1.....

Ikke noget du og Hr. Krarup vinder stemmer på....

Mulberry - Rigtig godt indlæg!!

Vaxen

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 18:54

Citat
Du lægger nok de hårde argumenter for dagen der Stimo1.....

Ikke noget du og Hr. Krarup vinder stemmer på....

Vaxen

Det er simpelthen utroligt. En så grov, urmelig - ja ligefrem syg sammenligning. Frem for alt en grov fornærmelse. Og så mener du det er mig der er noget i vejen med?!!

Det kan jo næsten kun skyldes, at du er enig med molokyle. I så fald må du jo også være dum.

---
Og så er jeg ikke det mindste bekymret for DF's stemmer. Mennesker der (som jer to) ikke kan se forskel på Krarup og Laban, er alligevel ikke potentielle vælgere ...!

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 19:00

Citat
Og så er jeg ikke det mindste bekymret for DF's stemmer. Mennesker der (som jer to) ikke kan se forskel på Krarup og Laban, er alligevel ikke potentielle vælgere ...!

Dem som er (potentielle vælgere), kan uden problemer få øje på det syge i dén sammenligning.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 19:14

Mig osså være dåm lisom målekulæ.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-07-06 20:32

stimo1, man får heller ikke stemmer på at kalde dem man er uenige med for dumme.

Laban & krarup er begge fundamentalister, den ene muslimsk den anden kristen, deri ligner de hinanden. Men der er natuligvis forskelle i graden af fundamentalisme og metoderne.

Da stimol1 kan lide de fundamentalister han (/hun) er enige med synes han at de er meget forskellige. Da molokyle (og os andre) ikke kan lide fundamentalister synes han at de er meget ens.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 20:57

Det er som jeg ser det: Bedre at møde mennesker med åbent sind, end bryste sig af at fægte med åben pande.

Citat -> </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 21:12

Citat
stimo1, man får heller ikke stemmer på at kalde dem man er uenige med for dumme.

Laban & krarup er begge fundamentalister, den ene muslimsk den anden kristen, deri ligner de hinanden. Men der er natuligvis forskelle i graden af fundamentalisme og metoderne.

Da stimol1 kan lide de fundamentalister han (/hun) er enige med synes han at de er meget forskellige. Da molokyle (og os andre) ikke kan lide fundamentalister synes han at de er meget ens.

Når man mener med rette at kunne tillade sig at svinne andre til på den måde, så ér man et dumt svin. Det er ikke noget jeg beslutter, sådan er virkeligheden. "Beklager".

---

Hvem stemmer i på? Er det R, SF, Ø eller S?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 21:26

Jeg har aldrig lagt skjul på at jeg tilhører: Det Radikale Venstre ...og er medlem af partiet.

...men nu er menneskesyn jo ikke alene afhængig af at vedkende sig et politisk standpunkt ...endsige være afklaret i forhold til dette. Det er i høj grad lige så meget et spørgsmål om alm. moralsk/menneskelig anstændighed og viljen til dialog, som udgangspunkt for enhver debat.

...mindre begavet, åndelig analfabet ...eller ej

*IMHO* <MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 21:33

Ps. At have en differentieret og deltagerlogisk indgangsvinkel til en meningsudveksling betyder ikke at føre debatten på laveste fællesnævners niveau. Uenighed kan sagtens formuleres i et smuk og formfuldendt sprog under udfoldelse af et stort, men velvalgt vokabularium.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 21:33

Citat
Jeg har aldrig lagt skjul på at jeg tilhører: Det Radikale Venstre ...og er medlem af partiet.

LOL Hvilken "overraskelse"! Det er faktisk hvad jeg hele tiden har regnet for værende det mest sandsynlige!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 21:37

stimo1 -> Tak for tilliden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 21:40

Citat
...men nu er menneskesyn jo ikke alene afhængig af at vedkende sig et politisk standpunkt ...endsige være afklaret i forhold til dette. Det er i høj grad lige så meget et spørgsmål om alm. moralsk/menneskelig anstændighed

"... moralsk/menneskelig anstændighed". Ja, og der ved i jo bedst, ikke sandt!

---

PS.
Hvordan er det at være medlem af et parti, som ingen indflydelse har?

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 21:42

Det sidste er var ondt ment. Man skal jo ikke træde på dem der ligger ned.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 21:44

Skule stå: "var ikke ondt ment".

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-07-06 21:46

Citat
Når man mener med rette at kunne tillade sig at svinne andre til på den måde

Det var ikke ment som noget nedsættende, hvad er det der gør at du føler dig trådt over tæerne?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 21:51

Jeg har skam masser af indflydelse, men ingen ambitioner om at gøre brug af den på andres bekostning

Citat
..der ved i jo bedst,..

Hvem er I? Jeg må blive dig svar skyldig stimo1 Jeg ved blot at: Jeg er mig!

Når jeg er er uenig med mine partifæller er det på et 'højere' plan ...ikke på et 'lavere'

Når jeg er uenig med f.eks. DF'ere, bliver jeg i tvivl om der er et plan overhovedet?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 21:55

Æv - nu har jeg glemt spørgsmålet..............sådan går det altid, med mange indlæg.
Så måske skulle jeg rejse ned til libanon og spørge disse Danske- om hvad de helst vil kaldes.
Jeg venter et par dage for det er nok alt for varmt for mig lige nu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 21:58

e.c -> Jeg tror de er pisse ligeglade om de er danske eller hottentotter ... de vil bare VÆK !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 22:01

Gud Fader ... Nej, jeg gider sgu ikke det her.

---

Over and out!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 22:02

For at vende tilbage til spørgeren: Jeg tror ligeledes ......at den voldtagne kvinde er nogenlunde ligeglad med hvad folk kalder hende, bare hun bliver taget alvorligt og behandlet med anstændighed og respekt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 22:04

stimo1 -> Sinilluarit

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 22:04

OK - så er der ingen grund til at rejse derned.

Se nu hvad du har gjort Molokyle.........................du talte ikke pænt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 22:09

Unskyld e.c

Jeg må lære at beherske mit sprog, træne mit intellekt, samt udvikle mine åndelige værdier

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 23-07-06 11:48

Jeg var nødhjælpsarbejder under borgerkrigen i Beirut i 1976. Når du selv har set død,ødelæggelse,forældreløse børn og uskyldige invalider - så er der ingen der har en bestemt nationalitet - så er det bare mennesker. kærlig hilsen Lasse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-06 13:40

lasseemil -> Præcis min pointe. Jeg har gennem mange år lavet frivilligt socialt arbejde blandt Københavns hjemløse og når man ser armoden, så er nationalitet nok noget af det sidste man tænker på. Belønningen er at man kan se man gør en forskel.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 15:56

Bravo Lasseemil !
Sad lige og snakkede med en gut (Han skulle lige ha' ordnet sin PC).
Indlemmet i de Tamilske Tigre, da han var 12 år.
Stak af sammen med 2 kammerater, da han var 13 år.
Ok, de 2 kammerater kom ikke så langt, men ham her slap
med en kugle i benet og nåede til Danmark.
Jeg vil slet ikke komme ind på, hvad han ellers fortalte,men jeg er
benovet over at hans hjerne stadig fungerer.

Og så spørger han mig : Hvorfor du så flink mod mig ?
Tjaaaa......
Hvad skal man svarer og hvordan skal man undskylde på sine landsmænds vegne, at der er mange danskere, der behandler ham som lort ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 26-07-06 02:10

Dansker eller dansk statsborger - er det egentligt ikke ligegyldigt - for når man er i nød er Dannebrog den bedste beskyttelse man kan få (selv om ens "landsmænd" brændte den af for få måneder siden) har vi lige set.

Hjemkommet i sikkerhed kritiseres at hjælpen ikke var god/hurtig nok!
Det er endda ganske "gratis " (men ikke for skatteydene) at blive evakueret fra det land, man er flygtet fra - på grund af hvad?
Vores allesammens Akkari har haft den lykke at få hustru og barn til Danmark, det kunne han ellers ikke før, så vidt jeg ved!
Hvor mange andre er det lykkedes at smutte familiemedlemme hertil i den forbindelse på midlertidig visum - der hurtigt bliver til en asylansøgning!

Alt det, der er sket i de sidste mange måneder, er så selvmodsigende, at man græmmes, især optoget på Rådhuspladsen forleden!

Hvad vil man egentligt med sit nye fædreland - værne om det eller ødelægge det?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-07-06 02:15

Citat
Hvor mange andre er det lykkedes at smutte familiemedlemme hertil i den forbindelse på midlertidig visum

Tallet er 47:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-4557795.html

Og jeg har ikke hørt en eneste af de evakuerede brokke sig, tværtimod.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 26-07-06 13:26

Citat
Og jeg har ikke hørt en eneste af de evakuerede brokke sig, tværtimod.

Så har du ikke læst Jyllands Posten

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-07-06 23:51

Citat
Så har du ikke læst Jyllands Posten

Jeg læser sjældent JP og kun online. Jeg regner ikke JP for at være et troværdigt medie.