/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Bare arme ??
Fra : droslerne
Vist : 3818 gange
100 point
Dato : 13-07-06 20:52

Hvem har ret. (Samtale i familien)
Ser man helst ikke en kvinde med bare arme i en dansk kirke, eller er det bare gammeldags.

Hilsen Robert

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 13-07-06 21:38

Ahh, det må være gammeldags.... Jeg er 32 og har aldrig hørt dette før... Og har i øvrigt været i kirke op til flere gange i korte ærmer, uden nogen har kigget skævt til mig ...

Det er jo også helt almindeligt at blive gift i ærmeløs kjole....

Nej, jeg tror at bare arme i kirke anno 2006 er helt i orden...

Vaxen

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 13-07-06 21:44

Det mente jeg også selv, men min datter fik en hentydning i Søndags af 2 forskellige damer.
Det skal siges, det var en ganske almindelig bluse uden ærmer (ikke nedringet)
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 21:50

Det må være damerne der er snerpede - næppe kulturen omkring den danske folkekirke... Det kan den vel dårlig tillade sig

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-06 21:54

Citat
min datter fik en hentydning i Søndags af 2 forskellige damer.

Det må have været fra "gamle" damer

Der er jo også "damer" som er så meget troende at de mener at kvinder/piger, når de går i kirke skal være "ærbødigt" klædt.

Se lige hvordan konfirmandinderne er klædt. Meget ofte med bare arme. Det samme er gæsterne, selvfølgeligt afhængigt af årstiden.

Nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er, men de damer burde da være glade for, at der er besøgende i kirken.

Var det til Gudstjeneste eller ????

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 13-07-06 22:05

Hun er 35 og var til et bryllup

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-06 22:05

Det er ikke bare arme der er problemet, og det er slet ikke en gammeldags indstilling, men hvad der kan henføres til god "etikette":

Det hører sig ikke til, er ikke god skik at have bare skuldre i kirken.

Hvis man har ærmeløs bluse/kjole på, bør skuldrene dækkes til af et sjal el.lign.

Sådan har det altid været.

mvh dova

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 13-07-06 22:12

Jamen dova hvad med de udfordrende brudekjoler med bare arme og skulder, godt blottede bryster, for ikke at sige konfirmations bluser med bar mave m.m
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 22:14

Æhh, Dova, det er muligt, det var sådan før, men de tider er forbi...

Der har ikke været nogen moralsk dresscode i nogen af de kirker, jeg er kommet i.... Jeg har aldrig hørt om fænomenet, men føler absolut, at vores kultur byder os at være anstændigt klædt. Og dette er så et definitionsspørgsmål, der afhænger af, hvad vi generelt finder acceptabelt i vores kultur.

Lige nu er det ganske acceptabelt for en 35 årig kvinde at have en ærmeløs pæn bluse på til bryllup...

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-06 22:16

Forresten, så hører der en nærmere forklaring med:

Det er muligt, at det er noget der stammer tilbage fra gammel tid, men det er stadig "regler" der gør sig gældende blandt de der tager religion alvorligt og respekterer de "love" der gælder for hvad man kan tillade sig i en kirke.

Fra gammel blev bare skuldre betragtet som en ublufærdig/uanstændig blottelse af kroppen, og de kvinder der viste skuldrene frem var ikke ærbare kvinder, men løsagtige skøger i andre kvinders øjne.

For øvrigt anses det heller ikke for passende, at gå i kirke med utildækkede fødder/ankler, f.eks. bare tæer i sandaler.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : droslerne

Dato : 13-07-06 22:25

Tak for svaret vaxen og hjælpen

Men det er nok rigtig hvad dova siger, men det er nok meget meget gammelt
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-06 22:33

Citat
Æhh, Dova, det er muligt, det var sådan før, men de tider er forbi...

Der har ikke været nogen moralsk dresscode i nogen af de kirker, jeg er kommet i.... Jeg har aldrig hørt om fænomenet, men føler absolut, at vores kultur byder os at være anstændigt klædt. Og dette er så et definitionsspørgsmål, der afhænger af, hvad vi generelt finder acceptabelt i vores kultur.

Lige nu er det ganske acceptabelt for en 35 årig kvinde at have en ærmeløs pæn bluse på til bryllup...

Vaxen

Ja, men det er jo din mening, men sådan ser flertallet ikke på det, ikke religiøse mennesker der har deres faste gang i kirken i hvert fald.

Nu har vi så heldigvis et meget liberalt synspunkt på tingene her i DK, men du behøver ikke komme ret langt uden for danmarks grænser før du ville blive nægtet adgang til en kirke (bryllup eller ej), såfremt du ikke er behørigt klædt på (på skuldrene og benene) , og andre steder kunne du såmænd risikere at blive arresteret for det.

Så kan man kalde det noget pjat, hysteri, jamen vi lever i 2006 o.s.v., men det rokker alligevel ikke ved, at nogen ting er der uskrevne regler for, og forskellige grænser alt efter hvor man befinder sig.

I kirken bør man ikke komme barskuldret, og i Føtex ikke med bar røv

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-06 22:37

Citat
For øvrigt anses det heller ikke for passende, at gå i kirke med utildækkede fødder/ankler, f.eks. bare tæer i sandaler.

Om det er passende eller ej, så er der mange, der gør det. De bliver ikke smidt ud af kirken af den grund.

Hvor har jeg dog set mange billeder af "kendte" , der er blevet gift, hvor hverken bruden eller de kvindelige gæster havde sjal om skuldrene eller strømper på fødderne. Godt nok har sandalerne været "højhælede" men det ændre jo ikke på at tæerne var bare.

Etikette eller ej, så tror jeg påklædningen i kirken i dag er mere fri og bliver accepteret, end den tidligere blev.

Præsterne vil jo gerne have "kunder"

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 22:39

Det er muligt at "man" ikke bør i drevne kirkegængeres øjne - men det er ikke normen.

Normen er - om man vil det eller ej - at man følger det almindelig acceptable i samfundet. De fleste vælger så at klæde sig lidt pænt på - herunder ærmeløse bluser....

Vaxen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-06 22:42

Citat
I kirken bør man ikke komme barskuldret, og i Føtex ikke med bar røv

Næ, og heller ikke i Netto

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 22:45

Sidder lige og filosoferer... Hvordan kan det være (nu får jeg nok på puklen), at det netop er de troende mennesker, der har svært ved at acceptere alle udtryk, former og farver? Så vidt jeg husker fra konfirmationsundervisningen, så var budskabet, at alle børn er Guds børn. Og at alle har deres ret til at komme i Guds hus.

Jeg synes jeg løber ind i det konstant og hele tiden - at meget troende mennesker der dem, der opfører sig mest fordomsfuldt...

Hmmm

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-06 23:40

Jamen dog!
Hvordan kan det være, at det er personer, der tydeligvis ikke betragter sig selv som troende, der vil besvare hvad normerne er i en kirke, der jo nok oftest frekventeres af troende bortset fra ved de traditionelle begivenheder, som bryllup, barnedåb og konfirmation.
Ja jeg undrer mig bare og er i øvrigt lige glad da jeg aldrig går i kirke (selv om jeg er troende).

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 14-07-06 00:04

Gud ved godt hvordan vi ser ud både med og uden tøj på ikke

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 10:48

BjarneD, sorry, men det er altså min oplevelse. Jeg ved godt, det er meget generaliserende og at der er lige så meget forskel på troende som ikke-troende.

Men ikke desto mindre så har jeg en naiv forestilling om, at netop det, at have kristne værdier, tro på dem, gå ind for dem og ovenikøbet kende deres baggrund som troende kristne gør, betyder at man også udviser denne store rummelighed, som det nye testamente jo indbyder til.
Sådan har jeg bare ikke oplevet det i praksis. Jeg oplever derimod, at jo mere troende, jo mere fordømmende overfor dem, der ikke bevæger sig i det samme miljø. (Og i øvrigt også overfor dem, der skiller sig ud inde i miljøet). Det virker som om, "de" har patent på sandheden og defintionen på retfærdighed.

Folkekirken er for folket. Den er til os alle sammen og ikke kun til dem, der er meget troende. Den er også til for os, der kun kommer der ved højtider og der skal også være plads til os, der "kun" er kulturelle kristne. Det er vores alles kirke og det er os alle, der sætter normerne i folkekirken.

Jeg går da også ud fra, at det netop er derfor frikirkerne er opstået. Det er andre værdier, som ikke kan forenes med meget brede og folkelige som folkekirken bliver nødt til at yde.

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-06 11:24

Kristendommen er rummelig, men en vigtig ting handler også om respekt - ikke så meget for kirken, men for dem der har brug for den.
For mange mennesker er kirken blevet et forsamlingshus uden nogen værdinormer og det syntes jeg er synd for de der søger kirken i troens fordybelse.

Det undrer mig til stadighed, at de der interesserer sig mindst for kirken vil manifestere deres "ret" til at gør som det passer dem fordi det er en "Folkekirke".
Folkekirke betyder ikke folkelig kirke, men folkets kirke.

Det glæder mig når jeg ser præster (de få der gør det) opsætte regler for adfærd i kirken herunder fotografering og børns leg under andagten.

Lad dog de der bruger kirken sætte normerne for de få gange de fleste benytter kirkerne kan de vel nok udholde at skulle udøve lidt pli.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 11:30

Det er præcis, det jeg mener!

Der er ikke plads til alle i folkekirken fordi, der er nogle der mener, de har patent på at definere hvad der er ret og vrang, hvad der er anstændigt og hvad, der er uanstændigt.

I det almindlige samfund er der intet uanstændigt i pæne ærmeløse bluser.

Hvad så med hjemløse i deres lugtende pjalter? Er der plads til dem?

Er der plads til helt unge, der på grund af et eller andet kedeligt modelune viser deres navle?

Det SKAL der være! Hvis det er almindeligt acceptabet uden for kirken er det også indefor...

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-06 11:46

Jeg undrer mig nu altså stadig over at nogen der ikke bruger kirken vil bestemme normerne i den.
Vaxen du er jo ikke et hak bedre (mindre fordomsfuld) end dem du fordømmer. Du gør det bare i frihedens navn og bruger så din frihed til at undertrykke andres.
Hvis der kom en flok indre missions folk og ville bestemme hvilken adfærd man skulle have der hvor folk slapper af eller morer sig kunne jeg forstå forargelsen, men hvorfor ikke respektere nogle enkle normer i en kirke.
LEV OG LAD LEVE!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 11:55

Bjarne, hvor ofte ser du i en kirke at folk ikke er klædt pænt på? Der findes jo lige præcis den respekt, som du efterlyser. Små piger med sløjfer i håret og pæne damer i høje hæle... Langt de fleste gør en ekstra indsats når de skal i kirke...

Du skriver, at folk der ikke bruger kirken vil bestemme normerne i den... Men hvis du laver et regnestykke over, de mennesker der kommer i kirken, så er antallet at kulturelle kristne, der kommer til højtiderne større end det, der repræsenterer dem, der kommer hver søndag. Der er ingen vej uden om, at det er folkets kirke og vi skal kunne være der allesammen.

At hidse sig op over ærmeløse bluser er fuldstændig hen i vejret og et udtryk for snerperi og mangel på rummelighed...

Synes jeg

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-06 12:28

Jeg mener stadig at det er de faste brugere (som jeg ikke tilhører på grund af forfladigelsen), som må sætte normerne og ikke festbrugerne. Det må være kirkens normale brugere der sætter normerne og præger udviklingen og iikke de der kommer meget sjældent, at så antallet af sjældne brugere er meget stort er en anden ting for hvis du opgør antallet af minutter(pr. år) festbrugerne opholder sig i kirken i modsætning til de egentlige kirkegængere så vil det tale helt for sig selv.

Den sjældne bruger som typisk tager afstand fra kirken i al almindelig og ikke holder sig tilbage fra at have fordomme om religiøse mennesker, bør da ikke præge kirken frem for den der kommer ofte og som måske endda deltager i menigehedens arbejde.

Jeg kender nogen der bliver lige så forargede over at se cowboybukser til en operaforestilling.

..og så er der jo ikke tale om at sætte krav om fin påklædning i kirken for der er lazaronen lige så velkommen som de "fine" når de ellers er tækkeligt klædt.
Kirkens rummelighed rækker jo også til at en protistueret er velkommen, men det er ikke velset hvis hun/han reklamerer for sine tjenesteydelser i kirken.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 12:38

Så forstår jeg ikke, at nogen kan blive forargede over, at en 35 årig kvinde har en ærmeløs bluse på til et bryllup...
Det er der jo ikke noget utækkeligt eller udfordrende i overhovedet.

Man kan se nogle smukke skuldre, som Vor Herre har skabt dem.

Angående kirkens normale brugere, så er det jo netop de såkaldte festbrugere... Jeg synes, der er urimeligt at der er nogen (og det så ligegyldigt hvem), der skal bedømme om andre "hører til" eller ej. Kirken er ikke mere for nogen end for nogen andre. Vi har ret til at bruge den som vi vil og vi har ret til at være dem, vi er, også når vi er i kirken.

Det kan ikke være rigtigt, at der sidder nogle mennesker og laver moralsk grovsortering og føler, de har overherredømmet over folkekirkens gæster bare fordi de selv kommer der mere regelmæssigt...

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-06 12:44

Tja, der e rjo ingen tvivl om, at Vaxen vil bestemme, hvad der kan tillades de sjældne gange kirken besøges.
Skik følge eller land fly og det er altså ikke dine normer der ER skik!

Gider i øvrigt ikke at diskutere med en der vil bestemme over noget hun ikke tror på alligevel.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 12:51

Jeg er medlem af folkekirken... Jeg er kulturel kristen... Hvorfor hulen skulle det pludselig ikke være tilladt for mig at have en mening om folkekirken?

Er jeg ikke god nok fordi jeg ikke tror på samme måde som "de rigtige kristne" ?

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-06 13:12

Det giver dig da ikke ret til at bestemme normerne i kirken.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 13:16

Næ, men det giver heller ikke nogen andre ret til at bestemme...

Folkekirken er som du selv sagde Folkets kirke...

Jeg bestemmer ikke en pind, du bestemmer ikke en pind, de gamle sure damer bestemmer ikke en pind - det gør vi allesammen til sammen.

Jeg forsøger ikke at bestemme noget som helst - hvis du læser godt efter, så er det faktisk det modsatte, jeg taler for...

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-06 13:29

Det er heller ikke hverken mig eller de gamle damer der laver de uskrevne regler, som nogle steder er vedtaget af menighedsrådene, der jo bestemmer.
Jeg er ikke generet af bare arme, men syntes godt man kan respektere den gamle dresscode om at tage noget over skuldrene.
Jeg hverken kan eller vil respektere de der forfladiger traditionerne og pudsigt nok kalder du dig kulturel kristen, men glemmer at kultur i høj grad bygger på traditioner.

For at vende tilbage til emnet så var det jo det, at du som ikke særligt troende og åbenbart kun lejlighedsvis bruger af kirken, vil besvare et spørgsmål, som du af indlysende årsager har meget ringe viden om.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 13:44

Derfor skrev jeg også mit svar som noget, der har udgangspunkt i mine egne personlige erfaringer og ikke noget, der nødvendigvis er et ufravigeligt faktum.

Jeg beskrev min opfattelse - og den kan jo være ligeså gyldig som din - og de gamle damers

I øvrigt betyder det, at jeg ikke er specielt troende ikke, at jeg slet intet ved om det... Jeg gik skam i søndagsskole - og mente at jeg skulle være præst

Desuden er jeg for tiden i gang med at læse onlinebiblen... Så helt fuldstændig lost i forhold til tro er jeg ikke - jeg praktiserer den bare ikke på samme måde som du måske gør, men tager aktivt stilling til den - og debattere også gerne.
Og så længe jeg er medlem af folkekirken - og samfundet generelt, så er jeg i min fulde ret til at tage stilling til måden kirken drives på, og kulturen omkring den...

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-06 13:55

En tåbe frygter ikke en bedrevidende kvinde!

Det er hverken mig eller de gamle damer der bestemmer. Personligt respekterer jeg bare de gamle traditioner omkring tækkelighed i kirken, hvilket de fleste da også gør.

Tro og traditioner kan du nu ikke få dybere viden om ved selvstudie og jeg tvivler på, at du lærte om sømmelighed ved kirkegang da det førhen var en selvfølge.

Da det er gamle fru Jensen og gamle hr. Schmidt etc. der ofte frekventerer kirken kan man da vise dem den respekt og høflighed, at man ikke krænker de gamle skikke de få gange man er gæst i kirken, men respekt og høflighed er jo blevet et fremmedord.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 14:52

Kors i skuret!!!

Jeg kan da godt forstå, at kirken bliver mere og mere tømt, hvis det er med den på, at man skal modtages når man endelig kommer der....

Angående bedrevidende... Tjaaa... Right back at you

Jeg frygter nu ikke for fremtiden og synes nu ikke verden er helt at lave som du antyder.... Høflighed og respekt findes skam, men i forhold til før, er det noget, man gør sig fortjent til. Ikke noget, man har krav på bare fordi man er ældre eller klogere eller whatever...

Hvis en ærmeløs kvinde er så slem, så synes jeg da, at menighedsrådene skal informere os troløse "festkirkegængere" om, hvad der er skik og brug i kirken. Så kan vi jo vælge om vi vil vende om eller lade os nidstirre og fordømme, hvis vi alligevel vælger at entre Herrens hus. - Man kunne måske ovenikøbet vælge at udelukke folk, der kommer med så tydelig mangel på respekt på de øvrige seriøse og derfor mere velkomne kirkegængere....

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-06 18:42

Vaxen: Du giver ikke meget plads til andet end din egen holdning, som bygger på et uhyre spinkelt vidensgrundlag hvilket er bemærket i andre sammenhænge hvor du efter egne oplysninger var rookie.

SLUT finale! Tidspilde at diskutere med en der vil indføre egne holdninger til en meget gammel institution.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 19:01

Det er i orden

Mine egne fordomme, som jeg har luftet i denne tråd, er endnu en gang blevet bekræftet...

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-07-06 19:06

Kun i kraft af fordomme!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 19:46

Det er da muligt - men jeg har ikke oplevet meget, der kan afkræfte mine fordomme - kun det modsatte...

Og jo mere troende folk bliver, jo mere virker det som om de mener, at de har patent på sandheden, har patent på den måde, bibelen skal læses og forstås, har patent på at definere, hvad der er rigtigt og forkert, har patent på at vide, om folk er gode eller onde, har patent på at definere retfærdighed og skyld...

Alle de ting, du kalder mig - prøv at vende dem om. De argumenter du og jeg er kommet med i denne debat er funderet nøjagtigt det samme sted - nemlig vores opfattelse. Og her kan min være ligeså god som din... (Også noget, som jeg ofte oplever, at meget troende har svært ved at acceptere).

Jeg har de samme rettigheder som du....

Vaxen