/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Til Bornholm VIA Sverige
Fra : ladegaardsparken
Vist : 1191 gange
300 point
Dato : 15-07-06 14:37

Må man tage 2 duer og en kanin der er i transport kasse med i bil, fra Øresundsbroen til Ystad og derefter sejle til Bornholm ?????

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 310 point
Dato : 15-07-06 14:44

Tag kontakt til fødevarestyrelsen

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forside.htm

jeg tror, de vil kunne svare på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-06 14:51

hunde og katte der overholder de regler der er sat må gerne - i transportbur - så det gælder vel for fugle også.

Ville følge ans råd !

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 15-07-06 15:08

På Bornholmstrafikkens hjemmeside står følgende:
Citat
2.2 Husdyr
Hunde skal føres i kort snor. Øvrige dyr skal medbringes i bur. Dyr må ikke være til gene for andre passagerer, og skal være i de dertil indrettede områder. Det er tilladt at lade hunde og andre dyr blive i bilen under overfarten, men man skal være opmærksom på, at passagerer ikke har adgang til vogndækket under overfarten.
Ved henvendelse til receptionen kan der dog gives tilladelse til at tilse dyretransporter.

Hurtigfærgen og ropaxfærgerne: Der er et specielt område til passagerer, der medbringer kæledyr.

Konventionel og ropaxfærge: Husdyr/hunde kan medtages i dertil indrettede kahytter, undtagen allergikahytter, såfremt man råder over hele kahytten, (d.v.s. har betalt for alle køjer).

her er linket: http://www.bornholmstrafikken.dk/s1/bornholmstrafikken-befordringsbestemmelser/249we.aspx

Hvis du har ejet fuglene de sidste 6 mdr. kan du frit tage op til 3 fugle i bur med ind og ud af Sverige jf. Jordbruksverket hjemmeside
Link: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/ovrigasallskapsdjur/burfaglar.4.7502f61001ea08a0c7fff51429.html
Samme regel gælder for kaniner jf. Jordbruksverket hjemmeside
Link: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/ovrigasallskapsdjur/kaniner.4.7502f61001ea08a0c7fff51465.html

Håber det hjalp.

Hvis det drejer sig om hund og kat er der dog lidt andre regler, men det var vel ikke tilfældet her.

Mvh.
MacMadsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-06 10:37

ladegaardsparken

De duer, som du skal have med, har de altid levet i et bur?

Det link, som MacMadsen henviser til vedr. fugle drejer sig om tamfugle, som altid har levet i et bur.

Jeg tror ikke at du uden videre kan tage duerne med. Du skal have tilladelse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-06 10:41

høh - egentlig lidt sjovt med de fugle - vildfugle flyver jo præcis hvor de vil - også fra danmark til sverige - nå - jaja regler er jo regler

Og... brevdueflyvning er tilladet igen fra sidste måned - kapflyvning for eks
http://www.brevduesport.dk/

så det burde ikke være et problem

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-06 11:11

I princippet kunne duerne jo selv flyve til bornholm

Det link, du henviser til mirit, er gældende i danmark

Citat
Brevdueflyvninger kan nu tillades, også fra udlandet - forudsat at disse lande accepterer flyvningerne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-06 11:14

oki - sjusk midt mellem søndagsoprydning og kaffebrygning

Godkendelse af svar
Fra : ladegaardsparken

Dato : 17-07-06 12:34

Tak for svaret ans. Fødevarestyrelsen sagde jeg skulle søge om at medtage kanin og due igennem Jordbrugsverket senest 30 dage før jeg skulle afsted.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-06 12:48

Selv tak

Så vil jeg da ikke håbe, at det var den førstkommende weekend, du skulle til Bornholm